عکس رهبر جدید
سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی و نشان رشد، دو ویژگی اصلی جشنواره کتاب رشد
شورای سیاست گذاری بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با حضور اعضاء و معرفی سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی و نشان رشد به عنوان دو ویژگی اصلی جشنواره کتاب رشد نسبت به سایر جشنواره‌ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به نقل از واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، اولین نشست بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، معاون وزیر، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره ضمن تقدیر از حضور اعضای شورا، مزیت جشنواره کتاب رشد نسبت به دیگر جشنواره‌های سازمان پژوهش را دبیرخانه دائمی آن جشنواره دانست و گفت: مزیت جشنواره کتاب رشد نسبت به سایر جشنواره‌ها این است که در طول سال، فرایندی کاملاً مستمر با عنوان ساماندهی و نشان رشد دارد که همان دبیرخانه دائمی جشنواره است.


دکتر لطیفی درخصوص مسئله اثرگذاری جشنواره کتاب رشد گفت: اتفاق خوبی که پس از جشنواره بیستم رخ داد، طرح «یار مهربان» بود که طی این طرح، تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور از مجموعه کتاب‌های دارای نشان رشد توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت آموزش ابتدایی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش تجهیز شدند. در این طرح، موضوعات بر اساس ساحت‌ها و نیازهای مدارس مشخص شده و انتخاب کتاب متناسب با کتاب تأیید شده‌ ناشر در جشنواره کتاب رشد خواهد بود. در جشنواره بیست‌ویکم نیز «طرح رو به کتاب» را پیش‌بینی کرده‌ایم که به ترویج بیشتر جشنواره برای ورود به عرصه‌های جدید کمک می‌کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری بیست‌ویکمین دوره جشنواره کتاب رشد ادامه داد: نگاهی که به این جشنواره وجود دارد این است که این جشنواره در نقطه آخر ایستاده اما نباید اینطور باشد. جشنواره کتاب رشد از همان شروع تولید کتاب باید در کنار ناشر باشد و به کار او جهت‌ بدهد. ناشر از ابتدا باید بداند چه محصولاتی با چه نوع استانداردهایی نیاز داریم که متناسب با آن‌ها تولید کند.

تشکیل کمیته کارشناسی ذیل شورای سیاست‌گذاری برای پیگیری مواردی مطرح شده در شورا، استمرار نشست‌های کارشناسی و سیاست‌گذاری در طول سال، تمرکز بیشتر بر همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شبکه‌‌های سیما، معرفی کتاب‌های دارای اعتبارنامه در گروه کودک و نوجوان سیما و برگزاری نشست‌ با انجمن ناشران با محوریت «اولویت‌ها، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها» و همچنین «مسئله ترجمه یا تألیف» از دیگر محورهای مورد تأکید رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بود.

 



در این نشست دکتر محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای جشنواره دوره بیستم، عنوان کرد که جشنواره کتاب رشد یک امر تشریفاتی نیست و فرصتی برای نقش‌آفرینی همه افرادی است که در میدان تعلیم و تربیت فعالیت می‌کنند.

دکتر مذنبی در خصوص هدف کلی برگزاری جشنواره کتاب رشد گفت: در فرایند جشنواره ملی کتاب رشد و آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی مصوب وزارت آموزش و پرورش، در تلاش هستیم که کتاب خوب به دست دانش‌آموزان در مدارس برسد و از ورود کتاب‌های فاقد استانداردهای آموزشی و تربیتی برای امر تعلیم و تربیت جلوگیری کنیم. پس از جشنواره بیستم، با هماهنگی معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مؤسسه فرهنگی منادی تربیت، کتاب‌هایی دارای سبد ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی خریداری شد و برای تجهیز مدارس و کتابخانه‌های کلاسی و طرح یار مهربان از آن‌ها استفاده شد.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در ادامه درباره جشنواره بیست‌ویکم چنین توضیح داد: در دوره بیست‌ویکم علاوه بر فراخوان دائمی جشنواره که ناشران کتاب‌ها را به دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در وزارت آموزش و پرورش ارسال می‌کنند و در نهایت از بهترین کتاب‌هایی که در یک دوره مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند در آیین پایانی جشنواره تقدیر خواهد شد، به همت کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دبیرخانه جشنواره، فراخوانی با عنوان «جوایز ویژه بیست‌ویکمین دوره جشنواره» هم امسال اطلاع‌رسانی و به صورت عمومی اعلام شد. این فراخوان در پنج محور اعلام شده که ناشران در مرحله ارسال آثار و کتاب‌ها برای این بخش هستند.

نشست‌های حوزه سیاست‌گذاری بین بخشی دستگاه‌های فرهنگی، ضرورت رصد تحولات در جریانات فرهنگی و گرایشات مخاطبین برای تولید و ترویج محتوا، سیاست‌گذاری در دوگانه ترجمه و تألیف، تولید معنا و مفهوم برای کودک، رشد و اقتصاد کتاب کودک و رویداد «کتاب‌نما» با پویش‌های کتاب‌نشان، کتاب‌جو، کتاب‌بین، کتاب‌ران، کتاب‌یار؛ از جمله نشست‌ها و رویدادهای پیشنهادی نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره بود.

 

 
در بخش دیگری از این نشست دکتر مهدی باقریان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری ظرفیت سامان‌بخشی را بیش از آنچه دانست که اکنون در حال فعالیت است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری درخصوص فعالیت ناشران آموزشی و کمک آموزشی عنوان کرد: در حال حاضر مانعی برای فعالیت‌های ناشران آموزشی وجود ندارد. زیرساخت‌های سازمان پژوهش برای تأیید کتاب‌های کمک‌آموزشی فراهم است اما آنچه مهم است مرزهایی است که برای این کتاب‌ها وجود دارد. در سامان‌بخشی منابع آموزشی و تربیتی مأموریت‌های کتاب‌های کمک آموزشی به خوبی مشخص شده‌اند.

 

 

 

نادر قدیانی، مدیر مسئول انتشارات قدیانی گفت: جشنواره کتاب رشد موفق‌ترین جشنواره کتاب کشور است چون کتاب‌ها را بعد از جشنواره هم حمایت می‌کند. زمانی که به عنوان یک ناشر نشان رشد روی کتاب‌های انتشاراتم درج می‌کنم، خانواده‌ها با اطمینان بیشتری آن کتاب‌ها را خریداری می‌کنند. تاکنون بیش از نیمی از کتاب‌های نشر قدیانی نشان رشد را دریافت کرده‌اند.
 

 

دکتر حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رضا قمرزاده، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی منادی تربیت که به نمایندگی از معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشت در خصوص نحوه تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور با استفاده از کتاب‌های خروجی جشنواره کتاب رشد توضیحاتی ارائه کردند.
 

 

مهندس محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه کودک و نوجوان بسیار مهم است اما متأسفانه نوجوانان در کشور ما متولی زیادی ندارند. دوره نوجوانی، دوره متفاوتی است که از آن به عنوان دوره هویت بخشی به شخصیت فرد یاد می‌شود اما از آن غفلت کرد‌ه‌ایم. باید در تولید کالاهای فرهنگی تمرکز و توجه ویژه‌ای را برای نسل جدیدی که متفاوت‌تر از نسل قبل از خودش است قرار بدهیم.

بررسی تحقق اهداف جشنواره کتاب رشد، میزان نفوذ کتاب‌های جشنواره در مدارس، معرفی این کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های مرجع در بازار، جریان‌سازی این کتاب‌ها و مشخص کردن اهداف و رویکردهای جشنواره سال بعد از جمله محورهای مورد تأکید معاون آموزش  متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این جلسه بود.
 

 

دکتر محمدصادق باطنی، مدیر شبکه‌های پویا و امید سازمان صدا و سیما پوشش رسانه‌ای جشنواره‌، معرفی کتاب‌های برتر جشنواره در قالب پویش‌های کتاب، ساخت تیزر معرفی کتاب‌های منتخب جشنواره و برگزاری مسابقه کتاب شیرین با کتاب‌های جشنواره را به عنوان پیشنهاداتی برای همکاری برای برگزاری بیست‌ویکمین دوره جشنواره کتاب رشد ارائه داد.

 
علی جهانگیری، دبیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی نیز در این جلسه درباره حضور کتاب‌های آموزشی در جشنواره کتاب رشد نکاتی را ارائه داد.

امین آصفی، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در خصوص برگزاری نشست‌های تخصصی جشنواره و در حوزه داوری آثار جشنواره پیشنهاداتی ارائه داد.

مسلم مرادی، که به نمایندگی از معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه حضور داشت اعلام کرد در طرح یار مهربان، لیستی از کتاب‌های مورد تأیید سامان‌بخشی منابع آموزشی و تربیتی از طرف این معاونت در اختیار مدیران مدارس ابتدایی سراسر کشور قرار گرفته است.
 

در این جلسه همچنین دکتر عباس میرزاحسینی، دبیر بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد از لزوم شناخت رقبا، ایجاد تقاضا از طرف خانواده‌ها برای خرید کتاب، معرفی نشان رشد به عموم جامعه، شناسایی مصرف‌کنندگان و پیگیری پیام رئیس جمهور در اختتامیه جشنواره بیستم را از جمله مواردی دانست که باید با هدف اجتماعی شدن نشان رشد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.
 

 

در پایان این جلسه دکتر ابوذر حسامپور به عنوان دبیر بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد معرفی شد و از تلاش‌های دکتر عباس میرزاحسینی به عنوان دبیر بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد قدردانی به عمل آمد.
 

 

شایان ذکر است اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد پایان بهمن‌ماه 1402 برگزار خواهد شد.

 

برای مشاهده تصاویر این نشست، اینجا را انتخاب کنید.

 

 

 

منبع: واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی
تعداد بازدید : ۲۹۹
کد خبر : ۴,۳۳۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید