در مجله «رشد آموزش تربیت بدنی»
فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی در این شماره خود (شماره 42، بهار 1391) به ارائه مقالهای درباره یک نوع بازی محلی استان خوزستان پرداخته است که جالب توجه میباشد.
توجه شما را به متن این مقاله که به کوشش مصطفی سواری دبیر تربیتبدنی شهرستان ایذه تهیه شده، جلب میکنیم:
پایه ابتدایی
نام بازی: اوستا و شاگرد (استاد و شاگرد)
اهداف: افزایش و بهبود چابکی، سرعت عمل، عکسالعمل و هوشیاری
وسایل مورد نیاز: 12 دستمال رنگی – 12 کلاه
ابعاد زمین: بسته به محل برگزاری دارد (مثلاً 10× 10 متر)
شرح بازی:
این بازی 12 شرکتکننده دارد و در دو گروه مساوی در دو صف کنار هم با حرکات موزون محلی بختیاری به زمین وارد میشوند و با همان حالت به فاصله تقریبی 2 متر از یکدیگر روبهروی هم قرار میگیرند، بازیکنان هر گروه از شماره 1 تا 6 شمارهگذاری میشوند. بعد از استقرار بازیکنان
در جای خود، بازیکنان شماره 1 یا سرگروه هر تیم با رعایت آداب محلی به وسط زمین میآید (به فاصله 5 متر از تیم خود) و کلاهی را که بر سر دارند در وسط زمین قرار میدهد. دوباره با همان حالت (انجام حرکات موزون) سر جای خود برمیگردد. بقیه افراد گروه هم کلاههای خود
را کنار تیم خود روی هم میگذارند. بازیکنان هر دو تیم با موسیقی محلی به حرکات موزون ادامه میدهند و منتظر میمانند تا مربی یک شماره را صدا بزند. (مثلاً شماره 3) وقتی مربی شماره را اعلام کرد، شماره مورد نظر از هر تیم باید سریع به سمت کلاههای کنار تیم مقابل
برود. بازیکنی که سریعتر به کلاههای تیم حریف برسد اوستا و بازیکنان تیم مقابل شاگرد میشوند. حال این دو بازیکن به طرف کلاههای وسط زمین میروند و اوستا حرکاتی ورزشی را نشان میدهد که شاگرد موظف به تبعیت و اجرای حرکات است. ناگهان اوستا از غفلت شاگرد استفاده
میکند و کلاه سرگروه را برمیدارد و سریعاً به طرف گروه خود میرود. اگر شاگرد نتواند قبل از رسیدن اوستا به گروه خود او را لمس کند، گروه مقابل 1 امتیاز میگیرد. ولی اگر شاگرد بتواند بین راه اوستا را با دست لمس کند، باید سریعاً خود را به گروهش برساند که اگر موفق
شود، تیمش یک امتیاز کسب میکند. در صورت گرفتن امتیاز، مربی (داور) به گروه برنده یک دستمال رنگی به نشانه یک امتیاز میدهد. در بعضی موارد ممکن است اوستا و شاگرد چندین بار به تعقیب و گریز یکدیگر بپردازند. (مربی در طی بازی میتواند یک شماره را چندین بار صدا بزند)
در پایان، گروهی که سریعتر امتیازاتش به عدد 5 برسد، برنده بازی خواهد شد (البته بسته به زمان بازی امتیاز میتواند 6 یا 4 باشد) و گروه بازنده میبایست گروه برنده را تشویق کند. سپس به سمت تیم برنده برود و با آنها دست بدهند.