عکس رهبر جدید
۲۵ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۳۴
خلاقیت در نقاشی کودکان
در «رشد آموزش هنر»

شواهد نشان می‌دهد هر اندازه کودکان در انتخاب موضوع نقاشی آزادی عمل داشته باشند و شناخت کافی برای استفاده از تخیل و آزادی در رنگ‌آمیزی و ابزار وجود داشته باشد به راحتی می‌توانند هر موضوعی را نقاشی کنند. در این صورت پرورش خلاقیت و شکوفایی استعداد آنان از این طریق ممکن می‌گردد. مجله رشد آموزش هنر در مقاله‌ای به نقاشی کودکان و نقش آن در پرورش خلاقیت پرداخته است.

جواد محمدی صبا در این مقاله به رابطه تخیل و خلاقیت اشاره کرده و گفته است: «به نظر فروید، تفکر خلاق شکل عالی تخیلات آزاد و بازی‌های دوره کودکی است. از مهم‌ترین عواملی که تفکر خلاق را ممکن می‌سازد، تخیل است. وقتی سخن از تخیل و خلاقیت به میان می‌آید، فقط به خاطر آینده جامعه نیست بلکه وضعیت فعلی کودکان نیز باید مدنظر باشد.»
نویسنده پس از اشاره به ویژگی‌های کودکان خلاق و نقش مربی در پرورش خلاقیت آورده است: «چیزی را بر کودک تحمیل نکنیم. فرصت بدهیم تا او خود آزمون و خطا کند. به او این امکان را بدهیم که ایده‌ها و دریافت‌هایش از زندگی را نقاشی کند. ارنست دیمنه می‌گوید: تمامی کودکان تا قبل از ورود به مدرسه دارای نیروی تخیل قوی و تفکر شهودی و زنده از واقعیت هستند اما دیری نمی‌پاید که این حس زیبا و فهم خلاق از جهان هستی، در هیاهوی آموزش رسمی مدرسه رنگ می‌بازد. در هر صورت می‌توان چنین نتیجه گرفت که نقش موضوع در نقاشی و مربی به عنوان راهنما و مشوق در کنار کودکان و جواب‌گویی به سؤالات، می‌توان در پیشرفت نقاشی و پرورش خلاقیت آنان سازنده و در ساختن آینده فرزندان سهیم باشد. نقاشی علاوه بر اینکه به عنوان یک سرگرمی برای کودک به‌شمار می‌رود، یکی از ملزومات رشد و پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان است و حتی ابزاری است در دست روان‌شناسان برای شناخت نقاط قوت و ضعف کودکان که با موضوعات نقاشی ارتباط تنگاتنگی دارد. کودکان باید در مورد انتخاب موضوع نقاشی آزادی عمل داشته و بتوانند با کمک مربی نیازهای درونی و کودکانه خود را ارضا کرده و آنچه در ذهن خود دارند نقاشی کنند.»
متن کامل مقاله «نقاشی کودکان و نقش آن در پرورش خلاقیت» در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 30، تابستان 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۴,۵۹۰
کد خبر : ۸۹۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید