عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
نگاهی به نظام آموزشی کشور امارات متحده عربی
در «رشد آموزش علوم اجتماعی»

فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی در شماره جدید خود به منظور آشنایی آموزگاران و دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت، مقاله‌ای پیرامون نظام آموزشی کشور امارات متحده عربی منتشر کرده است.

الناز خمامی‌زاده که تألیف و ترجمه مقاله «تحول تنها در روش» را بر عهده داشته است، از نظام «12- k» به‌عنوان نظام آموزشی کشور امارات متحده عربی یاد کرده و آورده است: «مراد از نظام «12- k» این است که دانش‌آموزان اماراتی تحصیل خود را از مرحله k (مخفف kindergarten) یا مهدکودک آغاز می‌کنند و تا کلاس دوازدهم پیش می‌روند. در واقع «12- k» اصطلاحی است که برای مجموع پایه‌های تحصیلی اول ابتدایی تا پایان متوسطه به کار می‌رود.»
در قسمت دیگر این مقاله می‌خوانیم: «برنامه‌های آموزشی مدارس دولتی به شکلی طراحی می‌شوند که با ارزش‌ها و اهداف توسعه امارات متحده عربی هم‌خوانی و مطابقت داشته باشند. زبان آموزشی در مدارس دولتی امارات، عربی است. البته زبان انگلیسی به‌عنوان زبان دوم نیز مورد تأکید نظام آموزشی این کشور قرار دارد. علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی امارات نیز از دانش‌آموزان استقبال می‌کند. مدارس خصوصی عمدتاً در سطوح بین‌المللی نیز از اعتبار بسیاری برخوردارند. دانش‌آموزان اماراتی می‌توانند به‌صورت رایگان در مدارس دولتی این کشور ثبت‌نام کنند اما برای ثبت‌نام در مدارس خصوصی و غیرانتفاعی این کشور باید هزینه آن را بپردازند که بر حسب مورد، متفاوت است. در برنامه اصلاحی نظام آموزش و پرورش امارات، شکل‌های تعاملی‌تر در نحوه یادگیری، جایگزین شکل‌های سابق آموزشی شده‌اند. به‌علاوه، آموزش زبان انگلیسی با سایر درس‌ها اعم از ریاضی و علوم ادغام شده است. با تکیه بر این برنامه اصلاحی، آموزش سطوح ابتدایی و متوسطه تا پیش از کلاس نهم در امارات اجباری است. این مدل جهانی شامل فرایندی چهارمرحله‌ای است که 14 سال طول می‌کشد.»
ادامه این مقاله به اهمیت فناوری اطلاعات در نظام آموزشی امارات، فعالیت‌های کنگره آموزش و پرورش ابوظبی و شورای آموزش و پرورش دبی و نیز الگوپذیری اماراتی‌ها از روش‌های آموزشی رایج در غرب اختصاص دارد.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 56، پاییز 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۵,۳۳۹
کد خبر : ۹۵۹
صابر
۱۴۰۲/۰۲/۲۶
0
0
2

بسیار عالی


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید