عکس رهبر جدید

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۹۷۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۸۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۲۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۸۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۲۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۶۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۰۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۹۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۱۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۹۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۵۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۲۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۴۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۰۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۴۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۸۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۶۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۷۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۱۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۲۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۱۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۵۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۸۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۳۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۸۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۹۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۲۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۶۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۶۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۲۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۷۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۷۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۶۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۶۹۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۶۷۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۷۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۹۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۴۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۶۶۸
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »