هم نوایی در جهت هم افزایی توانایی ها
۱۳۹۷/۰۷/۰۲
بی تردید هماهنگی و هم راستایی برنامه های تربیتی و آموزشی و همکاری نهادها و واحدهای دست اندرکار یکی از مهمترین وجوه توفیق و اثر بخشی برنامه هاست.
بیتردید هماهنگی و همراستایی برنامههای تربیتی و آموزشی و همکاری نهادها و
واحدهای دست اندرکار یکی از مهمترین وجوه توفیق و اثر بخشی برنامههاست. همنوایی بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش و تنظیم
فعالیتها بر مبنای سیاستهای کلان کشور در قالب سند تحول بنیادین
و همچنین سند ملی برنامه درسی از رویکردهایی است که در سالهای اخیر مورد تاکید برنامهریزان و مجریان حوزههای گوناگون تعلیم و تربیت است. دعوت و
تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش از معلمان و دانشآموزان و خانوادهها برای ترغیب آنها به خواندن کتابهای داستانی مفید و حذف پیکهای نوروزی از جمله مصداقهایی درباره لزوم اتخاد رویههای هماهنگ در زمینه ایجاد گسترش و تقویت
عادت مطالعه در دانشآموزان و نسل آینده است.
خوشبختانه
تصمیم اخیر و بدیع وزیر محترم و همراهی و برنامهریزی مناسب معاونت آموزش ابتدایی برای
استفاده از فرصتهای مناسب مانند تعطیلات نوروزی
به منظور تعمیق فرهنگ خواندن قرابت بسیاری با سیاستها، فعالیتها و برنامههای دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی بهویژه در حوزه استانداردسازی کتابها داردکه حدود بیست سال در این راستا
گام برداشته است؛ بهطوریکه هم اکنون تمامی منابع آموزشی و تربیتی
اعم از مکتوب (کتابهای آموزشی، ادبیات داستانی، تربیتی) و منابع غیر مکتوب
(وسایل، نرم افزارها، فیلمها و سامانههای آموزشی) را تحت پوشش استانداردسازی متناسب با اهداف برنامه درسی قرار
داده است.
یکی
از اهداف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ویژه دفتر
انتشارات و تکنولوژی آموزشی معرفی منابع آموزشی و تربیتی مناسب برای گروههای مختلف سنی و دورههای تحصیلی و همچنین در رشتهها و موضوعات مختلف از جمله حوزه داستان
است.
خوشبختانه
در سالهای اخیر منابع آموزشی و تربیتی
متنوع و قابل توجهی درحوزه ادبیات داستانی برای دانشآموزان تولید شدهاند که این دفتر سعی کرده است در حد
بضاعت آنها را شناسایی کند و به روشهای مختلف به مخاطبان معرفی نماید و تولیدکنندگان
آنها را به نحو مقتضی مورد تشویق
قرار دهد. در نظر گرفتن گروههای داوری ویژه کتابهای داستان در جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد و تقدیر از نویسندگان،
مترجمان و ناشران با استقبال قابل توجهی روبه رو بوده است. نکته قابل توجه و تاکید
در این زمینه و برای استفاده مناسبتر از فرصت پیش آمده در این است
که معلمان محترم و اولیای گرامی دانشآموزان
عزیز باید عنایت داشته باشند که قالب جذاب داستان و فروش بازار اقتصادی قابل توجه
این حوزه، زمینه را برای برخی سوء استفاده کنندگان اقتصادی و فرهنگی فراهم میآورد و در بسیاری از مواقع شاهد تولید کتابهای داستانی هستیم که با ارزشها و هنجارهای نظام تربیتی کشور فاصله
بسیاری دارند و بعضاً مغایر با اهداف کلان و جزیی تعلیم و تربیت هستند.
این
مهم ایجاب میکند که بخشهای دستاندرکار به بررسی مجدد رویهها و تلاش دوباره برای همافزایی تواناییها و دقت بیشتر در راستای تولید کتابهای داستانی مناسب بپردازند.
برگزاری
جلسات مشترک کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با همکاران دست اندرکار
معاونت آموزشی، که ارتباط مستقیمی با معلمان داشته و مدیریت اجرایی این امر را در استانها، شهرستانها و مدارس و کلاسهای درس به عهده دارند، همچنین برپایی میزگردی
کارشناسی با معلمان آزموده و خبره، برگزاری نشستهای توجیهی و هماهنگی با مؤلفان، پدیدآورندگان
و تولید کنندگان کتابهای داستانی در سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب، بهرهگیری
از قلم متخصصان و صاحب نظران این عرصه و تخصیص پرونده ویژهای به این امر در این شماره از جوانه
تلاشی است برای هم افزایی فعالیتها در جهت ارتقای اهداف ساماندهی
و همچنین شناسایی نقاط ضعف احتمالی، و جلوگیری از اقدامات موازی وبهرهگیری از تجربیات اندوخته . امید است این
مهم فرصتی در جهت اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بهویژه ایجاد عادت مطالعه در کودکان و
نوجوانان و آینده سازان کشور باشد.
۲۱۳۵
کلیدواژه (keyword):
یادداشت سردبیر,فریبا کیا,هم نوایی در جهت هم افزایی توانایی ها,