سال
گذشته با دستور وزیر محترم برای جایگزینی تکالیف سنتی و بیحاصل در قالب مشق شب و پیکهای نوروزی، کارگروه تکالیف ابتدایی در
دفتر آموزش دبستانی، با هدف یادگیری مهارتمحور
تشکیل و به بررسی و آسیبشناسی شیوههای متعدد ارائه پیکها پرداخت.
بعد
از جمعبندی و تصمیمگیری برای استفاده از فرصت عید نوروز،
گام آغازین درخصوص حذف تکالیف و جایگزینی فعالیتهای یادگیری هدفمند براساس ایده وزیر
محترم برداشته شد و طرح «عید و داستان» به اجرا در آمد.
براساس
دادههای جمعآوری شده از سوی دفتر ارزیابی عملکرد و
پاسخگویی به شکایات، در تحلیل نتایج
ارزیابی از چگونگی اجرای مفاد بخشنامه، مشخص گردید که 86 درصد مفاد بخشنامه به
درستی اجرا شده و در 14 درصد برخی از مفاد بخشنامه رعایت نشده است.
از
آمار به دست آمده از سامانه همگام، مشخص شد که 09/45 درصد دانشآموزان مشمول این طرح فعالیت داستاننویسی، 39/38 درصد فعالیت داستانخوانی و 68/20 درصد فعالیت داستانگویی را انتخاب کرده بودند. البته 016/4
درصد از دانشآموزان بیش از یک فعالیت را
انتخاب کرده بودند و این نشانگر آن است که دانشآموزان بیشتر به خلاصه کردن کتاب یا
نوشتن داستان و خاطرات علاقه نشان دادهاند.
براساس
آمار به دست آمده، دانشآموزان
•
32/3 درصد، داستانگویی و داستانخوانی؛
• 12/3 درصد، داستانگویی و داستاننویسی؛
• 43/4 درصد، داستانخوانی و داستاننویسی؛
و
28/2 درصد، هر سه مورد را انتخاب کرده بودند که این مورد انتخاب شخصی دانشآموزان بود، زیرا در دستورالعمل از دانشآموزان خواسته شده بود فقط یکی از سه
فعالیت را انتخاب نمایند.
درصد
شرکتکنندگان در طرح، براساس جنیسیت
به شرح ذیل است:
• مدارس دخترانه 01/49 درصد
• مدارس پسرانه 7/41 درصد
• مدارس مختلط 29/9 درصد

براساس
جدول زیر تفاوت درصد انتخاب فعالیتها در مدارس دخترانه و پسرانه
مشخص شده است.


براساس
این آمار، دختران به داستاننویسی و پسران به روایت داستان
بیشتر علاقه نشان دادهاند.
از
آمارها و نمودار بالا نتیجه میگیریم که دانشآموزان در سنین پایینتر به روایت داستان بیشتر علاقه دارند؛
چنانکه دانشآموزان پیشدبستانی 16/60 درصد و بعد از آن دانشآموزان پایه اول 99/32 درصد روایت کردن
داستان را انتخاب کرده بودند. هرچه پایه تحصیلی بالاتر میرود، این میزان علاقه، جای خود را به
داستانخوانی و داستاننویسی میدهد تا جایی که بیشترین میزان علاقه به
نوشتن در پایه ششم با 16/49 درصد میرسد.
در
نمودارهای ذیل مقایسهای بین انتخاب فعالیتها در شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی
مشاهده میشود.
در
بررسیهای انجام گرفته روی عناوین
انتخاب شده توسط دانشآموزان، در بخش داستانگویی بیشترین علاقه بر تعریف خاطرات ایام
تعطیلات نوروز و قصههای روایت شده توسط خانواده و
مادربزرگها و پدربزرگها مشاهده میشود. قصههایی از قبیل: شنگول و منگول، طوطی و
بازرگان، موش و گربه، ننه سرما، یک کلاغ چهل کلاغ و... .
در
بخش داستانخوانی بیشترین علاقه بر روی قصص
قرآن و داستانهای پیامبران مانند یوسف، یونس،
نوح، محمد رسولالله، هابیل و قابیل، هفتخوان رستم یا قصههای قدیمی مانند مرغابیها و لاکپشت، مرغ ماهیخوار، ماه پیشونی و قصههای معروف دیگر کشورها مانند هری پاتر،
هرکول، هانسل و گریتل؛ موش و گربه، لوبیای سحرآمیز و... مشاهده میشود.
در
بخش داستاننویسی بیشترین علاقه به نوشتن
سفرنامه نوروزی، نامه به رهبری، نامه به دوست و شعرهای گوناگون بوده است. جالب
توجه این است که داستانهای قدیمی مانند موش و گربه و
مانند آن در هر سه فعالیت با میزان زیاد انتخاب شدهاند.