پیشنهاد برگزاری دورههای تربیت جنسی در مدرسه، در سال 1968
میلادی به وزارت فرهنگ و آموزش آلمان داده شد. تا سال 2002 که طرح بهصورت رسمی در برنامههای درسی همه ایالتها به اجرا درآید، بحثها و نشستهای فراوانی انجام شد. دلایل مذهبی مانع
از اجرای این طرح میشدند.
اهداف اصلی تربیت
جنسی در مدرسههای
آلمان در دوره ابتدایی عبارتاند از: شناخت خود و احترام به دیگران، شناخت بدن، عملکرد و
سلامت آن، مفهوم دوستی و عشق، درک احساسات و بیان کردن آنها، درک نیازهای خود و دیگران، تفاوتهای فیزیکی بین دختران و پسران، سن
بلوغ، نیازهای این دوران و بهداشت شخصی، مفهوم خانواده، جلوگیری از گسترش بیماری
در خود و دیگران، بارداری و زایمان، جلوگیری از بارداری پیش از موعد، پیشگیری از
خشونت یا سوءاستفاده
جنسی و درک تنوع فرهنگی.
تربیت جنسی در اصل
برعهده خانوادههاست
و مدرسهها
تنها برای تکمیل اطلاعات و دانش به کمک خانوادهها میآیند. از آنجا که ایالتها در تعیین نظام آموزشی خود مستقلاند، زمان، محتوا و نحوه اجرای برنامههای درسی ایالات با هم متفاوت است و گاه
با توجه به نیازهای دانشآموزان و پرسشهای آنها تغییر میکند. برای مثال، در برلین، بهعنوان یک ایالت مستقل، برنامه تربیت
جنسی در پایههای
اول و دوم، دادن شناخت به دانشآموزان از خود، اعضای جنسی بدن، تفاوت بین دو جنس و همینطور آمادگی برای تشخیص سوءاستفاده جنسی
و قدرت نه گفتن است. در کلاسهای سوم و چهارم بارداری و تولد نوزاد نیز در برنامه درسی قرار
میگیرد.
دانشآموزان
پایههای
پنجم و ششم برای ورود به دوران بلوغ آماده میشوند و در کلاسهایی با تفکیک جنسیت، میآموزند در این دوران چه تغییرات جسمی و
روحی بهوجود
میآیند.
در کل، بهداشت مربوط به آن را میآموزند. جلوگیری از گسترش بیماری و پیشگیری از بارداری نیز از
جمله موضوعات است. در دوره متوسطه نیز در درس زیستشناسی، مباحثی چون تغییرات اعضای بدن در
سن بلوغ و بارداری بهصورت علمیتر کامل میشود.