دوره تربیت برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای
۱۳۹۸/۰۱/۲۰
به قول وسلی نول، برنامه درسی به دو دلیل قلب آموزش و پرورش است: اول، برنامه درسی درباره چیزی است که باید تدریس شود. دوم، برنامه درسی ترکیبی از اندیشه، عمل و هدف است. برنامه درسی موضوع خاصی است که همواره با تصمیم گیری درون نهادهایی که با آموزش سروکار دارند، گره خورده است؛ اعم از اینکه این نهادها مدرسه، نهاد مذهبی، مؤسسات غیرانتفاعی، یا برنامه های دولتی باشند. بنابراین برنامه درسی به کسانی نیاز دارد که بتوانند تصمیم بگیرند، چه موضوع هایی باید تدریس شوند. به بیان دیگر، برنامه درسی به کسانی نیاز دارد که بتوانند به این پرسش ها پاسخ دهند: برنامه درسی چیست، برای چیست، برای چه کسی است، چه چیزی و تحت چه شرایطی و چگونه باید تدریس شود، چه کسانی باید برای تهیه برنامه درسی تصمیم بگیرند، این تصمیم گیری چگونه و با چه فرایندی باید انجام شود، برای پاسخ به این سؤالها و تهیه یک برنامه درسی خوب در حوزه آموزش فنی و حرفه ای، برنامه ریزان درسی باید چه ویژگی ها و تفکری داشته باشند، با توجه به این سؤالها و اهداف برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای، این مقاله قصد دارد بررسی کند که: اولاً برنامه درسی آموزش فنی و حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد، و ثانیاً براساس این ویژگی ها، برنامه ریز درسی آموزش فنی و حرفه ای باید دارای چه توانایی هایی باشد و برای تربیت او چه موضوعهایی باید مورد توجه قرار گیرند و چه شرایطی باید وجود داشته باشد؟
۱۸۸۱
کلیدواژه (keyword):
تربیت برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای،برنامه درسی،هداف برنامه درسی شاخه فنی و حرفه ای،