عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

خلاقیت هنری دانش آموزان با تابلوی نقاشی الکترونیکی

  فایلهای مرتبط
خلاقیت هنری دانش آموزان با تابلوی نقاشی الکترونیکی
استفاده از هنر و قالب‌های هنری مناسب‌ترین طریق بازنمایی تجربیات غنی از احساس و عواطف انسانی است. با توجه به کارکردها و جهت‌گیری‌های این حوزه ازجمله ایجاد شورونشاط، پرورش حواس، قدرت تخیل، خلاقیت، درک وبیان احساسات به زبان هنر و ... در دانش‌آموزان (سند برنامه درسی ملی، ص. ۲۶) مقاطع مختلف و همچنین گسترش روزافزون ابزارهای نوین جهت ایجاد و ارائه فعالیت‌های هنری و علاقه‌مندی بیشتر افراد به این فناوری‌ها و ابزارهای الکترونیکی، بستری مناسب برای فعالیت‌های هنری و خلق آثار متنوع برای همگان فراهم شده است، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و تلفن همراه و ... ازجمله این بسترها و ابزارها هستند. در این راستا با عنایت به اهمیت این موضوع در مبانی سند تحول بنیادین ازجمله راهبرد کلان: بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدف‌های کلان ۳، ۲، ۱، ۵ ،۷) ، در این مقاله به معرفی یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه پدیدآوردن نقاشی‌های خلاقانه برای معلمان و دانش‌آموزان بر روی رایانه در راستای اهداف درس هنر پرداخته می‌شود.
نرم‌ افزار ArtRage
نقاشی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های هنری جذاب، علاقه‌مندان خود را به‌ویژه در بین دانش‌آموزان دارد و البته درس هنر در مدارس، زمینه‌های رشد و شکوفایی و کشف استعدادهای هنری را در دانش‌آموزان فراهم می‌کند. ازاین‌رو، استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای نوین که مورد استفاده بیشتر دانش‌آموزان در عصر حاضر است می‌تواند به جذابیت و یادگیری و آموزش بیشتر و مؤثرتر دانش‌آموزان در زمینه‌های هنری کمک نماید. نرم‌افزار ArtRage که در این مقاله معرفی می‌شود به‌عنوان یک تابلوی نقاشی الکترونیکی عمل کرده و می‌تواند جذابیت‌های نقاشی و کارکردهای متنوع ابزارهای نوین را ترکیب نماید و به خلاقیت‌های هنری دانش‌آموزان کمک کند. به کمک این نرم‌افزار دانش‌آموز می‌تواند، از رایانه خود به‌عنوان یک تابلوی نقاشی الکترونیکی در مدرسه، طبیعت و منزل استفاده نماید.
نرم‌افزار مذکور، صفحه کاربری ساده و تعاملی دارد که در آن تمامی ابزارهای لازم برای نقاشی و طراحی ازجمله: قلم‌ها، رنگ‌ها و ... به‌آسانی در دسترس و قابل‌استفاده است (تصویر ۱)
با توجه به تصویر ۱، می‌توان انواع مدادها را در سمت چپ انتخاب و همچنین ضخامت آن‌ها را به‌دلخواه تعیین کرد و یا از مسیر زیر به ابزارهای مداد دسترسی داشت:
Tools-Select Tool
همچنین می‌توان رنگ‌های موردنظر را در سمت راست انتخاب کرد و یا به تنظیمات رنگ از طریق مسیر زیر دسترسی پیدا نمود:
Tools-Color Options
ابزارهای دیگری نیز مانند واردکردن استیکرها در تابلوی نقاشی در نرم‌افزار موجود هستند. یک ویژگی مهم نرم‌افزار، امکان ایجاد لایه‌ها و گروه لایه‌ها به‌صورت نامحدود است و می‌توان لایه‌های نقاشی را به‌راحتی ایجاد کرد و اعمال متنوعی مانند: ادغام لایه‌ها، گروه لایه‌ها و ... را بروی لایه‌ها انجام داد. همه این ابزارها از طریق زبانه Tools و مسیر زیر قابل‌دسترسی هستند. (تصویر ۲)
Tools-/Layer Options/Stencil Options / ….
نقاشی‌های طراحی‌شده رامی توان در فرمت‌های مختلف تصویری ذخیره و استفاده نمود. کار با نرم‌افزار بسیار ساده است و پیچیدگی ندارد و ضمن جذاب بودن و داشتن ابزارهای متعدد، بیشتر به‌صورت یک تابلوی نقاشی البته بر روی رایانه برای همه سنین به‌ویژه دانش‌آموزان قابل‌استفاده است.

 

 
نرم‌افزار ArtRage  
نرم‌ افزار ArtRage  
نرم‌ افزار ArtRage  

در پایان
ابزارها و نرم‌افزارهای متنوعی که در حوزه‌های مختلف طراحی می‌شوند، در بیشتر مواقع و با توجه به کارکردهایشان، به بهبود و کیفیت فعالیت‌های مربوطه کمک شایانی می‌کنند. نرم‌افزار معرفی‌شده در این مقاله نیز با توجه به قابلیت‌های مناسب و کاربری آسانی که دارد و ابزارهایی که در اختیار کاربر قرارمی دهد، ضمن جذاب بودن برای دانش‌آموزان، همچنین به‌صورت یک تابلوی نقاشی الکترونیکی، به آن‌ها در خلق آثار و نقاشی‌های خلاقانه‌بدون محدودیت زمانی و مکانی کمک خواهد کرد.





منابع:
۱. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه ۱۳۹۰
۲. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران



پی‌نوشت‌ها:
دسترسی به نرم‌افزار مذکور از دو طریق زیر به‌آسانی امکان‌پذیر است:
۱. ایمیل نویسنده: mus.sa۹۲@yahoo.com
۲. سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردی:
http://amuzeshikarbordi.sellfile.ir



۱۵۵۸
کلیدواژه (keyword): معرفی نرم افزار،نرم افزار تابلوی نقاشی الکترونیکی، آموزش هنر، نقاشی با نرم افزار، خلاقیت در نقاشی،نرم‌ افزار ArtRage
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید