هوش های چند گانه در کلاس علوم تجربی
۱۳۹۸/۰۴/۰۱
در این مقاله، به برخی از فعالیتهای نگارنده (دبیر علوم تجربی) و دانشآموزان در درس علوم تجربی که سال قبل در راستای کمک به دانشآموزان در کشف و شناخت تواناییها و علاقهها و مهارتهای خودشان اجرا شد، پرداخته شده است.
واقعیت
این است که قرار نیست همه دانشآموزان به یک رشته خاص
علاقهمند باشند و همگی، در
آینده رشته تحصیلی یا شغل خاصی را ادامه دهند، چرا که هر یک علاقهمندیها و تواناییهای منحصر به فردی دارند. در مقوله
هوشهای چندگانه نیز درمییابیم که افراد، به ویژه دانشآموزان، هر کدام در یک یا چند
زمینه نسبت به بقیه برجسته و توانمندترند. برای مثال، دانشآموزی در محاسبات ریاضی و کار با اعداد
موفقتر عمل میکند و دیگری در تجسمهای فضایی و هنر. بنابراین، مدرسه
و کلاس و موقعیتهای آموزشی در درسها، ضمن آموزش مفاهیم هر درس، در
واقع باید موقعیتی را برای دانشآموز ایجاد کنند که او
بتواند توانایی و استعدادهای خود را در این موقعیتها به کار گیرد و علاقهمندیهایش را با توجه به ویژگیهای شخصیتی خود اولویتبندی کند. در واقع، خودش را کشف
کند و از خود و داشتههایش شناخت پیدا کند.
این کشف کردن مهم است و مسیر و گامهای بعدی دانشآموز را برای ادامه تحصیل و شغل و
زندگی آیندهاش مشخصتر میکند. از جمله این موارد که به قرار
گرفتن دانشآموزان در موقعیتهای گوناگون کمک میکند، کلاس و درس علوم تجربی است که
با توجه به داشتن ماهیت میان رشتهای (زیست، فیزیک، شیمی،
زمینشناسی و ریاضی) و
محتوای متنوع و جذاب تلفیق شده با تواناییها
و روشهای تدریس معلم و
ابزارهای تدریس و آموزش، میتواند به قرار گرفتن و
ایفای نقش دانشآموزان در موقعیتهای متفاوت آموزشی و در واقع کشف
خودشان کمک زیادی کند. امسال هم در ابتدای سال تحصیلی، مانند قبل، به دانشآموزان گفتم میتوانند برای هر کدام از مطالب درس
علوم تجربی در پایههای هفتم، هشتم و نهم،
هر فعالیت مرتبطی را که علاقه دارند و میتوانند
انجام دهند، به صورت فردی و گروهی ارائه دهند؛ اگر چه ساده باشد؛ فعالیتهایی مثل: تهیه نشریه دیواری، ساخت
انواع دستسازه، تحقیق فردی و
گروهی، انجام آزمایشها و فعالیتهای خلاقانه. البته برای خلاقیتها و نوآوریها نمره بیشتری در نظر گرفتم.
در طول
سال تحصیلی مشاهده شد، دانشآموزی که گاهی در کلاس
با انگشتانش روی میز میزند و آرام زمزمه میکند (دارای هوش موسیقایی و حرکتی)،
این فعالیت را با دست سازهای مرتبط نمایش داد
(تصویر 1). این دست سازه همچنین با مفهوم صدا و نوسان در علوم ارتباط دارد.
۲۳۲۴
کلیدواژه (keyword):
کاربرد تکنولوژی آموزشی،هوش های چندگانه، علوم تجربی، دانش آموزان،تجربه زیسته آموزشی،