عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

ساخت درب معرق برای حرم امام علی (ع): نمونه ای از هنر کاربردی در کلاس

  فایلهای مرتبط
ساخت درب معرق برای حرم امام علی (ع): نمونه ای از هنر کاربردی در کلاس
تلاش هنرمندان برای پیوند دادن میان هنر و کار، یا کاربردی کردن هنر، یکی از تلاش‌های ارزنده‌ای است که به‌طور معمول از عشق به اولیا، به‌ویژه حضرت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام ناشی می‌شود. هنرمند معرّق‌کار حسن برنتی، هنرآموز منطقه یک ساری، از جمله این هنرمندان است که با ساخت «درب معرّق» و با نیت اهدای آن به حرم حضرت علی (ع) گامی بزرگ در این راه برداشته است. ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای این هنرمند، یادآور می‌شویم که دبیران هنر نیز می‌توانند از این تجربه در مورد تولیدات هنر کاربردی در کلاس بهره گیرند. گفت‌وگوی کوتاه ما با آقای حسن برنتی را بخوانید.

آقای برنتی، لطفاً در مورد کار معرق و تجربه‌آموزی خودتان در این رشته هنری توضیح بفرمایید.
من هنر معرق را پیش استاد عطا قانعی آغاز کردم و در نزد استاد قدم‌پور پایه‌های گره‌چینی نوین را تکمیل کردم و در نزد استاد محمدیان هم تذهیب و نگارگری مورد نیاز در کار معرق را آموختم، سپس با تجربیاتی که آموختم کار معرق را آغاز کردم. اما به‌طور ویژه ساخت این «در» را با ارادت به حضرت مولی‌الموحدین (ع)‌ شروع کردم. برای معرق این کار از الیاف کاملاً گیاهی بهره بردم. زمینه کار چوب است اما روی آن را با پُوسته جارو، جو و گندم و سایر گیاهان انجام دادم. رنگ‌ها کاملاً طبیعی است و سعی کرده‌ام کاری نو و به‌روز انجام دهم در عین اینکه پایه‌های هنر سنتی نیز در آن حفظ شده باشد.

چوب مورد استفاده از نوع «چوب آزاد» است. در به صورت پنج لایه کار شده است این نوع چوب به هیچ‌ وجه بید نمی‌زند و اگر هم بید بزند از یک میلی‌متر بیشتر نخواهد بود.

 

چه مدتی روی در کار شده و چه آرایه‌های تزئینی در آن به‌کار رفته است؟
یک سال روی در کار شده است. روی در گره‌های هندسی لوزی و مربع کار کرده‌ام که در نهایت به شکل جامع‌تری رسیده‌ است. خطوط را نیز با استفاده از الیاف کار کرده‌ام و روی آن‌ها نیز از سیلر و کیلر برای تثبیت استفاده کرده‌ام.

در دو طرف در هم از اسلیمی‌ها و ختایی‌ها و اکثر نقوش هندسی استفاده کرده‌ام و در بخشی نیز از نقوش بسیار ریز بهره گرفته‌ام.

 

در فضای دانش‌آموزی و کلاس، بچه‌ها چگونه می‌توانند از این شیوه هنری استفاده کنند؟
این کار، به خاطر ارزان بودن مصالح، برای بچه‌ها به‌راحتی قابل انجام است. معرق را به‌راحتی روی مقوا می‌توان اجرا کرد و وقتی کار پیشرفت کرد می‌توان روی چوب اجرا و بین اثر هنری و کاربرد هنری تلفیق ایجاد کرد. این روش به ایجاد انگیزه‌بخشی برای درآمدزایی در کار هنری کمک شایانی می‌کند و برای دانش‌آموزان می‌تواند حسّ خوشایندی بین تولیدات هنری و فروش آن‌ها به‌وجود آورد.

 

برای شما آرزوی کار روزافزون در این عرصه را داریم.

 

 

درب معرق حرم حضرت علی (ع)
درب معرق حرم حضرت علی (ع)

 

درب معرق حرم حضرت علی (ع)
درب معرق حرم حضرت علی (ع)

 

درب معرق حرم حضرت علی (ع)
۵۰۸
کلیدواژه (keyword): گفت و گو,درب معرق ,حرم امام علی,معرق‌ کار,حسن برنتی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید