عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آماده‌سازی ورزشکاران جوان

آماده‌سازی ورزشکاران جوان
معرفی کتاب آماده سازی ورزشکاران جوان (تمرینات و برنامه‌های مؤثر برای قدرت، سرعت، توان، چالاکی و چابکی)


• آماده سازی ورزشکاران جوان (تمرینات و برنامه های مؤثر برای قدرت، سرعت، توان، چالاکی و چابکی)
نویسندگان: تئودور بومپا، مایکل کاررا
مترجمان:‌ دکتر محسن ثالثی، حمیدرضا صادقی پور، پوریا پساوند
انتشارات: علم و حرکت

انسان بیشترین میزان فعالیت فیزیکی خود را در دوران کودکی دارد. کودکان علاقه زیادی به بازی کردن و شرکت در فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی دارند و صد در صد عاشق رقابت‌اند. در جامعه امروزی، ورزش، تبدیل به سبک زندگی شده است. والدین، تعطیلات و روزهای مرخصی خود را پیرامون مسابقات ورزشی برنامه‌ریزی می‌کنند و شغل رؤیایی بیشتر کودکان، ورزشکاران حرفه‌ای بودن است.

جامعه ورزشی امروزی به شدت رقابتی و زمان‌بر شده است. البته مسابقه دادن و رقابت با سایر ورزشکاران مهم است، اما دوره‌های تمرینی مناسب و زمان کافی برای استراحت، بازی و سایر فعالیت‌های غیرورزشی هم به همین اندازه اهمیت دارند. یکی از مشکلات ورزشی کشورهای کمترتوسعه‌یافته، از گردونه خارج شدن زودهنگام ورزشکاران جوان و نوجوان به دلایلی مانند آسیب‌های ورزشی به علت فشارهای نامتوازن ورزشی، عدم توجه به مسائل رشدی کودکان و تناسب آن با فعالیت‌های ورزشی، تمرین‌زدگی ناشی از عدم توجه به مسائل تغذیه‌ای و استراحت، فشارهای روانی مخرب به دلیل مشارکت پیش از موعد در مسابقات ورزشی و اجرای غلط برنامه‌ریزی‌های تمرین است. از آنجا که کمال و پختگی در فعالیت‌های ورزشی قهرمانی در رویدادهای رقابتی مستلزم صرف هزاران ساعت تمرین در اجرای تکنیک‌ها و تاکتیک‌های ورزشی است، برنامه‌ریزی برای طول عمر ورزشی و ورزشکار از ضروریات توفیق آنان است. زمان‌بندی به معنای برنامه‌ریزی دقیق ورزشی ورزشکار با توجه به مراحل رشدی و ویژگی‌های جسمانی در کنار توجه به نیازهای ورزش موردنظر برای رساندن ورزشکار به موفقیت در بهترین زمان است و کتاب آماده‌سازی ورزشکاران جوان که به قلم تئودور بومپا و مایکل کارِرا را به رشته تحریر درآمده در واقع گویای این مطلب است که چگونه می‌توانیم بهترین برنامه ورزشی و تمرینی را طراحی کنیم که ورزشکار شما بتواند رشد کند و به کامیابی و بالیدگی برسد و در تمام جنبه‌های زندگی شخصی‌اش اعم از ورزش، رقابت و سلامتی، طعم موفقیت را تجربه کند.

از آنجا که والدین، مربیان ورزشی و اولیا همواره به دنبال پیدا کردن بهترین برنامه تمرینی برای بالا بردن پتانسیل ورزشی ورزشکاران خردسال هستند و برای همه کسانی که با کودکان سروکار دارند، داشتن آگاهی کامل نسبت به تغییرات جسمانی، احساس و شناختی مراحل رشدی و طراحی و استفاده از برنامه‌های تمرینی مناسب در هر یک از این مراحل اهمیت فراوان دارد، سبب شد که این کتاب به کوشش دکتر محسن ثالثی، حمیدرضا صادقی‌پور و پوریا پساوند ترجمه شود. این کتاب شامل 12 فصل است. فصل اول به توصیه‌های تمرینی برای ورزشکاران جوان پرداخته است.

فصل دوم مراحل رشد ورزشی را به خود اختصاص داده است که در این دو فصل اطلاعات مورد نیاز درباره جنبه‌‌های جسمانی (تشریحی)، فیزیولوژیکی و روانی را که کودکان در هر مرحله رشدی تجربه می‌کنند، ارائه می‌دهد.

ارزیابی ورزشکاران جوان عنوان فصل سوم است که به تشریح اهمیت ارزیابی‌ها می‌پردازد، البته نه به صورت مقایسه ورزشکاران با یکدیگر و فقط با ارزیابی هر ورزشکار براساس اهداف آمادگی جسمانی و افزایش عملکرد ورزشی که برای او در نظر گرفته شده و به روش‌های آسان ارزیابی بسیاری از ورزش‌های تیمی و انفرادی اشاره شده است.

فصل چهارم به تمرین انعطاف‌پذیری پرداخته شده و تمرین سرعتی فصل پنجم را به خود اختصاص داده است. تمرین چابکی و تندی در فصل ششم آمده و در فصل هفتم تمرینات قدرت و توان را به‌طور کامل توضیح داده، فصل هشتم نیز به تمرین استقامتی پرداخته است.

از فصل چهارم تا هشتم درباره تمرین‌های مناسب برای انعطاف‌پذیری، سرعت، چابکی، قدرت، توان و استقامت به‌طور مفصل توضیح داده شده است. هر یک از این فصل‌ها برای دوره‌های تمرینی مختلف اختصاص یافته و شامل پیشنهادهایی برای ساختارهای تمرین‌دهی، مدل‌های زمان‌بندی برای هر مرحله رشدی به همراه شکل‌یابی از حرکات و تمرینات ورزشی است. در این چهار فصل از میان انبوه حرکات ورزشی که برای افزایش هماهنگی، انعطاف‌پذیری، سرعت، چابکی، استقامت و قدرت و توان وجود دارد. حرکاتی انتخاب و در کتاب گذاشته شده که برای عموم دست‌یافتنی‌تر است و بدون دستگاه‌های ورزشی گران‌قیمت می‌توان آن‌ها را انجام داد. همچنین به این نکات اشاره شده است که راه رسیدن به موفقیت، طراحی و اجرای یک برنامه تمرینی مناسب با مرحله رشد ورزشی و ایجاد موقعیت برای ورزشکاران است تا در همه حوزه‌های تناسب اندام، از قبیل قدرت، سرعت، انعطاف‌پذیری و استقامت به تکامل برسند و تخصصی‌سازی را باید در سال‌های آخر شکل‌گیری ورزش آغاز کنند و در حرکات و برنامه‌ها با توجه به نیازهای فردی، ورزشکارن بتوانند در شرایط، امکانات و محیط‌های ورزشی که در اختیار دارند، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنند.

فصل نهم به درخشش عالی در رقابت‌ها پرداخته است و درباره زمان مناسب برای شرکت در مسابقات سازمان‌یافته و راه‌ها و روش‌هایی که به‌وسیله آن‌ها والدین و مربیان می‌توانند به‌کار گیرند تا ورزشکاران تجربه خوشایند و مثبتی به‌دست آورند، به بحث و بررسی پرداخته است.

عنوان فصل دهم تغذیه مناسب برای ورزشکاران جوان است که در آن به تغذیه مناسب ورزشکاران جوان و پنج عادت غذایی و همچنین به تشریح اهمیت یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای کامل پرداخته شده است. این فصل همچنین درباره غذاهای مناسب برای قبل، بعد و در طول فصل‌های تمرینی و مسابقات صحبت می‌کند.

برنامه‌ تمرینی طولانی‌مدت عنوان فصل یازدهم است که تمام اطلاعات ارائه شده در فصل‌های قبل را در قالب برنامه‌های تمرینی مشخص و طولانی‌مدت برای بیشتر ورزش‌های تیمی و انفرادی ارائه می‌دهد.

عنوان فصل دوازدهم کودکان و باورهای اشتباه ورزشی است که در آن به برخی باورهای غلط تمرینی که اغلب در قالب تبلیغات انبوه به خورد والدین و مربیان داده می‌شود می‌پردازد. همچنین به این نکته اشاره می‌کند که با وجود مفید بودن برخی تجهیزات و دستگاه‌های ورزشی در آماده‌سازی ورزشکاران جوان، وسایلی هم وجود دارند که هیچ فایده‌ای در افزایش قدرت، سرعت و توان این ورزشکاران ندارند و حتی نتیجه‌ای برعکس دارند.

داشتن تجربه‌ای مثبت و خوشایند از ورزش و رقابت، کلید اصلی یک زندگی پویا در بزرگ‌سالی خواهد بود، اما فشار زیاد در همان ابتدای تمرین، علاوه بر امکان مصدومیت ممکن است باعث از بین رفتن علاقه کودکان به ورزش کردن و کنار گذاشتن آن قبل از پیشرفت کامل استعدادهایشان برای همیشه شود. لذا یک برنامه سازمان‌یافته و طولانی‌مدت مشابه آنچه در این کتاب آمده است شانس ادامه ورزش توسط ورزشکاران و لذت بردن از ورزش را بالا می‌برد و میزان تحلیل‌رفتگی ورزشکاران را که در برنامه‌های کوتاه‌مدت به آن دچار می‌شوند، پایین می‌آورد.

آنچه این کتاب را از سایر کتاب‌ها متمایز کرده، نگرش نوین، علمی و خلاقانه به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی ورزشی نوجوانان و جوانان است. همچنین استفاده از جداول و تصاویر واقعی از تمرینات، جذابیت این کتاب را دوچندان کرده   است. این کتاب برای استفاده دانشجویان، مربیان و معلمان تربیت‌بدنی توصیه می‌شود. مترجمان بر سلیس و روان بودن مطالب تأکید زیادی داشته‌اند.


۸۰۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش تربیت بدنی,معرفی کتاب,آماده سازی ورزشکاران جوان,معرفی کتاب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید