چرا تحصیل در هنرستان و چرا رشته سینما را انتخاب کردی؟
به دلیل علاقه زیادی که به این رشته داشتم.
از اینکه در رشته سینما تحصیل میکنی، راضی هستی؟
بله، کاملاً. از درسها و فعالیتهایمان لذت میبرم. قرار نیست همه مهندس و دکتر بشوند. رشتههایی مثل فیلمسازی هم مهماند و میتوانند آینده انسان را تأمین کنند.
از معلمها و استادان هنرستانی که در آن درس میخوانی راضی هستی؟ چرا؟
بله. در درسهای تئوری و عملی خیلی به من کمک کردند.
خانوادهات با تحصیل در رشته سینما موافق بودند یا مخالف؟
موافق. نه تنها مخالفتی نداشتند، بلکه مرا حمایت هم کردند.
اولین جایزهای که در رشتههای هنری گرفتی چه بود و در چه سالی؟
یک لوح تقدیر بود؛ در سال 1395 و برای شرکت در جشنواره نجوم مهرگان، با فیلم «ستارهای در شب».
چه شد که فیلم فصل سکوت را ساختی؟
فیلمنامه فصل سکوت بر اساس یک داستان واقعی نوشته شد و من هم خود را موظف دانستم آن را به تصویر بکشم.
چه کسانی در تولید فیلم فصل سکوت به تو کمک کردند؟
خانوادهام و گروه همراهم.
چه مدت طول کشید این فیلم را بسازی و چقدر هزینه کردی؟
حدود پنج روز فیلمبرداریِ کار زمان برد و تقریباً سه میلیون تومان هم برای ساخت فیلم هزینه شد. چند هفتهای هم کار تدوین و صداگذاریاش طول کشید.
تو با فیلم کوتاه فصل سکوت توانستهای رتبه اول سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشآموزان در رشته فیلم دانشآموزی را کسب کنی. از کسب این رتبه چه احساسی داری؟
خیلی خوشحالم. این یعنی در انتخاب موضوع و اجرای کار موفق بودهام.
اصلاً به رتبه اول کشوری فکر میکردی؟
بله. خیلی امیدوار بودم.
مرحله کشوری این مسابقات به صورت حضوری برگزار شد یا غیر حضوری؟ کمی در این باره برای ما توضیح بده.
غیر حضوری. در روزهایی که از قبل به ما اعلام کرده بودند، از طریق فضای مجازی، با من ارتباط برقرار کردند. در آنجا سه داور از من سؤالاتی پرسیدند و من هم به آنها جواب دادم. من از نحوه برگزاری جشنواره در این شرایط سخت راضی بودم و همینجا از تمامی برگزارکنندگان و زحمتکشان آن صمیمانه تشکر میکنم.
غیر از هنرستان، در جاي دیگری فیلمسازی آموزش دیدهای؟
یک دوره آموزشی فیلمسازی در انجمن سینمای جوان دفتر اراک گذراندهام.
الان کلاسهای هنرستان را به صورت حضوری شرکت میکنی یا از طریق فضای مجازی؟ محاسن و معایب آن چیست؟
به صورت مجازی انجام میشود. حسنش این است که خطر بیماری کرونا بچهها را تهدید نمیکند و معایب آن هم این است که در کلاسهای حضوری، به خصوص کلاسهای هنرستان، بچهها مطالب بیشتری یاد میگیرند که متأسفانه فعلاً برگزار نمیشوند!
باز هم قرار است فیلم بسازی؟ با چه موضوعاتی؟
بله، به امید خدا. من سعی کردهام حرفهای خود و جامعهام را با نگاهی خاص در فیلمهایم بیان کنم. موضوع فیلمهای آینده من هم با همین شیوه انتخاب میشود.
اگر بخواهی یک فیلم با موضوع کرونا بسازی، به چه جنبههایی از این بیماری خواهی پرداخت؟
به جنبههای اجتناب از ترس آن اشاره میکنم، چون خود ترس میتواند با تضعیف روحیه، سیستم ایمنی بدن را ضعیفتر کند.
توصیه امین یونسی برای دانشآموزانی که دوست دارند فیلم بسازند، چیست؟
از شروع کردن نترسند. یک متن بنویسند، گوشی موبایل خود را بردارند، فیلمبرداری کنند و فیلم خود را بسازند. این شروع کار است.
به خاطر موفقیتهایی که در رشته فیلمسازی کسب کردهای، دوست داری از چه کسانی تشکر کنی؟
برای این کار به نظرم باید یک فهرست تهیه کنم. ولی اول از همه از خدا تشکر میکنم. بعد پدر و مادرم. بعد معلمها و مدیر مدرسهمان و همه استادان و عزیزانی که در این راه به من کمک کردند.
آخرین حرف امین یونسی به دانشآموزانی که از این دوران کرونایی خسته شدهاند چیست؟
پس از هر سختی حتماً آسانی هست. امیدتان را از دست ندهید. پایان شب سیه سپید است.
فیلمهای دانشآموزی
اگر قبلاً فیلم ساختهاید، به سایت festival.roshd.ir مراجعه کنید و پس از مطالعه ضوابط وآییننامه و ثبتنام در جشنواره، اثر خود را بفرستید. هر سال تقریباً تا 15 آبان فرصت دارید در این جشنواره شرکت کنید. هر سال، از مهرماه، دو مسابقه در رشتههای گوناگون، از جمله فیلمسازی، در مدرسههای کشور آغاز به کار میکند: 1. مسابقات فرهنگی هنری دانشآموزی (فردا) که مهرماه امسال سی و نهمین دوره آن برگزار شد؛2.مسابقه پرسش مهر که مهرماه امسال بیست و یکمین دوره آن برگزار شد.
موفقیتها
- کسب رتبه اول در جشنواره نجوم مهرگان، با فیلم «ستارهای در شب»، سال 1395؛
- حضور در دومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور در اصفهان با فیلم «دلتنگی»؛
- کسب رتبه سوم ایدهپردازی در سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور، با نام «یک تکه مداد»؛
- کارگردانی فیلمهای «همدلی» و «انصاف» با موضوع تقدیر از پرستاران و کادر درمانی کشور در دوران کرونا؛
- کارگردانی فیلمهای کوتاه آبی، آرامش، فصل سکوت، توهم، کابوس، و نیز فیلم «بیگانه» در تابستان 1399.