عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

عبور از غرور

  فایلهای مرتبط
عبور از غرور
مهارت‌های ضروری آموزگاران

آموزگاران قادرند زندگی دانش‌آموزان را متحول کنند و دانش‌آموزانی فرهیخته و محترم پرورش دهند. آن‌ها نه‌تنها در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، بلکه در پیشرفت شخصی آنان نیز تأثیر بسزایی دارند. برای اینکه آموزگاری کارآمد باشید، به مجموعه‌ی متنوعی از مهارت‌های حرفه‌ای نیاز دارید.

در این مطلب فهرستی از مهارت‌های موردنیاز آموزگاران را معرفی می‌کنیم.

1. اشتیاق‌داشتن

اشتیاق یک مهارت نیست، اما پیش‌نیاز آموزگاری محسوب می‌شود. وقتی شور و شوق دارید، از تجربه‌های دیگران برای یادگیری استفاده می‌کنید و مایلید روش‌های متنوعی را برای بهبود تدریس خود جست‌وجو کنید.


2. راهبری

آموزگار اثرگذار این توانایی را دارد که کلاس خود را راهبری و راهنمایی کند. او می‌تواند بدرفتاری‌های دانش‌آموزان را کنترل و آن‌ها را به سمت درستی در زندگی هدایت کند.


3. سازمان‌دهی

آموزگاران مسئولیت‌های زیادی بر عهده دارند؛ از برنامه‌ریزی درس‌ها گرفته تا فعالیت‌ها و ارزشیابی‌ها. برای موفقیت در این مسئولیت‌ها باید بتوانند آن‌ها را سازمان‌دهی کنند. به این صورت که وظایف و مسئولیت‌های خود را اولویت‌بندی کنند و هر کدام را با توجه به اهمیت آن در زمان مناسب انجام دهند.


4. محترم‌بودن

اگر شما به‌عنوان آموزگار لحن محترمانه را در کلاس خود به کار برید، دانش‌آموزان شما از به اشتراک‌‌‌‌گذاشتن ارزش‌ها و نظرهای خود احساس امنیت می‌کنند و هم‌کلاسی‌های آنان یاد می‌گیرند که شنوندگان خوبی باشند و به نظرهای دیگران احترام بگذارند.



5. چندوظیفه‌ای‌بودن

تدریس تنها شامل پیروی از برنامه‌ی درسی و ارزشیابی توصیفی نیست، بلکه حرفه‌ای چندعملکردی است. آموزگار باید پشت سر خود هم چشم داشته باشد و بتواند رفتار همه‌ی شاگردانش را تحت نظر گیرد و توجه آن‌ها را تا پایان کلاس نگه‌دارد. بعد از کلاس هم، در حالی که تکالیف و آزمون‌های آن‌ها را ارزشیابی می‌کند، برای هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی کند.


6. کار گروهی

دانش‌آموزان دوست دارند آموزگارانی صمیمی داشته باشند که آن‌ها را درک کنند. به‌جای مجبور کردن آن‌ها به یادگیری آموزگارمحور، آن‌ها را به گروهی کارکردن ترغیب کنید تا در عین یادگیری، سرگرمی هم داشته باشند. این موضوع فضایی مثبت در کلاس ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان نه‌تنها با شما، بلکه با هم‌کلاس‌های خود هم ارتباط برقرار می‌کنند.


7. ارتباط

آموزگاران از توانایی‌های قابل توجه ارتباطی برخوردارند. آن‌ها باید بتوانند با هر فردی در هر سنی، ازجمله همکاران، شاگردان، والدین و مدیران، ارتباط برقرار کنند. همچنین، باید اطلاعات خود را به شکل مؤثر ارائه دهند، دیدگاه‌های مختلف افراد را درک کنند و دلیل انتخاب شیوه‌ی تدریس انتخابی خود را توضیح دهند.


8. تطبیق‌پذیری

سازگاری با شرایط پیش‌بینی نشده اهمیت زیادی دارد. شما هرگز نمی‌دانید هر روز در کلاستان چه اتفاقی خواهد افتاد. پس باید در هر شرایطی کلاس را مدیریت کنید و راه‌حل‌های سریع بیابید. برای مثال، اگر یکی از شاگردانتان بیمار یا زخمی شد، آرامش خود را حفظ کنید و دنبال راه‌حلی برای نجات او باشید.


9. مهارت‌های بین‌فردی

مهارت‌های شما می‌تواند شما را از آموزگاری متوسط به آموزگاری موفق تبدیل کند. کسی که مایل است به دیگران کمک کند، روابط گرم و دوستانه‌ای ایجاد می‌کند که باعث تقویت یادگیری می‌شوند. همچنین، شما باید در برخورد با دانش‌آموزانی که دچار اختلالات یادگیری یا معلولیت هستند و به توجه ویژه نیاز دارند، مهارت ویژه‌ای داشته باشید.


10. خلاقیت

آموزگاران به خلاقیت نیاز دارند تا بتوانند دانش‌آموزان را علاقه‌مند و درگیر درس کنند؛ به‌خصوص کودکانی که در دوره‌ی ابتدایی هستند. شما باید برای حفظ توجه دانش‌آموزانتان به دنبال راه‌های خلاق باشید؛ از جمله فعالیت‌های یادگیری سرگرم‌کننده.


11. خودارزیابی

برای پیشرفت حرفه‌ای خود و ارائه‌ی آموزش باکیفیت باید همواره در حال ارزیابی خود باشید. اگر اشتباهی مرتکب شده‌اید، غرور خود را کنار بگذارید و به دنبال راهی برای بهبود کلاستان باشید.


12. صبوری

مدیریت کلاسی با تعداد زیادی دانش‌آموز کار چندان ساده‌ای نیست. بعضی از دانش‌آموزان صبر آموزگارشان را آزمایش می‌کنند و اگر آموزگار در این آزمایش‌ها آرامش خود را از دست بدهد، نتایج منفی در پی خواهد داشت. با صبور بودن و کار‌کردن جداگانه با دانش‌آموزان مشکل‌ساز، می‌توانید فضای کلاس خود را بهبود بخشید. اگر شاگرد شما متوجه منظورتان نمی‌شود، صبر پیشه کنید و به دنبال روش‌های متفاوتی برای تفهیم مفاهیم به او باشید.


13. هوش هیجانی

هرچند عصبانی یا ناراحت هستید، باید توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشید و اجازه ندهید این احساسات بر شما تأثیر منفی بگذارند.


14. همدلی

اگر نسبت به دانش‌آموزان خود همدلی داشته باشید، آن‌ها هم یاد می‌گیرند احساسات و عواطف خود را مدیریت کنند و با دیگران مهربان باشند. ایجاد مهارت‌های اجتماعی‌ـ عاطفی سالم در بین دانش‌آموزانتان، به نفع کلاس شما و همچنین کلاس‌های آینده‌ی آن‌ها خواهد بود.


15. اعتمادبه‌نفس

شما باید شخصیتی قوی داشته باشید تا بتوانید به سؤال‌های دانش‌آموزان پاسخ صحیح بدهید و اعتمادبه‌نفس خودتان را به آن‌ها نیز القا کنید.


16. تعهد

شما نمی‌توانید فقط از سر وظیفه به کلاس درس بیایید. اگر می‌خواهید آموزگار خوبی باشید، باید نسبت به حرفه و کلاس خود متعهد باشید. شما باید شوق تدریس داشته‌‌‌باشید و تغییرات مثبت در زندگی شاگردان خود ایجاد کنید.


17. شوخ‌طبعی

حس شوخ‌طبعی یک مهارت نیست. با اندکی از این حس، می‌توانید از آن به‌عنوان ابزاری مفید برای ارتباط با دانش‌آموزان استفاده کنید. شما باید توانایی این را داشته باشید که با آن‌ها بخندید و درس‌ها را تا حد امکان سرگرم‌کننده تدریس کنید. دانش‌آموزان شاد گرایش بیشتری به یادگیری دارند.


18. صمیمیت

دانش‌آموزان باید با شما احساس راحتی داشته باشند تا سؤال‌هایشان را بپرسند و اگر مسئله‌ای دارند با شما در میان بگذارند. آن‌ها نباید از شکست‌خوردن یا دادن پاسخ اشتباه بترسند. آموزگاران مؤثر شخصیت‌هایی گرم و صمیمی دارند که دانش‌آموزان را به درگیر شدن در درس دعوت می‌کنند.

 

منابع

 

1. https://www.careeraddict.com/teacher-skills...

2. Dr. Digar Singh Farswan. (2019). “Importance of teaching skills for teaching learning process” The research journal of social sciences. June 2019,

 

volume 10, number 6

۵۷۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، مقاله، مهارت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید