عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

خودباوری در بحران

  فایلهای مرتبط
خودباوری در بحران
کشور ما در زمینه‌هایی چون کشاورزی، صنعت، معدن، پزشکی، فناوری به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده است و بسیاری از محصولات و تولیدات ما، به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. یکی از وسایلی که در روزهای شیوع کرونا خیلی کاربردی شد، دستگاه «پالس اکسی متر» است. این دستگاه پزشکی، می‌تواند اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند. خوب است که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، درباره این دستگاه مهم که توسط مهندسین جوان بومی‌سازی شده و تولید ملی کشورمان است، بیشتر بدانیم.

تولد یک دستگاه ایرانی

آدم‌ها وقتی به چیزی احتیاج پیدا می‌کنند، فکرشان حسابی به کار می‌افتد تا بتوانند آن نیاز را برطرف کنند. همین می‌تواند دلیلی برای ساخت وسایل مختلف باشد. وقتی بیماری کرونا شایع شد، دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون خیلی مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل از کشورهای خارجی با قیمت بالا، باید این دستگاه خریداری می‌شد. همه اینها باعث شد تا مهندسین کشورمان دست به کار شوند. مسعود صدری، کارشناس ارشد مهندسی صنایع، عضو هیئت مدیره و مدیر بازرگانی یک شرکت دانش‌بنیان (مپوا) است، او درباره ساخت این وسیله مهم و کاربردی می‌گوید: « پالس اکسی متر، یک دستگاه پزشکی است که می‌تواند اکسیژن خون و ضربان قلب را اندازه‌گیری کند. این دستگاه به این دلیل اهمیت دارد، چون می‌تواند قبل از اینکه ریه‌ها از بین بروند، پایین آمدن اکسیژن خون را به ما نشان بدهد. بیمارستان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و...، این دستگاه را تهیه می‌کنند تا اگر کسی اکسیژن خونش پایین بود، از نظر کرونا او را بررسی دقیق کنند. مشابه خارجی این دستگاه هم وجود دارد که بهترین آن، حدود 5 برابر نوع ایرانی، قیمت دارد. اگر قرار بود خودمان دست به کار نشویم و تولید ملی انجام ندهیم، کلی ارز از کشور خارج می‌شد و همه نمی‌توانستند دستگاه خارجی بخرند. یکی دیگر از خوبی‌های دستگاه ایرانی، این است که ما هر ماه می‌توانیم کیفیت آن را با گزارش‌هایی که به ما می‌رسد بررسی کنیم و روز به روز دستگاه را بهتر کنیم. اما دستگاه‌های خارجی، حدود چهار سال پیش وارد کشور ما شدند و امکان اینکه سازندگان دائماً آن را بررسی کنند، وجود ندارد. کیفیت این تولید ملی در حدی است که توانستیم حتی آن را صادر هم کنیم. جوان‌هایی که در رشته‌های مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک)، الکترونیک و مهندسی مکانیک تحصیل کردنده بودند، در ساخت این دستگاه مشارکت داشتند. این مهندسین، در دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، تربیت مدرس و شریف درس خوانده بودند.»



از تولید ملی حمایت کنی

اگر کیفیت را در نظر نگیریم، خیلی‌ها فکر می‌کنند تنها تفاوت خرید کالای ایرانی با خارجی در این است که کالای داخلی را معمولاً ارزان‌تر از کالای خارجی می‌توان تهیه کرد. شاید بعضی‌ها از خودشان بپرسند: اصلاً اگر ما کالای ایرانی بخریم، چه فرقی می‌کند و چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر این سؤال به ذهن شما هم رسیده است، باید بدانید که با خرید کالای ایرانی، کلی اتفاقات خوب می‌افتد. مهندس صدری درباره این موضوع می‌گوید: «همه ما در کشور، حلقه‌های یک زنجیر هستیم. یعنی اگر یک محصول ایرانی خریده شود، علاوه بر اینکه آدم‌های زیادی شغل خواهند داشت، چرخ اقتصاد کشور هم می‌چرخد. شاید خیلی‌ها به این فکر نکنند که با خرید یک کالای ایرانی می‌توانند مانع از خروج افراد نخبه علمی از کشور شوند. اگر یک مخترع یا تولید کننده بداند محصولی که می‌سازد، توسط مردم خریداری می‌شود و تلاش‌هایش نتیجه می‌دهد، هیچ وقت از کشور خارج نخواهد شد. افراد زیادی بیکار خواهند شد. افرادی که در شرکت‌ها و کارخانه‌ها کار می‌کنند، پدر، مادر، خواهر، برادر یا اقوام یکی از ما هستند. با خرید یک کالای ایرانی از این آدم‌ها حمایت می‌شود. کالاهای خارجی، گرانتر هستند و تا به دست ما برسند، کلی به قیمتشان اضافه خواهد شد. خیلی از کالاهای خارجی، پشتیبانی و ضمانت‌نامه واقعی ندارند، چون کسی به تولیدکننده آن‌ها دسترسی ندارد. ما اگر یک کالای تولید ملی بخریم، در صورتی که مشکلی پیدا کند، به راحتی می‌توانیم آن را برای تعمیر تحویل آن شرکت بدهیم.»



خارجی بهتر است؟

شاید خیلی‌ها فکر کنند که همه کالاهای خارجی، از کالاهای ایرانی بهتر هستند اما این باور غلط است و در بسیاری از موارد، کیفیت کالاهای کشورمان با کالاهای خارجی برابری می‌کند. مهندس صدری می‌گوید: «از وقتی که تعداد شرکت‌های دانش بنیان روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود، کیفیت خیلی از کالاها و محصولات بالاتر می‌رود چون افرادی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، علم و مهارت را با هم دارند. خوب است بدانید که محصولات حدود 100 شرکت دانش بنیان ایرانی، اصلاً مشابه خارجی ندارد و برای اولین بار در جهان تولید شده‌اند که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود.»

 

۵۵۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، گزارش،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید