عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

یوتوپین

  فایلهای مرتبط
یوتوپین
واقعیتش را بخواهید، موضوعی که دارم درباره‌اش می‌نویسم، همان چیزی ا‌ست که ماه‌هاست خوابش را می‌بینم، اما نه فرصت انجام آن را دارم، نه شرایطش را. اول می‌خواستم استارتاپی با موضوع شیرینی و کیک را به شما معرفی کنم، اما دیدم بیشتر از کیک و شیرینی دلم «سفر» می‌خواهد.

استارتاپها کسب و کارهای جدید و نوپا هستند که سایت یا اپلیکیشنی هم دارد.

 

1. چند ماه پیش تلاش کردم به سفر بروم، اما محدودیتهای کرونایی اجازه نداد. حالا هم که وضعیت کمی بهتر شده است، من زمانش و امکانش را ندارم. میدانم این حرفها فقط برایم خودم مهم است و قطعاً دردِدلهای من برای شما اهمیتی ندارد. اما میخواستم پیشنهاد بدهم، اگر شما هم مثل من واقعاً به سفرکردن نیاز دارید، اما زمان، شرایط و پول کافی برای مسافرترفتن ندارید، حداقل بیایید به تبلیغات و عکسهای تورهای گردشگری نگاه کنیم. اگر هم شرایطش را دارید که خوشبهحالتان. هر کدام از تورها را که دوست دارید و دلتان میخواهد بخرید و به جای من و خیلیها که نمیتوانیم سفر کنیم، خوش بگذرانید.

یکی از این وبگاهها که همین چند دقیقه پیش داشتم تورهایش را نگاه میکردم و به عکاس و گردشگر و هر که در عکس تورها بود حسادت میکردم، استارتاپِ «یوتوپین» است.

 

2. یوتوپین از کجا آمد؟

محمد، بهرام و امید سه مهندسِ هوش مصنوعی بودند که هر سه در دوره دانشجویی در تیم کاری موتور جستوجوگر پارسیجو در شهر یزد کار میکردند. آنها میخواستند یک جستوجوگر اماکن و مناطق برای پارسیجو طراحی کنند، اما پارسیجو از اضافهکردن این بخش به موتورش منصرف شد. این سه همکار هم با هم از یزد به تهران آمدند و تصمیم گرفتند خودشان جستوجوگر مکان را بسازند؛ مستقل و بدون نیاز به جستجوگرِ دیگر. آن سه نفر با کمک موتور شتابدهنده آواتک، شبکه اجتماعی «دیتاشهر» را ساختند.

 

3. دیتاشهر در آغاز کار فقط یک موتور جستجوگر بود و در نهایت کاربران میتوانستند به مکانهایی که جستوجو میکردند عکس یا مطلب و نظر اضافه کنند. بعد از مدتی تمرکز این تیم و استقبال کاربران از این شبکه اجتماعی بیشتر شد. درآمد آنها از طریق فروش «تحلیل دادهها» تأمین میشد، اما بعد از مدتی در زمینه مالی به مشکلاتی برخوردند و بودجه کم آوردند. خب، طبیعی است در این شرایط امکان ادامهدادن برای تیم دیتاشهر میسر نبود؛ برای همین ناچار شدند از دیتاشهر بهعنوان یک تجربه برای ایجاد بسترهای دیگر استفاده کنند.

 

4. یوتوپین متولد شد

در شهریور سال 1398 این تیم سه نفره برنامههای کاربردی طراحی کردند و موفق شدند خودشان را به مخاطبان معرفی کنند. آنها بلیتهای زیادی برای عید نوروز سال 1399 پیش فروش کردند، اما زندگی همیشه آن‌‌طور که ما دوست داریم پیش نمیرود. پنج ماه بعد اتفاقی افتاد که نه تنها استارتاپ یوتوپین، بلکه جهان را به هم ریخت؛ کرونا فاجعهای که بعید است آسیبهایش مستقیم و غیرمستقیم به کسی نرسیده باشد و کم و یا زیاد تحت تأثیر آن قرار نگرفته باشند!

 

5. یوتوپین یکی از فضاهایی بود که از کرونا آسیب زیادی دید و کسانی که بلیتهای نوروزی پیش خرید کرده بودند، سفرهایشان را لغو کردند. طبیعی است در این شرایط اعضای یوتوپین مجبور شدند مبلغی را که مشتریان برای خرید بلیتها داده بودند، به آنها برگردانند و در واقع هیچ درآمدی کسب نکنند.

 

6. وقتی درآمدی وجود نداشته باشد، اعضا هم نمیتوانند نیروهایشان را حفظ کنند و به آنها دستمزد بدهند. مدیران یوتوپین هم مجبور شدند نیروهایشان را تعدیل کنند. اما اینگونه هم نبود که همهچیز بد پیش برود. احتمالاً سایر مردم هم مثل من که الان به عکس تورهای گردشگری نگاه میکنم، از اسفندماه تا اردیبهشتماه، عکسهای سفرها را نگاه میکردند؛ زیرا تعداد کاربران یوتوپین در آن دو ماه دو برابر شد!

استقبال مردم از این استارتاپ باعث شد هتلها و بنگاههای مسافرتی تبلیغاتشان را در این استارتاپ منتشر کنند و برای هر تبلیغات هم به اعضای استارتاپ دستمزد بدهند.

 

7. این استارتاپ یک خلاقیت مهم داشت که باعث شد مورد توجه مردم قرار گیرد، آن هم بخش «سفرنامه» بود. گردشگران وقتی به نقطهای سفر میکنند، تجربهها و خاطراتشان را در بخشی جداگانه مینویسند تا دیگران بهتر و بیشتر با مقصدی که میخواهند به آنجا بروند، آشنا شوند.

 

8. یوتوپین در حال حاضر یکی از استارتاپهای فروش بلیت و فروش تور است که با وجود کرونا و بحران رفت و آمد، باز هم توانسته است به کارش ادامه دهد. یوتوپین در حال حاضر حدود هزاران سفرنامه دارد و روزانه چندین تور و بلیت مسافرتی میفروشد.

۳۶۴
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، استارتاپ
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید