عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

مچ انداز طلایی

  فایلهای مرتبط
مچ انداز طلایی
شما راست دست هستید یا چپ دست؟ حتما شما هم از یک دست خود بیشتر از دست دیگر استفاده می کنید، اما برای ندا کاظمی شرایط فرق می کند. دانش‌آموز دیروز هنرستان و دانشجوی امروز رشته تربیت بدنی، نیمی از نشان‌های خود را در مچ اندازی با دست راست به دست آورده و نیم دیگر را با دست چپ! گفتگوی رشد هنرجو را با قهرمان مچ اندازی کشور با هم می‌خوانیم.

از خودت و خانواده‌ات برای خوانندگان رشد هنرجو بگو. خانواده ات هم ورزشکار بودند؟

خانواده ما هشت نفره است. ما پنج خواهر و یک برادر هستیم و من هم فرزند آخر خانوادهام و در روز 13 مرداد 1382 متولد شدهام. همه خواهران و برادرم ازدواج کردهاند و صاحب فرزند هستند. البته من مجرد هستم و در حال حاضر در رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد گوهردشت کرج تحصیل میکنم. بین اعضای خانواده ما تنها برادرم به بدنسازی میپرداخت و من هم دومین عضو ورزشکار خانواده شدم.

 

خیلی از ورزشکاران در کودکی شیطنت میکردند. کودکی آرامی داشتی یا زیاد شیطنت میکردی؟

کلا بچه آرامی بودم. دوران کودکی خوبی داشتم و خانواده هم توجه زیادی به من میکردند.

 

از چه زمانی به ورزش روی آوردی؟ تا قبل از مچاندازی چه رشتههایی را تجربه کردی؟

ورزش را از 9 سالگی شروع کردم. در ابتدا به کلاس ژیمناستیک میرفتم. در مجموع یک سال به ژیمناستیک پرداختم و  در یک دوره مسابقات پیش سطح هم شرکت کردم.

پس از مدتی به رشته رزمی نینجوتسو روی آوردم و طی دو سال تمرین در این رشته صاحب کمربند قرمز شدم. هدفم این بود که در این رشته پیشرفت کنم اما به دلایلی ممکن نشد. پس از رشتههای رزمی نوبت به سیایکس بود و الان هم بدنسازی و مچاندازی کار میکنم.

 

چطور وارد مچاندازی شدی؟

روزی در حال تمرین در باشگاه بدنسازی بودم که مربیمان گفت چنین مسابقهای در شهر قدس برگزار میشود. من هم نزد مربیام آزمون دادم. او که متوجه استعدادم شد تشویقم کرد که در این رشته به تمرین بپردازم. بعد از شرکت در اولین مسابقه زندگیام و کسب عنوان قهرمانی در آن، انگیزهام بیشتر شد.

 

درباره مچاندازی بیشتر توضیح میدهی؟ یک ورزشکار برای حضور در مسابقات چه کارهایی باید انجام دهد؟

کسی که سمت ورزش مچاندازی میرود، قبل از هرچیز باید به این رشته علاقه داشته و در آن صاحب استعداد باشد. مسابقههای مچاندازی در هر دو بخش دست راست و دست چپ برگزار میشود و در ردههای سنی جوانان و امید، باید با رده سنی و رده وزنی خود مسابقه دهیم. یک ورزشکار قبل از هر مسابقه حتما کارت بیمه ورزشی تهیه کند تا امکان حضور در رقابت را داشته باشد. ضمن اینکه ورزشکار باید حتما با پوشش ورزشی قانونی وارد مسابقه شود و مچاندازان حق ندارند ناخن بلند داشته باشند زیرا ممکن است باعث مصدومیت حریف شوند.

 

تصور خیلیها این است که در مچاندازی فقط باید اینقدر دست یکدیگر را فشار بدهیم که دست حریف را روی زمین بخوابانیم.

بد نیست کمی درباره جزئیات رقابتهای مچاندازی توضیح بدهی. مثلا چه کارهایی خطا محسوب میشود؟

از اصول مسابقه مچاندازی این است که نباید آرنج از روی پد مسابقه( محل مبارزه مچاندازان)  بلند شود و در این صورت داور اعلام خطا میکند. همچنین دست نباید از پد خارج شود و در این صورت داور خطای ورزشکار را میگیرد. وقتی هم که داور بستن دستها را اعلام  میکند، نباید تکان بخوریم چون خطا به ما تعلق میگیرد و بعد از سه خطا، مچانداز مقابل توسط داور برنده اعلام میشود.

 

زمان انتخاب رشته تصمیم گرفتی به هنرستان بروی. چرا دبیرستان را انتخاب نکردی؟

از کودکی به طراحی علاقه داشتم. به همین خاطر رشته گرافیک را انتخاب کردم و راهی هنرستان شدم. البته چون در ورزش صاحب موفقیت شده بودم، تصمیم گرفتم در دانشگاه هم به سراغ  دیگر علاقهام بروم که ورزش بود.

 

چه خاطرهای از هنرستان در ذهنت مانده است؟

یکی از معلمهایمان خیلی روی من تاثیر گذاشت. خانم مریم قاسمی همیشه قبل از درس برایمان صحبت میکرد و از مثبت اندیشی میگفت. صحبتهای او تاثیر زیادی بر من گذاشت و تصمیم گرفتم به سراغ علایقم بروم تا بیشتر رشد کنم.

 

تاکنون چه افتخاراتی در مچاندازی کسب کردهای؟

مقام قهرمانی مچاندازی مسابقات شهرستان قدس استان تهران در رده جوانان و در هر دو دست راست و چپ، مقام اول در رده سنی جوانان در دست راست و چپ در چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور در شهرستان سرعین استان اردبیل، قهرمان رده جوانان در چپ دست و راست دست را به دست آوردهام.

همچنین در مسابقات قهرمانی مچاندازی اسلامشهر، مقام اول در رده بزرگسالان در چپدست  و مقام دوم در رده بزرگسالان در راستدست مسابقات قهرمانی شمال شرق تهران  و کسب مقام اول در رده امید در چپ دست وراست دست مسابقات قهرمانی استان قزوین و کسب مقام اوورال(قهرمان قهرمانان) در رده سنی امید در بخش چپ دست عناوینی بوده که تاکنون به دست آوردهام.

 

کسب عنوان قهرمانی در کشور انگیزهات را بیشتر کرده یا به آنچه میخواستی رسیدهای؟ هدف بعدیات چیست؟

در حال حاضر تنها تمرکز خود را روی رشته مچاندازی گذاشتهام و هدفم قهرمانی و پیشرفت در این رشته است. اگر کسی واقعا به رشته موردنظر خود علاقه داشته باشد، بیشتر تلاش میکند و همین علاقه سبب میشود تا برای رسیدن به اهداف خودش انگیزه بالاتری داشته باشد. من هم با تمام وجود تلاش می کنم تا در رقابتهای جهانی این رشته صاحب مدال شوم.

 

شاید خیلی از خوانندگان رشد هنرجو از همین حالا تصمیم گرفته باشند به مچاندازی روی آورند. چه توصیهای به آنها داری؟

اگر از سن پایین این رشته را شروع کنند، پیشرفت بیشتری میکنند و میتوانند از آیندهدارهای این رشته باشند. ضمن اینکه لازم است یک ورزشکار علاوه بر مسائل جسمی و قدرت بدنی، روح و ذهن قدرتمندی داشته باشد تا بتواند برای رسیدن به اهداف خود بجنگد و آنها را به دست آورد.

۴۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، هنرستانی ورزشکار
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید