عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

قوز بدقواره را بریز دور!

  فایلهای مرتبط
قوز بدقواره را بریز دور!

بسیاری از شما مجبورید در خانه یا مدرسه مدّتی طولانی روی صندلی بنشینید و برای خواندن و نوشتن به جلو خم شوید. شاید بقیهی ساعتهای روز هم با گوشی همراهتان سرگرم باشید و باز ناخودآگاه سر خود را به جلو خم کنید. البتّه امیدوارم به جای گوشی، کتاب دستتان باشد!

اگر مدّت زیادی در چنین شرایطی قرار بگیرید، کمکم بدون آنکه متوجه شوید، کمرتان از حالت طبیعی خارج و دچار « قوز» میشود! « قوز» داشتن، بدن شما را بدقواره و بدشکل میکند و بعدها که بزرگتر شدید، آسیبهای زیادی در پی دارد، مثلاً ممکن است در نفسکشیدن با مشکل روبهرو شوید. امّا برای اینکه قوز نداشته باشید، چهکار باید کنید؟

 

1. کمک گرفـتن از دیـوار

سـادهتـرین کار ممـکن این است که به یک دیوار تکیه دهید. اگر بدنتان کاملاً صاف باشد، باید در هنگام تکیهدادن به دیوار، پنج نقطهی بدنتان با دیوار تماس پیدا کند:1. پشت سر، 2.پشت شانهها، 3. لگن( باسن)، 4. ساق پا ، 5. مچ پا.

این کار را در روز بارها و بارها انجام دهید. حتّی زمانی که سر کلاس هم نیستید، آنقدر این کار را انجام دهید که عادت کنید بدون دیوار هم به همین شکل بایستید. به همین سادگی!

 

2. به هـم چسـباندن کف دستها از پشت!

حتّی وقتی روی صندلی نشستهاید هم میتوانید بـه صافکردن کمرتان کمک کنید. در ابتدا دو دست خود را جلوی سینه بیاورید و کف آنها را به هم بچسبانید. حالا سعی کنید همینکار را از پشت انجام دهید. یعنی در حالی که روی صندلی نشستهاید، کف دو دست را به هم بچسبانید.

 

3. نگاه کردن به سـقف

برای این حرکت هـم نیازی نیست از روی صندلی بلند شوید. فقط روی لبهی صندلی بنشینید؛ به شکلی که هیچ قسمت پشتتان به صندلی تکیه نداده باشد. حالا شانههایتان را به عقب ببرید، به شکلی که اگر دو تا دست خود را زیر سرتان بگذارید، بتوانید دستان خود را روی لبهی پشتی صندلی بگذارید و به سقف نگاه کنید. در همین حالت بمانید و سقف را نگاه کنید.

 

4. برقراری تعا دل با کولهپشـتی

آیا میدانید استفاده از کیفها و کولهپشتیهای سنگین باعث میشود به کمرتان فشار بیاید و با خم شدن کمر، دچار قوز بشوید؟ به همین خاطر، بدون اینکه خجالت بکشید، کولههایتان را از جلو به بدنتان آویزان کنید. حتّی اگر مشکل کمر ندارید، به اندازهی همان مدّتی که کوله را از پشت آویزان میکنید، آن را از جلو هم آویزان کنید. مثلاً هنگام رفتن به مدرسه، کوله از جلو و در هنگام برگشتن، از پشت آویزان شود.

 

5. آخرین مسائل مهم

شاید باورتان نشود، ولی حتّی خمشـدن کمـر و شـکل فـک و دنـدانها میتوانند با هم ارتباط داشته باشند؛ یعنی اگر کسی خمیدگی کمر داشته باشد، این خمیدگی میتواند روی شرایط دندانها و فک تأثیر بگذارد!

یعنی اگر شکل فک عادی نباشد، ممکن است به خاطر خمبودن کمرتان باشد.

لازم است موادی مثل لبنیات (شیر، ماست، دوغ و پنیر)، میوهها، سبزیهایی مثل کلم، کاهو و شلغم، حبوبات (عدس، نخود، لپه و ماش) و غذاهایی مثل ماهی را زیاد بخورید.

 

نکته

بدن نیاز فراوانی به هوا دارد. فراموش نکنید هرچه بدن بیشتر به قوزکردن عادت کند، هوای کمتری وارد آن میشود. هرچه هوای بیشتری به داخل ریهها برود، بدن هم قویتر است. این نکته را خیلی جدی بگیرید.

۴۰۱
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، ورزش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید