عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

مأموریت آبی

  فایلهای مرتبط
مأموریت آبی
روزی دایی پارسا به خانه‌ی آن‌ها آمده بود. او در یکی از سدهای اطراف تهران کار می‌کند. پارسا بعد از شنیدن توضیحات دایی‌اش درباره‌ی اهمیت آب در زندگی انسان‌ها و اینکه مشکل کم‌آبی کشور را تهدید می‌کند، به یک «مأمور آب» تبدیل شد!

- دایی پارسا به او مأموریت داده بود که در خانهی خودشان و فامیلهایشان و در مدرسه مراقب باشد که اگر کسی داشت آب را هدر میداد، از کار او جلوگیری و او را راهنمایی کند. پارسا در اوّلین مأموریتش متوجّه شد شیر آشپزخانهشان چکّه میکند. دایی پارسا گفته بود چکّه کردن  شیر آب، در هر شبانهروز حدّاقل 75 لیتر آب را هدر میدهد. با اصرارهای پارسا، پدرش دست به آچار شد و با عوضکردن واشر شیری که چکّه میکرد، جلوی هدررفتن صدها لیتر آب در هفته را گرفت.

 

- در مأموریت بعدی، پارسا متوجّه شد پدربزرگ هر بار که حمّام میرود، زیر دوش تمرین صدا میکند و هزینهی هر بار تمرین صدای او زیر دوش، به فاضلاب رفتنِ دهها یا شاید صدها لیتر آب است! مأموریت آبی پارسا توانست پدربزرگ را متوجّه نتایج خطرناک کارش بکند. قرار شد از آن به بعد پدربزرگ سریع دوش بگیرد و تمرین صدایش را در جایی که خرج آب زیادی برنمیدارد و صدا هم در آن میپیچد (مثل انباریشان در پارکینگ خانه) انجام دهد!

 

- پارسا در مدرسه متوجّه شد چند تا از کولرهای مدرسه چکّه میکنند و دیگر اینکه بعضی از بچّهها موقع آبخوردن در زنگ تفریح، یا شیر آب را باز میگذارند یا آن را کامل نمیبندند و این باعث میشود مقدار زیادی آب هدر برود. ایراد کولرهای مدرسه با تنظیم شناور آنها به دست بابای مدرسه حل شد. موضوع باز گذاشتن شیرهای آبخوری هم با تذکّر آقای ناظم خاتمه پیدا کرد.

 

- در مأموریت آبی بعدی، مشخّص شد که پدر پارسا هنگام مسواکزدن شیر آب را باز میگذارد. به نظر خودش مسواکزدنش زود تمام میشد و لازم نبود دو بار شیر آب را باز و بسته کند! امّا وقتی پارسا آبی را که در همان چند دقیقه مسواکزدن پدرش هدر میرفت با یک بطری اندازه گرفت، پدرش متوجّه شد که چقدر آب هدر میداده است. او قول داد از آن به بعد با یک لیوان آب مسواک بزند تا آیندگان به خاطر بهداشت دهان و دندان پدر پارسا از تشنگی تلف نشوند!

 

- مامان پارسا هم با توضیحات پسرش متوجّه شد میتواند با انجام دو کار ساده در مصرف آب صرفهجویی کند؛ یکی اینکه وقتی قالبهای یخ را از فریزر بیرون میآورد، به جای اینکه قالبها را زیر شیر آب بگیرد تا یخشان بیرون بیاید، چند دقیقه صبر کند تا یخها کمی آب شوند و راحت بیرون بیایند. دیگر اینکه به اندازهی نفرات در کتری آب بریزد و بلافاصله بعد از جوشیدن آب، اجاق را خاموش کند تا از تبخیر شدن حجم زیاد آب جلوگیری شود.

 

راستی دوستان عزیز، نظر شما چیست؟ با انجام چه کارهایی میتوانید در مصرف آب صرفهجویی کنید؟ لطفاً روشها و نظراتتان را از طریق https://www.roshdmag.ir/u/39i با ما در میان بگذارید.

۳۸۳
کلیدواژه (keyword): رشد دانش‌آموز، محیط زیست، مأموریت آبی، نیما رهسپار
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید