عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

گفت‌وگو با یک مکانیک موفق

  فایلهای مرتبط
گفت‌وگو با یک مکانیک موفق
در زمینه بازارکار در رشته‌های هنرستانی، در این شماره به سراغ فردی رفتیم که مسیر رشدش را متفاوت‌تر پیموده، اما مطمئن است به سراغ علاقه خود رفته است. آقای پورحسن از مکانیک‌های خوش‌نام و ماهر است. این مصاحبه می‌تواند برای هنرجویان همه رشته‌ها مفید باشد.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

صادق پورحسن نامقی هستم؛ مکانیک خودرو. در خدمتتان هستم.

 


زمینه کاری شما چیست؟

از تعمیرات خودرو، که به اصطلاح می‌گویند مکانیکی، کلیه خدمات مربوط به موتور، جعبه‌دند ه (گیربکس)، ترمز و تشخیص (دیاگ) را انجام می‌دهم.

 


از چه زمانی تصمیم گرفتید در این زمینه فعالیت کنید؟

پدر من مکانیک دیزل است. من از بچگی کنار دست پدرم کار می‌کردم. از 15 سالگی علاقه‌ام به خودروهای بنزینی و سواری بیشتر شد و در این زمینه فعالیتم را ادامه دادم. من در حدود شش سال شاگردی کردم و خیلی زود تعمیرگاه خودم را زدم، به‌طوری که مشتریان فکر نمی‌کردند من استاد تعمیرگاه باشم!

 


تحصیلات و مهارت‌های شما چیست؟

تحصیلاتم تا اول دبیرستان است. در زمان خودم، چون در روستا بودیم، شرایطش را نداشتم و ادامه تحصیل ندادم و رفتم سرکار. ولی از فنی‌‌وحرفه‌ای مدرک‌های مورد نیازم را گرفتم؛ مهارت‌های تعمیرات خودرو، انواع خودروهای ایرانی، خارجی و چینی.

 


اگر به عقب برگردید، هنرستان را انتخاب نمی‌کنید؟

البته که انتخاب می‌کنم؛ صددرصد هنرستان را انتخاب می‌کنم، چون خواندن درس لازم است.

 


فرصت‌های اشتغال در رشته مکانیک خودرو چگونه است؟

الان فرصت‌ها واقعاً عالی هستند. خودروهای متنوعی به بازار آمده‌اند که می‌توان تخصص هر یک را دنبال کرد و به کار مشغول شد.

 

آیا کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند فقط باید تعمیرکار خودرو بشوند؟

خیر. اگر ادامه تحصیل بدهند، می‌توانند در زمینه‌های کارشناسی خودرو، طراحی خودرو و زمینه‌های گسترده دیگر فعالیت کنند؛ اما حتماً باید عملی هم کار کنند. درس خواندن صرف کافی نیست.



در حال حاضر بیشتر به چه خودروهایی پرداخته می‌شود؟ هنرجویان چه مهارت‌هایی کسب کنند تا بتوانند در بازار موفق باشند؟

در رشته مکانیک خودرو خودروهای متعددی هستند که الان می‌توان روی آن‌ها به‌صورت تخصصی کار کرد. این بهتر است که روی یک ماشین تمرکز کنند و متخصص آن بشوند.



هنرجویانی که برای کارآموزی پیش شما می‌آیند، چه نقاط ضعف و قوتی دارند؟

نقطه قوتشان این است که در هنرستان با قطعات و نام آن‌ها آشنا شده‌اند، عملکردها و طرز کارها را می‌دانند و از لحاظ قطعه‌شناسی خوب هستند. ولی حین کار خودشان متوجه می‌شوند که عملی‌کارکردن چیز دیگری است. خودشان می‌فهمند که حتماً لازم است عملی کار کنند و تجربه کسب کنند.

 



اگر کسی بخواهد در رشته مکانیک خودرو وارد بازار کار شود، برای شروع چقدر سرمایه نیاز دارد؟

برای راه‌اندازی یک تعمیرگاه معمولی، مثلاً انجام تعمیرات قسمت موتور و جعبه‌دنده برای خودروهای داخلی و خارجی در حدود 300 تا 400 میلیون تومان نیاز است. اگر بخواهند حرفه‌ای‌تر کار کنند حدود 700 تومانی لازم است. البته هزینه کل را می‌گویم هم مکان و هم تجهیزات.



شما در این شغل با چه چالش‌هایی مواجه هستید؟

چالش در کار ما زیاد است اما چالشی که بیشتر با آن مواجه هستیم وجود قطعات غیر اصلی با جنس نامرغوب در بازار هست که البته در بسته‌بندی خیلی شیک و بسته‌بندیِ نمانام‌های خوب در بازار وجود دارد. اگر حرفه‌ای نباشی و قطعه‌شناس نباشی و کیفیتش را ندانی به مشکل می‌خوری. مسئولان باید در این زمینه توجه بیشتری داشته باشند و بتوانند جلوی این کار را بگیرند. چون هم ما ضرر می‌بینیم و هم صاحب خودرو که هزینه کرده، خطرناک هم هست.



به نظر شما کار در رشتهٔ مکانیک خودرو فقط به مهارت عملی نیاز دارد یا دانش نظری هم نیاز است؟ اگر بخواهید درصدی به هر کدام اختصاص دهید، این درصدها چگونه است؟

صددرصد هم به دانش نظری نیاز است و هم به عملی. من به دانش نظری 30 درصد و به عملی 70 درصد اختصاص می‌دهم، چون همان‌گونه که گفتم، مخصوصاً در کار ما، شناسایی قطعات اصلی از فرعی بسیار مهم است و این هم فقط با تجربه به‌دست می‌آید.



آیا شما می‌توانید به هنرجویان مشاوره بدهید؟ آیا در این زمینه احساس مسئولیت می‌کنید؟

صدالبته. خودمان اینجا هنرجو داشتیم. بعد از اینکه دوره‌شان را گذراندند و می‌خواستند بروند، گفتیم هر زمان که راهنمایی نیاز داشتید و خواستید کاری انجام بدهید، حتماً به ما بگویید. ما تا آخر با شما هستیم و راهنمایی‌تان می‌کنیم. ان‌شاءالله که بتوانیم این کار را ادامه دهیم.

 

به نظر شما ارتباط هنرجویان با بزرگ‌تری مثل شما که قبلاً مسیر پیش رویشان را پیموده است، چقدر می‌تواند مؤثر باشد؟

صددرصد مؤثر است. من همیشه به هنرجویانی که پیش ما می‌آیند توصیه‌هایی می‌کنم. اولاً می‌گویم غرور نداشته باشید. حتی اگر کاری را یاد دارید و فکر می‌کنید می‌توانید از پس آن بر بیایید، غرور نداشته باشید که بخواهید از کسی سؤال نپرسید. با سؤال‌پرسیدن چیزی از شما کم نمی‌شود، بلکه به تجربه‌تان افزوده می‌شود. تا می‌توانید از دیگران راهنمایی بگیرید. ضرر نمی‌کنید.



این مجله رشد هنرجوست و مخاطبان اصلی آن هنرجویان هستند. اگر به آن‌ها توصیه‌ای دارید، بفرمایید.

هنرجویان عزیزی که در این رشته تحصیل می‌کنید، امیدوارم حتماً به این کار علاقه داشته باشید. به هر کاری که علاقه دارید، هم عملی و هم نظری آن را حتماً بیاموزید. دنبال علاقه‌تان بروید. اگر علاقه نداشته باشید، مطمئناً موفق نمی‌شوید و فقط وقت خودتان را تلف کرده‌اید. غیر از علاقه، پشتکار هم مهم است. از استادان باتجربه‌تان هم استفاده کنید. امیدوارم موفق باشید.

 

از وقتی که برای این مصاحبه گذاشتید سپاسگزارم. موفق باشید.

۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید