عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

گردشگری در طبیعت

  فایلهای مرتبط
گردشگری در طبیعت
اسم این رشته بسیار جذاب است و آدم را یاد سفر و تفریح و همه آن چیزهایی می‌اندازد که روزهای سال را می‌شمریم تا به تعطیلاتی برسیم. شاید اگر از ده نفر بپرسید دوست دارند در این حرفه مشغول شوند یا نه، جواب حداقل پنج نفر از آن‌ها مثبت باشد. کدام رشته؟ الان خدمتتان می‌گویم: «راهنمای گردشگری».

تصور کنید شغل شما این خواهد بود که همراه با گردشگران و افرادی که به سفر آمده‌اند تا بهشان خوش بگذرد، راهی مکان‌های تفریحی، طبیعی، تاریخی و دیدنی می‌شوید و درباره آن مکان‌هابرای هم‌سفرهایتان توضیح می‌دهید. اما خب درحال‌حاضر تنها چیزی که درباره‌ این رشته می‌دانیم صرفاً نام آن است و طبیعتاً این مقدار اطلاعات برای انتخابش کافی نیست. برای انتخاب‌کردن یک رشته باید به‌خوبی بدانیم در آن چه محتوا و درس‌هایی انتظارمان را می‌کشند. چه آینده شغلی‌ای خواهیم داشت؟ در چه درس‌هایی باید مهارت بیشتری  داشته باشیم و از این قبیل. با دانستن این اطلاعات می‌توانیم با آگاهی کامل انتخاب رشته کنیم.

ما نیز در این مطلب سعی می‌کنیم و به پرسش‌هایتان درباره  این رشته  جذاب پاسخ دهیم و شغل‌هایی را که یک راهنمای گردشگری می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، به شما نشان دهیم.

 

اول خودمان را خوب بشناسیم

کشور ما آثار تاریخی و طبیعی زیادی دارد. معرفی این آثار و مکان‌هایی مانند موزه‌ها، کاخ‌ها، دریاچه‌ها، غارها و ... به بازدیدکنندگان، بخش اصلی کار شما به عنوان راهنمای گردشگری است. پس از همین ابتدا خیالتان را راحت کنم، اگر از دوستداران  درس تاریخ و جغرافیا هستید، رشته راهنمای گردشگری در هنرستان‌های کاردانش می‌تواند برای شما بهترین شغل دنیا شود. اما اگر علاقه‌ای به تاریخ و جغرافیا ندارید و از صحبت‌کردن درباره این موضوع‌ها با آدم‌ها هم لذت نمی‌برید، شاید این رشته با روحیه‌ و علاقه‌های شما چندان سازگار نباشد. شما در این رشته، با چیزی‌هایی سروکار دارید که مردم دوست دارند از آن‌ها بازدید کنند؛ از کویر لوت و جنگل ابرگرفته تا گالری‌های نقاشی و موزه تمبر و جواهرات!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک راهنمای گردشگری باید داشته باشد، اجتماعی و برون‌گرابودن است. ممکن است روزانه با صدها نفر ملاقات کنید و هرکدام ده‌ها سؤال جوروواجور از شما بپرسند. ویژگی شغل شما این است که دوست داشته باشید آد‌م‌ها را ببینید و حتی بخش‌هایی را که از نظرشان پنهان می‌ماند، به آن‌ها نشان دهید و درباره آن‌ها صحبت کنید. با صدای بلند و رسا اطلاعات خود را شفاف بیان کنید. خجالتی نباشید. پرانرژی باشید. کم‌حوصله‌بودن با کار شما سازگاری ندارد. اطلاعات خود را به‌روز کنید تا همیشه حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشید و گردشگران برای شنیدن توضیح‌های شما جذب شوند. سعی کنید حوصله بازدیدکنندگان از توضیح‌های یکنواخت سر نرود.

 

چه درس‌هایی می‌خوانیم؟

این رشته پر از درس‌های متفاوت و گوناگون است. از «معماری بناها» گرفته تا کمک‌های اولیه، اقلیم‌شناسی و آشنایی با روحیه‌های ملل. منصفانه که نگاه کنیم، می‌بینیم دانستن این‌ها برای راهنمای گردشگری خیلی هم منطقی است. تصور کنید گردشکری از ژاپن و گردشگر دیگری از فرانسه آمده‌اند و هردو هم می‌خواهند از مثلاً تخت جمشید بازدید کنند. در مرحله نخست نیاز است که شما به عنوان «گشتبر» (تور لیدر) تا حدی زبان انگلیسی بدانید که بتوانید با گردشگران خارجی ارتباط برقرار کنید. همه گشتبران (تور لیدرها) به زبان انگلیسی تسلط کامل ندارند، اما این مهارت می‌تواند شما را از یک راهنمای گردشگری متوسط، به راهنمای گردشگری بین‌المللی تبدیل کند.

بعد از دانستن زبان، باید حداقل‌های آداب و معاشرت بین‌المللی را بلد باشید. دیگر برایتان بگویم، تاریخچه کاخ‌ها، محتویات موزه‌ها، شناخت صنایع‌دستی استان‌ها، طبیعت‌گردی،  و ... درس‌هایی هستند که هنرجویان رشته راهنمای گردشگری آن‌ها را می‌خوانند.

 

چه کاره می‌شویم؟

شغل راهنمای موزه، جنگل، غار و ... را که برایتان گفتیم. اما خوشبختانه شغل‌های بیشتری هم برای شما وجود دارند. تا به حال به دفتر خدمات مسافرتی رفته‌اید؟ معمولاً در این دفترها یک راهنما وجود دارد که مثلاً اگر به او بگویید: «می‌خواهم بروم به شهری سرسبز که موزه‌های زیادی داشته باشد و هزینه‌اش هم زیاد نشود»، می‌تواند شهری با همین مشخصات را به شما معرفی کند؛ به خاطر اینکه اطلاعاتش از شهرهای مختلف زیاد است و می‌تواند به‌‌خوبی مشاوره سفر بدهد.

مهمان‌دار قطار و هواپیما، بازاریاب منطقه‌های گردشگری (مثلاً در چند سال اخیر کشور کره جنوبی توانسته است نسبت به گذشته، گردشگران زیادی را به سمت کشور خود جذب کند)، راهنمای مستند، فروشنده لوازم سفر (به دلیل اینکه به‌خوبی می‌دانید در چه شهری چه چیزی لازم است)، کارمند شهرداری و مانند این‌ها  از شغل‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را مال خود کنید.

برای مشغول به کارشدن در این رشته، به سرمایه نیاز ندارید، مگر اینکه خودتان بخواهید «اردوگاه» (کمپ) و «گشت»‌ (تور) راه‌اندازی کنید که در این حالت هرچقدر بیشتر هزینه کنید، می‌توانید بابت خدماتی که می‌دهید، از مشتریان پول بیشتری بگیرید.

 


۱۴
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، هنرستان، گردشگری در طبیعت،شغل گردشگری،راهنمای گردشگری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید