عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

گلیم مینیاتوری

  فایلهای مرتبط
گلیم مینیاتوری
همه ما کارتن‌های بسته‌بندی محصولات را دیده‌ایم. آیا می‌دانید این جعبه‌های بسته‌بندی یکی از صد اختراع برتر انسان هستند؟! بسته‌بندی، جابه‌جایی و حفظ و نگهداری محصولات کوچک‌ترین خدمـت جعبه‌های مقوای است. همچنین، استحکام و مقاومت آن‌ سبب شده است، بهترین ماده اولیه برای نمونک (ماکت)‌سازی باشد.

وسایل مورد نیاز

نخ‌های کاموایی، سوزن کوبلن‌دوزی یا لحاف‌دوزی، جعبه مقوایی، چوب بستنی، شانه دندانه درشت

 

طرز ساخت

- آماده‌کردن دار گلیم‌بافی با جعبه مقوایی: برشی از جعبه مقوایی به اندازه  15 در 20 سانتی‌متــر جدا می‌کنیم. ضلع 20 سانتی‌متر در جهت راستای بافت جعبه باشد. روی عرض‌های آن هر 3 میلی‌متر یک چاک کوچک پشت سر هم می‌زنیم . تعداد چاک‌ها حتماً زوج باشد.

- چله کشی: نخ‌تار را به صورت پشت سر هم در جهت طول دار آماده‌شده  مقوایی می‌کشیم و از شیارها عبور  می‌دهیم.

- خرک پایین: آن را نیز از مقوای جعبه به اندازه  15 در 2 سانتی‌متر برش می‌زنیم و یکی درمیان از بین تارها رد می‌کنیم و به پایین‌ترین قسمت دار گلیم می‌کشیم.

- خرک بالا: یک چوب بستنی را به‌صورت یکی درمیان از بین تارها عبور می‌دهیم. تاری که از روی خرک پایین رد شده است، این‌بار باید از زیر خرک بالا رد شود و برعکس آن را نیز به سمت بالای دار می‌فرستیم.

- بافت نخ‌های پود: نخ کاموا را به رنگی غیر از نخ تار از سوزن رد می‌کنیم. طول نخ بیش از یک متر باشد. در رج اول به‌صورت افقی نخ پود را یکی درمیان از لابه‌لای نخ‌های تار عبور می‌دهیم و با شانه دندانه درشت روی خرک پایین می‌آ‌وریم. در رج دوم، برعکس رج اول، نخ پود را از لابه‌لای تارها عبور می‌دهیم. برای راحت‌ترشدن کار از خرک بالا استفاده می‌کنیم. با عمودی‌کردن خرک بالا بین تارها فاصله می‌افتد و کار عبور سوزن پود به‌صورت یکی درمیان آسان‌تر می‌شود.

- تعویض رنگ پود: بعد از چند رج بافتن یا اتمام نخ پود، می‌توان با گره‌زدن نخ کاموای جدید به انتخای نخ‌پود قبلی، کار بافت را ادامه داد. گره پود را باید به زیر گلیم هدایت کرد.

- پایین آوردن کار از روی دار: از قسمت پشت دار نخ‌های تار را می‌بریم و گلیم را از دار مقوایی جدا می‌کنیم.

- گره ریشه‌ها: تارها (ریشه‌ها) را دوبه‌دو به هم گره می‌زنیم تا گلیم استحکام لازم را پیدا کند. نخ‌های اضافی را می‌توان با سوزن به وسط بافت گلیم فرستاد.

- در فیلم روش بافت پلکانی آموزش داده شده است. شما نیز گلیم‌بافی پلکانی و روش‌های دیگر بافت را تجربه کنید.

 

حال نوبت شما عزیزان است. خلاقیت خود را به‌کار بگیرید و طرحی نو در گلیم‌بافی خلق کنید.

 


۱۶
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، کاردستی، گلیم مینیاتوری،گلیم بافی،علی اکبر شریفی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید