عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

دیار سراب‌ها

  فایلهای مرتبط
دیار سراب‌ها
با دنبال‌کردن برخی رودها و شریان‌های آبی ایران به سمت بالا و سرچشمه‌‌هایشان، وارد استان همدان خواهید شد و سر از ارتفاعات آن در خواهید آورد. کشیده‌شدن پای رشته کوه زاگرس به داخل استان همدان و قرارگرفتن الوند و قله‌های دیگر در این استان باعث شده است همدان به منبع سرشاری از آب برای رودهایی تبدیل شود که نامشان برایمان آشناست. «گاماسیاب» که از سرچشمه‌ها رودخانه سمیره و کرخه است،‌ «گیان»، «سیمینه‌رود»، «عباس‌آباد» و ‌ «خرم‌رود» از جمله چند آب مهم و زلال جاری در استان همدان هستند. این آب‌ها نه تنها باعث سرسبزی و زیبایی که باعث جان‌گرفتن تمدن‌هایی در گوشه و کنار استان شده‌اند. تمدن‌هایی مانند مادها و هخامنشیان، همدان برایشان پایتختی ایدئال بود. این‌بار همدان را با نگاهی به آب‌های تمدن‌سازش ببینید.

سراب‌های نهاوند

«گیان» نام یکی از چشمه‌ها و آب‌‎های اطراف شهر نهاوند است. نهاوند در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته و به‌خاطر آب‌های جاری در این ارتفاعات یکی از سرسبزترین شهرستان‌های استان همدان است. کافی‌ است برای تماشای شهر که در دل سرسبزی‌ها فرو رفته به ارتفاعات مسلط به آن بروید و نهاوند زیبا را به تماشا بنشینید. نهاوندی‌ها به چشمه‌سارها و رودخانه‌هایی که دور و برشان جاری هستند، «سراب» می‌گویند. سراب‌های گیان، گاماسیاب، فارسبان، ملوسان و کنگاور نام بعضی از سرا‌ب‌های نهاوند است.

 

آغاز یک راه طولانی

رود «کرخه» که سومین رود طولانی ایران است، از اینجا یعنی نهاوند، راه دور و دراز خود را آغاز می‌کند. این آب 755 کیلومتر باید پیچ و تاب بخورد و از استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان بگذرد تا به مقصدش یعنی تالاب هورالعظیم برسد. کناره‌های این رود از تفریحگاه‌های مردم نهاوند و شهرهای اطراف است. آب خنک و زلال،‌ مسیری سبز و پر درخت، و سایه خنک؛ این‌ها هر ایرانی را وسوسه می‌کند تا در اولین فرصت زیرانداز و کباب‌پزش را در صندوق عقب خودرویش بگذارد و در حاشیه این دالان سبز دنبال جای خالی بگردد.

 

شیرجه در گنج‌نامـه

این رود «عباس‌آباد» است که از بالای کوه گنج‌نامه به پایین شیرجه می‌رود. مردم همدان و مسافران این شهر عاشق این شیرجه جانانه هستند و هر روز از سال که به آبشار سر بزنید، جمعی به تماشای آن نشسته یا ایستاده‌اند. این رود در ارتفاعات الوند متولد می‌شود، ‌در تفریحگاه گنج‌نامه ظاهر می‌شود، از پای سنگ‌نوشته‌هایی که به دستور داریوش و خشایارشا بر سینه کوه تراشیده شده‌اند، می‌گذرد و به راه خود می‌رود. ظاهراً هخامنشیان هم دوستدار این آب شیرجه  رونده بوده‌اند.

 

الوند مهربان

کوه الوند بـرای همدان و مردمی که در شهر و روستاهای اطرافش زندگی می‌کنند، همیشه دوست مهربانی بوده ‌است. الوند محل تولد و سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های جاری در استان همدان است. برف‌هایی که بر قله‌های این کوه نشسته‌اند،‌ سرسبزی دامنه‌های اطرافش را تضمین می‌کنند. الوند بخشی از رشته کوه باشکوه زاگرس است که در استان همدان ظاهر شده ‌است. زیباترین جاده‌ها و چشم‌اندازهای استان را می‌توان در دامنه‌های همین کوه دید و از آب چشمه‌های خنکی که در اطراف جاده از دل کوه جاری می‌شوند، سیراب شد.

 

فصل همدان‌گردی

رودخانه‌های استان همدان بزرگ نیستند. دلیلش هم این است که تازه متولد شده‌اند و هنوز رشد نکرده‌اند. بعضی از آن‌ها این فرصت را دارند که در طول میسرشان با آب‌های دیگر هم‌مسیر شوند. اما بعضی از آن‌ها همین‌طور کم‌‌رمق به مسیر خود ادامه می‌دهند،‌ به چند آبادی سرک می‌کشند و کم‌کم محو می‌شوند. بعضی از این رودها حتی فصلی هستند و عمرشان به تابستان هم نمی‌رسد. به همین خاطر است که برای تماشای طبیعت همدان بهتر است تا هوا گرم نشده به دل دامنه‌های آن زد.

 


۱۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، ایران من، دیار سراب ها، محمدمهدی بهمنی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید