عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

چالش پوشش در محیط‌های آموزشی

  فایلهای مرتبط
چالش پوشش در محیط‌های آموزشی

یکی از مسئله‌هایی که مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها با آن دست به گریبان هستند، مسئله پوشش دانش‌آموزان و دانشجویان در محیط‌های آموزشی است که متأسفانه باعث بروز چالش‌هایی بین خانواده‌ها، محیط‌های آموزشی (مدرسه و دانشگاه) و دانش‌آموزان شده است. لذا این‌گونه به نظر می‌رسد که وجود قانون‌ها و چارچوب‌های مشخص در این امر ضروری است.

آنچه در حال حاضر مشاهده می‌شود این موضوع است که گاه نوع پوشش دانش‌آموزان با فرهنگ و دینمان که از عناصر اثرگذار بر شکل‌گیری عرف‌های پوششی هستند، تطبیق ندارد.

امروزه در مراسم رسمی در سطح بین‌المللی، مانند جشنواره‌ها، جلسه‌ها، مهمانی‌های مجلل و رسمی بین‌المللی، و مراسم قرعه‌کشی، مانند قرعه‌کشی مسابقات جام جهانی فوتبال و مانند آن، رعایت «کدهای پوششی»  الزامی است.

به هر حال، نوع پوشش ما نشانه‌ای از عقاید و جهان‌بینی ما به شمار می‌رود و حتی به واسطه آن ناگفته‌های زیادی را درباره خودمان بروز می‌دهیم. در فرهنگ دینی ما، روایات و احادیث زیادی درباره نوع پوشش و لباس وجود دارد. پیامبر اعظم (صلی‌الله‌علیه وآله) می‌فرمایند: «از پوشیدن دو نوع لباس برحذر باشید: لباسی که به زیبایی شهره (انگشتنما) باشد، و لباسی که به زشتی شهره باشد» (کنزالعمّال). همچنین حضرت علی(ع) می‌فرماید: «کسی که خود را شبیه قومی کند، نزدیک است که از آنان به شمار آید» (بحارالانوار، ج 78، ص93، ح 106).

بنابراین می‌توان گفت که تشبّه به کفّار و  پیروی از آنان، حتی در پوشش، یکی از مصادیق گمراهی و فساد، و این مطلب فعلی حرام است. در حال حاضر مدرسه‌ها می‌کوشند با الزام دانش‌آموزان به پوشیدن لباس‌های همسان (یونیفرم)، به نحوی این آشفتگی را مدیریت کنند. ولی استفاده از لباس‌های متحدالشکل باعث می‌شود که دانش‌آموزان یا دانشجویان قدرت درست انتخاب‌کردن را از لحاظ پوشش مطلوب و قابل قبول از دست بدهند و بدون قید و شرط و کورکورانه از تصمیم‌های مراجع تصمیم‌گیرنده یا تصمیم‌ساز تبعیت کنند. بنابراین این شیوه برنامه‌ریزی در جهت سامان‌دهی نوع پوشش محیط‌های آموزشی ممکن است بدون اثرگذاری عمیق تربیتی باشد که این نکته قاعدتا برای فضاهای تربیتی خروجی مناسبی نمی‌‌تواند باشد. لذا متولّیان تعلیم و تربیت موظّف هستند که «فرهنگ صحیح‌پوشیدن» را به دانش‌آموزان آموزش دهند و همچنین الگوهای مناسبی را به ایشان معرفی کنند تا منطبق با فرهنگ ایرانی - اسلامی و عرف محیط‌های رسمی آموزشی عمل کنند.

 


۱۳
کلیدواژه (keyword): رشد جوان، سبک زندگی، چالش پوشش در محیط های آموزشی، عباس نورآبادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید