عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

سفری به دور نصف دنیا

سفری به دور نصف دنیا

من یک راهنمای گردشگری هستم. از هنرستان دیپلم گرفتم و در دانشگاه ادامه تحصیل دادم. تا به حال به شهرهای زیادی رفت‌وآمد کرده و گردشگران زیادی را برده‌ام، اما این بار بدون تور، خودم مشغول ایران‌گردی شدم. سفری چندروزه به استان‌های کشور داشتم. بیشتر دوست داشتم با کسب‌وکارهای مردم آشنا شوم و ببینم در هر استان چه کارهایی می‌توان انجام داد. بازدید سه چهارروزه‌ای که از استان اصفهان داشتم، پر بود از زیبایی و اصالت هنر‌های دستی و البته کلی جاذبه دیگر. قصد دارم در این شماره درباره اصفهان بنویسم. با من همراه باشید:

استان اصفهان سومین استان پرجمعیت ایران است؛ یعنی چیزی در حدود شش‌میلیون جمعیت دارد. شهر اصفهان در دوره‌های گوناگون تاریخی پایتخت ایران بوده و همین هم باعث شده است آثار و ابنیه تاریخى برجسته و فراوانىدر آن به‌جا بمانند. این موضوع بهترین فرصت برای جذب گردشگر و رونق کارهایی مثل حرفه من، یعنی راهنمای گردشگری، و البته کسب‌وکارهای خدماتی مثل هتلداری و حمل‌ونقل و رستوران‌ها هستند.

همین‌طور که داخل شهر حرکت می‌کردیم، تورهای گردشگران خارجی را هم می‌دیدیم. روز اول گردش ما بیشتر به بازدید از آثار باستانی گذشت. حتماً نام میدان نقش‌جهان را شنیده‌اید. دور میدان نقش‌جهان صنایع‌دستی رونق بسیار دارد و افراد زیادی مشغول این‌کار هستند. اینجا تقریباً می‌توانید مجموعه‌ای از هنرهای دستی ایران را ببینید؛ هنرهایی همچون خاتم‌کاری، قلم‌زنی، قلمکاری روی پارچه، فیروزکوبی، نگارگر(مینیاتور)، معرق‌کاری و منبت. این‌ها بازار خوبی دارند و لازم است مهارتشان کنار دست استاد فرا گرفته شود. استاد؟ فولادگر، یکی از استادان این کار، برای ما چندکلمه‌ای درباره کار خود توضیح می‌دهد: «ما این کار را از پدرانمان و پدرانمان هم از پدرانشان یاد گرفته‌اند. امروزه جوان‌ها کمتر به سراغ این شغل می‌آیند، ولی شغل آبرومندی است».

من از استاد در مورد درآمد می‌پرسم و ایشان هم می‌گوید درآمد خوبی دارد و الان در کارگاهشان پنج نفر مشغول کارند. استاد اجازه می‌دهد از کارگاه صنایع‌دستی بازدید کنیم. معماری و هنرهای این منطقه واقعاً حیرت‌انگیز است. به آدم حس غرور می‌دهد.

روز دوم به کنار زاینده‌رود می‌رویم. در کنار زاینده‌رود، از ابتدا تا انتهای آن، یعنی باتلاق گاوخونی، کشاورزی رونق دارد و افراد زیادی در این حوزه مشغول هستند. با علم و دانش، از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی پیش می‌روند. انواع محصولات کشاورزی، به‌ویژه میوه، مرکبات و محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی را دارند.

هنرجویان رشته کشاورزی در استان اصفهان می‌توانند روی تولید و بسته‌بندی این محصولات حسابی ویژه باز کنند. اصفهان در تولید محصولات گلخانه‌ای رتبه اول کشور را دارد. شما می‌توانید کار گلخانه را هم در اینجا به‌طور جدی دنبال کنید. همچنین، تولید عسل در اصفهان کار پررونقی است؛ رتبه سوم در کشور. زیبایی‌ها و تفریح‌های کنار زاینده‌رود تمامی ندارند. دلمان نمی‌آید از اینجا تکان بخوریم. غرق در طبیعت زاینده‌رود شده‌ایم و متوجه تاریکی هوا نمی‌شویم، مگر با صدای اذان.

قصد داشتم مقصد بازدیدهای روز سوم صنایع اصفهان باشد. به همراه آقای عسگری که راهنمای این کار است، راهی کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد می‌شویم. در ابتدا یکی از مهندسان برای ما توضیح می‌دهد. از صحبت‌های ایشان متوجه می‌شوم که صنعت فولاد در اصفهان و معادن مرتبط با صنعت فولاد، در رتبه‌های اول و دوم کشور قرار دارد و قطعاً کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه فولاد و صنایعی که مواد اولیه آن فولاد باشد، یا حتی هنرجویانی که رشته‌شان با کار در صنایع فولادی مرتبط است، در اینجا می‌توانند شغل‌های خوبی داشته باشند. این موضوع درباره کارخانه‌های سیمان هم صادق است. اصفهان در تولید سیمان هم جزو برترین‌های ایران است.

اما برای هنرجویان طلا و جواهر هم خبرهایی خوبی دارم. حدود نصف کارگاه‌های طلا و جواهر کشور در اصفهان قرار دارند و این یعنی شما برای کار در یکی از این کارگاه‌ها یا حتی راه‌اندازی یک کارگاه جدید، زمینه و شرایط مناسبى دارید.

در این سه روز، با توضیحات آقای عسگری و استادان و مهندسان دیگر، متوجه می‌شوم که هنرجویان و مهارت‌های هنرستان‌ها در این استان می‌تواند سرمایه بسیار ارزشمندی برای شغل آن‌ها باشد. اقلیم صنعتی اصفهان و همچنین بازار و فرصت‌های بزرگ کشاورزی و موقعیت منحصربه‌فرد صنایع‌دستی و گردشگری، فرصت‌های بسیار خوبی برای هنرجویان فراهم می‌کنند. اینکه در یک استان کسب‌وکاری رونق دارد، به این معنی است که ورود افراد جدید در این مشاغل زمینه فراهم‌تری نسبت به سایر مشاغل و حتی شغل مشابه در سایر شهرها دارد، چون امکان رقابت و سرازیرشدن مشتری به وجود می‌آید. شما هم می‌توانید با دید باز و با کسب آگاهی و مهارت، خودتان را برای ورود به یکی از این کسب‌وکارها آماده کنید.

 


۷
کلیدواژه (keyword): رشد هنرجو، سفرنامه، سفری به دور نصف دنیا، علی قدیری
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید