عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

فرق دارایی با سرمایه

فرق دارایی با سرمایه

اگر شما پنج میلیارد (5,000,000,000) تومان پول داشته باشید، با آن چه می‌کنید؟ ابزار و وسایل مورد نیازتان را می‌خرید؟ به سفر می‌روید؟ املاکی مثل زمین می‌خرید؟ در بهابازار (بورس) سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ در بانک سپرده‌گذاری می‌کنید؟ این پول سرمایه است یا دارایی؟

با دانش ریاضی خود ماهی یک بار به اتاق اقتصاد ریاضی مجله برهان سر بزنید تا درباره موضوع‌های اقتصادی با هم صحبت کنیم و در پایان بتوانید بهترین تصمیم را برای مبلغ بالا بگیرید.

آیا تفاوت بین دارایی و سرمایه را می‌دانید؟ دارایی‌های شما چیست؟ دارایی مثل گوشی تلفن همراه، اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، لباس‌ها و شاید مبلغی پول است که در کشوی میز یا در قلکتان نگهداری می‌کنید. این‌ها دارایی‌های شما هستند. به طور خلاصه دارایی هر چیزی است که مالکیتش را دارید، ولی نمی‌توانید با آن پول خلق کنید یا ارزش افزوده‌ای به وجود آورید. قیمت تمام دارایی‌های خود را محاسبه کنید. مثلاً قیمت یک بازی رایانه‌ای و یا یک کتاب را مشخص کنید. شما چقدر دارایی دارید؟ اگر بتوانید دارایی‌های خود را بفروشید و پول کسب کنید، در آن صورت به آن ثروت می‌گویند. آیا می‌توانید میزان ثروت به‌دست‌آمده از فروش دارایی‌هایتان را محاسبه کنید؟ حال به سراغ سرمایه برویم: اگر بتوانید از ثروت عایدی کسب کنید، در حالی که ارزش خود آن نیز حفظ شود، سرمایه به حساب می‌آید؟

اجازه بدهید مثالی بزنم: فرض کنیم شما یک دستگاه بازی رایانه‌ای به قیمت 20,000,000 تومان خریده‌اید. اگر بخواهید آن را بفروشید 10,000,000 تومان می‌توانید ثروت به‌دست آورید. اگر این وسیله بازی را ساعتی 50,000 تومان اجاره بدهید، به ازای روزی پنج ساعت اجاره می‌توانید 250,000 تومان سرمایه به‌دست بیاورید. حال محاسبه کنید که در یک ماه و در یک سال چقدر درآمد خواهید داشت. با ایجاد یک کتابخانه مجازی هم، می‌توانید کتاب یا سایر وسایلتان را اجاره دهید. همان‌طور که می‌بینید، در اطراف خود دارایی‌های زیادی دارید که می‌توانید به سرمایه تبدیل کنید. چند پیشنهاد دارم: می‌توانید از اشیای دورریختنی وسایل تزئینی بسازید و بفروشید یا اشیای قدیمی و قابل استفاده خود را بفروشید. اگر محتوای آموزشی دارید یا توانایی آموزش هنری یا ورزشی دارید، می‌توانید به‌عنوان مربی کار کنید و درآمد داشته باشید. البته در تمام این موارد باید از والدین خود اجازه و راهنمایی بگیرید.

حال به سراغ سؤال اول برویم: با این درآمد قصد دارید چه‌کار کنید؟ فرض کنیم شما می‌خواهید 10 سال آینده یک کالا بخرید. اگر از حالا هر ماه 100,000 تومان پس‌انداز کنید، بعد از ۱۰ سال چه مقدار پول خواهید داشت؟ اگر همین مبلغ را در بانک پس‌انداز کنید که سود سالانه 18 درصد به سرمایه‌گذاری شما تعلق می‌گیرد، بعد از ۱۰ سال چه میزان پول خواهید داشت؟ یا در صندوق سرمایه‌گذاری با متوسط بازدهی 30 درصد، چه میزان پول خواهید داشت؟ آیا می‌توانید نمودار روند رشد سرمایه را رسم کنید؟

 

 

منبع

Human Capitals: School Mathematics and the Making of the Homus Oeconomicus/©JUME.http://education.gsu.edu/JUME

 


۱۱
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول، ریاضی و کاربرد، فرق دارایی با سرمایه، ژما جواهری پور
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید