عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آموزش خانواد‌ه‌ها

  فایلهای مرتبط
آموزش خانواد‌ه‌ها
ترفندهایی برای جذب والدین به روش‌های هیبریدی

 

اشاره

از جمله وظایف و مسئولیتهای مدرسه و معلمان در مدرسه، توجه به آموزش و توانمندسازی والدین است تا از این طریق بر میزان مشارکت آنها در تربیت و همیاری در فعالیتهای آموزشی بیفزایند. با توجه به اینکه مدرسه هیبریدی میتواند فرصتهای فراوانی برای آموزش و جلسات همافزایی والدین ایجاد کند، در ادامه بخشی از راهکارها در قالب مثال و تجربه آمدهاند. بدیهی است فرصتهای بسیار دیگر با خلاقیت هر مدرسه و بررسی شرایط هیبریدی آن قابلشناسایی هستند.

 

وبآوا (پادکست) خانواده

یکی از زمینههای آموزشی خانواده، بهرهمندی از تجربههای آموزشی و تربیتی یکدیگر است. به این منظور، کافی است تجربههای موفق تربیتی والدین و حتی معلمان در مقام والد و مربی در نسخههای صوتی تهیه شوند و در اختیار خانوادهها قرار گیرند. بهتر است برای بهرهمندی بیشتر خانوادهها، تجربهها دستهبندی شوند و در انتهای هر دوره از آنها، صحبتهای یک کارشناس نیز ارسال شود.

 

برشی از یک کتاب

از جمله فعالیتهایی که به غنیسازی یادگیری کمک میکنند، معرفی و نیز ارائه خلاصهای از کتابهایی است که برای ذینفعان سودمندند. این کار میتواند از طریق وبگاه مدرسه، گروههایی که در پیامرسانها تشکیل شدهاند و دیگر ارتباطات مجازی انجام شود. ممکن است بسیاری از همین طریق بتوانند برای گسترش توانایی خود اقدام کنند و در عین حال مطالعه کتاب همچنان در بخشی از زندگی باقی بماند. معرفی کتاب و نیز ارائه خلاصه کتاب میتواند در قالبهای جذابی صورت گیرد تا توجه بیشتری را جلب کند. در عین حال، بهصورت دورهای و مطابق نوبت توسط والدین صورت گیرد.

 

ویدئوهای آموزشی

مطلعکردن والدین از روند تدریس و شرایط کلاسی معمولاً با بیان و گزارش شفاهی در جلسات آموزش والدین صورت میگیرد. این در حالتی است که تهیه ویدئوهایی از کلاس درس میتواند تأثیر بیشتری داشته باشد تا ضمن ارائه اطلاعات، روشهای تربیتی و آموزشهای والدگری نیز به اشتراک گذاشته شوند. این اقدام به همسوسازی بیشتر دو نهاد مدرسه و خانواده میانجامد.

 

جلسات حضوری مطابق نیاز و ثبتنام

در مدرسه هیبریدی هم جلسات و آموزشهای حضوری از جایگاه و اهمیت خود برخورداند. از جمله مسائل جلسات آموزش حضوری، تطابقنداشتن آن موضوع با نیازهای شخصی افراد شرکتکننده است. جمعیبودن کلاسها باعث میشود برخی مطالب و موارد با مقاصد و انتظارات موردنیاز افراد هماهنگی نداشته باشند. برای رفع این مسئله، یکی از اقدامات، نیازسنجی و نیز ثبتنام افراد برای شرکت در جلساتی است که متناسب با تمایل و نیاز افراد هستند. اگر فهرستی از موضوعات موردنیاز والدین در اختیارشان قرار گیرد تا ابتدا درباره هر زمینه شرایط خود را مطالعه کنند و سپس برای ثبتنام در آموزش مربوط به آن اقدام کنند، کلاسهای آموزش حضوری سودمندی بیشتری خواهند داشت. این کار موجب میشود علاوه بر شناسایی تقاضاها، نیازآفرینی نیز صورت گیرد و موضوع و زمینههای جدید به مخاطبان پیشنهاد شود.

 

جلسات زنده!

ارتباطات برخط از دیگر زمینههای آموزشی در رابطه با آموزش والدین است. در این حالت و هنگامی که لازم است مخاطبان با مدرس در ارتباط قرار گیرند و از طرف دیگر امکان حضور فیزیکی نیست، جلسات آموزشی زنده و برخط گزینه مناسبی هستند. تأثیرگذاری این قبیل جلسات به ایجاد تعامل و ارتباط دوجانبه شرکتکنندگان و میزبان جلسه است. در غیر این صورت با جلسات نابرخط تفاوتی ندارند.

 

مهمان در خانه

هنگامی که یک عنصر یا گزاره بهعنوان مهمان در یک خانواده به امانت گذاشته میشود، به لحاظ محدودیت زمانی و موقتیبودن حضور آن و نیز بهواسطه میزان ایجاد نیاز و جذابیت توجه، مورد استقبال اعضا قرار میگیرد. این عنصر میتواند یک کتاب، مجله، مقاله متنی، نوشته کوتاه، قابی از یک تصویر یا چارت برای تلنگر، پرسشی برای تأمل، شمعی برای یادآوری، گلدان یا شاخهگلی برای تکرار یک حس و موارد دیگری از این دست باشد. در این نگاه، از ویژگی مهمان و اثرگذاری این ویژگی استفاده شده است. در اجرای این برنامه لازم است ابتدا مقاصد و نیز چگونگی اجرای برنامه برای مخاطبان شرح داده شود. سپس بر اساس برنامه زمانی معین، عنصر موردنظر به مخاطب مشخص ارائه شود و مطابق چرخه مشخصی، سایرین نیز از آن بهرهمند شوند. برای مثال، قرار است در یک زمان واحد، خانوادهها درباره قانونی از زندگی به تأمل بنشینند و در یک دوره زمانی همگی در خصوص رهاسازی ذهن و فکر تمرین انجام دهند. به این منظور، شمع بهعنوان عنصر یادآوریکننده و ایجاد نشان برای شرکت در این دوره، به هر یک داده میشود و از آنها دعوت میشود در زمان اعلامشده شمع را روشن کنند و مطابق راهنما تمرین موردنظر را انجام دهند.

 

۴۰
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی، کاربرد فناوری آموزشی، طراحی آموزشی، یاددهی یادگیری، مدرسه هیبریدی، آموزش خانواده ها، دکتر محمد رحیم زاده، شهین سپاسی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید