فصلنامه «رشد آموزش زبانهای خارجی» سرمقاله جدیدترین شماره خود را به موضوع بررسی جایگاه معلمان در سند تحول بنیادین از بعد هویت حرفهای آنان اختصاص داده است
در ابتدای این
مقاله میخوانیم:
در فصل اول این
سند تحت عنوان بیانیة ارزشها دو گزارة مهم به شرح زیر آمده است:
گزارة7: نقش معلم بهعنوان
هدایتکننده و اسوة امین و بصیر در فرایند تعلیموتربیت و مؤثرترین عنصر در تحقق
مأموریتهای نظام تعلیموتربیت رسمی کشور [از اهمیتی بهسزا برخوردار است]
گزارة12: [به] منزلت علم
نافع، هدایتگر و توانمندساز و مقام و جایگاه عالم و معلم باید بیش از پیش توجه
شود.
با توجه به دو
گزارة فوق که ارزشهای زیربنایی هویت حرفهای معلم را بیان میکنند، معلم در نظام
تعلیموتربیت کشور بهعنوان مؤثرترین عنصر که نقش هدایتگری و الگوسازی دارد معرفی
شده است. همچنین هویت حرفهای معلم بر منزلت شغلی و علمی وی استوار است. در سند
تحول، برای رسیدن به چنین جایگاهی، راهکارهایی پیشبینی شده است. بعضی از این
راهکارها ناظر بر مأموریتهایی است که به نظام تعلیموتربیت واگذار گردیده است، از
جمله:
راهکار 1/11: استقرار نظام ملی
تربیت معلم و راهاندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفهای
تربیتمحور توسط وزارت آموزشوپرورش، با همکاری دستگاههای ذیربط؛
راهکار 2/11: طراحی و ارتقای
نظام تربیت حرفهای معلمان در آموزشوپرورش با تأکید بر حفظ تعامل مستمر دانشجو
معلمان با مدارس و نهادهای علمی و پژوهشی در طی این دوره و فراهم آوردن امکان کسب
تجربیات واقعی از کلاس درس و محیطهای آموزشی؛
راهکار 2/10: استقرار نظام سنجش
صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای، تعیین ملاکهای ارزیابی و ارتقای مرتبة (نظام رتبهبندی)
علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار
اسلامی و...
نویسندة مقاله پس
از اشاره به راهکارهای ایجاد زمینه برای مشارکت دادن معلمان در برنامة درسی در سطح
مدرسه برای ارتقای هویت حرفهای آنان، چنین نتیجهگیری کرده است:
«با مرور آن بخش
از سند تحول بنیادین آموزشوپرورش که به نقش و جایگاه معلم در نظام تعلیموتربیت
مربوط میشود میتوانیم اینگونه نتیجهگیری کنیم که جایگاه پیشبینی شده و
راهکارهای رسیدن به آن با درونمای ترسیم شده در افق 1404 مطابقت دارد. گرچه در حال
حاضر هویت حرفهای معلمان با آنچه در این سند پیشبینی شده فاصلة زیادی دارد، اما
امید میرود با قدمهایی که تاکنون برداشته شده و در آینده پیگیری خواهد شد در
فرصت باقیمانده تا افق 1404 این مهم محقق شود.»
نویسنده: دکتر محمدرضا عنانیسراب،
سردبیر رشد آموزش زبانهای خارجی
برای دریافت فایل پیدیاف این مقاله کلیک کنید.