فصلنامه «رشد آموزش فنیوحرفهای و کاردانش» در مقالهای پژوهشی به بررسی و تحلیل شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش پرداخته است
نویسنده در این مقاله کوشش کرده به این سؤال پاسخ دهد که «رویکرد سیستمی
به شاخههای آموزش فنیوحرفهای و کاردانش، چه راهبردهایی برای اثربخشی بهتر این
آموزشها دارد؟» به این ترتیب پس از اشاره به وضعیت آموزشهای فنیوحرفهای در
جهان و ایران به نظریه سیستمها و رویکرد سیستمی پرداخته است. در این بخش میخوانیم:
«هر سیستم مجموعهای از دو یا تعداد بیشتری عناصر به هم مرتبط با ویژگیهای زیر
است:
الف: هر عنصر تأثیری بر عملکرد تمام سیستم دارد.
ب: هر عنصر از حداقل یک عنصر دیگر در آن تأثیر میپذیرد.
ج: تمامی زیرگروههای ممکن یک عنصر دو ویژگی اول را دارند....
در رویکرد سیستمی تلاش میشود تا به جهان به شکل نظامهای غیرقابل تقلیل و
تلفیق شده نگاه شود. در رویکرد سیستمی علاوه بر تمرکز بر کل، بر روابط پیچیده میان
بخشهای سازنده نیز تأکید میشود.»
نویسندة مقاله در ادامه به مؤلفههای اساسی سیستم نظام آموزش فنیوحرفهای
و کاردانش براساس رویکرد سیستمی اشاره کرده است که بدین شرحاند:
درون داد:
برنامة درسی
هنرآموز
هنرجو
فضا و تجهیزات آموزشی
منابع مالی
فرایند:
فرایند یاددهی ـ
یادگیری
فرایند ارزشیابی
پیشرفت تحصیلی
برون داد:
دانشآموختگان دارای
دانش، بینش و خلاقیت باشند
تحقق اهداف اجتماعی
و آموزشی
کارآفرینی
اشتغال
نویسندة مقاله بعد از توضیح هر یک از این موارد چنین نتیجهگیری کرده است:
«بررسی نتایج عملکرد نظام آموزش فنیوحرفهای کشور که وظیفة تربیت نیروی انسانی
مورد نیاز بخشهای اقتصادی و صنعتی را بر عهده دارد، گویای نوعی ناکارآمدی در پاسخ
گویی به نیازهای بخشهای گوناگون کشور است. بیتردید برای دستیابی بهعلت
نارسایی، بهدلیل پیچیدگی آن نمیتوان از روشهای ساده و خطی و یک عاملی کمک گرفت
و لاجرم باید از روشی کلنگر و همهجانبه استفاده کرد. درک همهجانبة مفهوم سیستم
میتواند کمک شایانی در بازشناسی علت ناکارآمدی آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش
باشد.»
نویسنده: محمد حرفتی سبحانی، کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید
مدنی آذربایجان
کلیدواژهها: رویکرد سیستمی، مهارتآموزی، آموزشهای فنیوحرفهای، برنامة درسی فنیوحرفهای،
کارآفرینی.
* برای دریافت فایل PDF این مقاله کلیک کنید.