تربیت جنسی کودک و نوجوان، عنوان مقالهای از فصلنامه «رشد آموزش مشاور مدرسه» است. نویسنده مقاله در جدیدترین شماره این فصلنامه، به موضوع علتشناسی آسیبهای جنسی، تجربیات جنسی نابجا و نامناسب و فقدان چارچوبهای شناختی هدایتگر پرداخته است
نویسنده مقاله در علتشناسی آسیبهای جنسی، به کودکی ناایمن اشاره کرده است. در این بخش میخوانیم: «محیط رشد کودک، به لحاظ روانشناختی، باید محیطی ایمن در معنای گسترده آن باشد. در سلسله نیازهای مزلو، وقتی راجع به ایمنی صحبت میشود، مقصود از محیط ایمن محیطی است که علاوه بر تأمین ایمنی جسمانی ابعاد دیگری چون ایمنی روانی، نظم، پیشبینیپذیری و قابل اتکا بودن را هم در برگیرد. کودک، از نظر روانی، به چنین محیطی احتیاج دارد. چنین محیطی است که میتواند دلبستگی ایمن کودک را تأمین کند و برعکس، وجود عوامل دیگر میتواند ایمنی محیط و در پی آن دلبستگی ایمن کودک و نوجوان را تهدید کند.»
رفتارهای تکانشی یکی از عواملی است که در این رابطه مورد بررسی قرار گرفته است: «فضایی که در آن، رفتارهای ناگهانی، پرخاشگرانه، خشونتآمیز و غیرمعقول زیاد باشد، محیطی ناایمن را برای کودک رقم خواهد زد. در چنین محیطی، کودک و نوجوان پیوسته در حالت نگرانی و تردید به سر میبرند. کمترین آسیب چنین محیطی این است که کودک و نوجوان امکان برقراری ارتباط با الگوهای تربیتی را از دست میدهند. در زمینه مسائل جنسی، در صورتی که کودک یا نوجوان با مشکلاتی مواجه شود، به دلیل پیشبینیپذیر نبودن رفتار اولیای تربیتی، از جمله والدین، قادر به طرح مشکل نخواهد بود. لذا در چنین محیطی، کودک یا نوجوان تنها باقی خواهد ماند و در نتیجه دلبستگی ناایمنی بر او تحمیل خواهد شد.»
نویسنده: دکتر علیاصغر احمدی
کلیدواژهها: کودکی ناایمن، پدوفیلیا، آزار جنسی
** دریافت فایل PDF مقاله تربیت جنسی کودک و نوجوان
** دریافت فایل PDF رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره ۴۷، پاییز ۱۳۹۶
** بایگانی رشد آموزش مشاور مدرسه