فصلنامه «رشد آموزش زبانهای خارجی» در جدیدترین شماره خود مقالهای را به مهمترین دغدغه معلمان زبان، یعنی زبان، یادگیری و یاددهی پرداخته است
در ابتدای این مقاله آمده است: «در آموزش زبان، شناختن سؤالاتی که معلم در جستوجوی یافتن پاسخ آنهاست، بسیار مهم هستند. مهمترین سؤالاتی که معلم زبان میکوشد به آنها پاسخ دهد، به این شرح است: پرسش اول: تعریف من از زبان چیست؟ پرسش دوم: برداشت من از یادگیری زبان چیست؟ پرسش سوم: برداشت من از یاددهی زبان چیست؟ در ادامه میکوشیم تا به هر یک از این پرسشها پاسخ دهیم.»
نویسندگان در پاسخ به پرسش اول چنین آوردهاند: «زبان برای برقراری ارتباط و تبادل پیامها بهکار میرود. بنابراین انتخاب درست جملات، ساختارهای زبانی منطبق با موضوع پیام و انتقال درست آن بین مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما میدانیم که استفاده درست از زبان تنها محدود به بهکار بردن ساختارهای درست زبانی نیست، بلکه ساختارها و مفاهیم باید با موضوع و شرایط ارتباطیای که شخص در آن قرار گرفته است منطبق باشد. بنابراین میتوان گفت قرار گرفتن در شرایط ارتباطی و برقراری ارتباط اصلیترین محرک یادگیری زبان است و در این وضعیت است که ساختارهای زبانی،
به منظور برقراری ارتباط، فراگرفته میشوند. اینگونه آموزش زبان مؤثرتر و انطباقپذیرتر با یادگیری زبان مادری توسط نوع بشر است. چرا که میدانیم انسان زبان مادری را از طریق برقراری ارتباط با دیگران میآموزد نه با خواندن کتابهای دستور و لغت.»
نویسندگان: اکبر عبداللهی و آسیه خواجهعلی
کلیدواژهها: نقش معلم، تربیتمعلم، روشهای تدریس
** دریافت فایل PDF این مقاله
** دریافت فایل PDF فصلنامه رشد آموزش زبانهای خارجی، شماره ۱۲۲، پاییز ۱۳۹۶
** بایگانی رشد آموزش زبانهای خارجی