فصلنامه «رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی» در جدیدترین شماره خود مقاله ای را به راه های جذاب کردن کلاس قرآن اختصاص داده است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «بیشتر معلمان تصور می کنند، آنچه در فرایند یاددهیـ یادگیری ارزشمند و اثربخش است، صرفاً معطوف به محتوا و ماهیت مطالب آموزشی است. اما باید اذعان داشت که نهتنها محتوا، بلکه ایجاد شور و نشاط، چگونگی آموزش از طریق برانگیختن شوق و برآوردن نیاز دانشآموزان همراه با بهرهگیری از زیباییشناسی، جاذبهمداری و طربانگیزی نیز در یادگیری مطلوب کاملاً مؤثر است. اگر فعالیت یاددهی ـ یادگیری براساس رغبت و نیاز فراگیرندگان تنظیم شود، یادگیری و همه کارکردهای آموزشی نشاطانگیز و وجدآور خواهند بود.»
نویسنده مقاله از مشارکت دانشآموزان در کلاس، قصهگویی، شعرخوانی، نمایش و ... برای جذاب کردن کلاس یاد کرده است. برخی از این راهکارها عبارتاند از:
• دانشآموزان برای پیامهای قرآنی درس، داستان بسازند و انشا بنویسند.
• از ضربالمثلها و با اشعار مناسب با پیامهای قرآنی استفاده کنند. یا از دانشآموزان بخواهید در منزل اشعار و ضربالمثلهای مناسب را بیابند تا برای کلاس بازگو کنند یا بهصورت کتاب مصور درآورند.
• برای پیام قرآنی درس تصویرسازی کنند.
• پیام قرآنی را با خط خوش بنویسند و در کلاس نصب کنند و ... .
نویسنده: لیلا شاعرا، دبیر دینی و قرآن منطقه ۱۷ تهران
* بایگانی رشد آموزش قرآن و معارف اسلامی