فصل نامه «رشد آموزش پیش دبستانی» در مقاله ای به چارچوب مفهومی آموزش صلح در قالب یک مدل ساده پرداخته است
در ابتدای مقاله میخوانیم: «به لحاظ مفهومی، آموزش صلح میتواند سه زیرمفهوم مختلف را در برگیرد: آموزش برای صلح، آموزش درباره صلح و دانش صلح. آموزش برای صلح به معنای فراهم نمودن پیششرطها یا الزامات صلح است؛ به عبارت دیگر، کمک به ایجاد دانش و مهارت لازم برای تعاملات و تلاشهای صلح آمیز.
آموزش درباره صلح به انتقال اطلاعات مربوط به ماهیت و چیستی صلح و موقعیتهای صلحآمیز اشاره دارد.
دانش صلح نیز شامل پژوهشها و مطالعات مربوط به صلح است.
آموزش صلح، در پی این است که به افراد بیاموزد چگونه مسائل برآمده از خشونت را حل کنند. در واقع آموزش صلح با پرورش مهارتهای مدیریت مناقشات تلاش میکند کودکان را در برابر خشونت مقاوم سازد.»
نویسنده تأکید کرده است: «برای طراحی برنامههای درسی آموزش صلح، لازم است به چهار مؤلفه اصلی یا چهار ستون صلح توجه شود. این چهار مؤلفه عبارتاند از: ارزشگذاری و احترام به خود، احترام به تنوع، حسی از انصاف و عدالت، آگاهی از همبستگی.
این چهار عنصر چارچوبی را فراهم میکنند که میتوان بر اساس آن برنامههای درسی حاوی آموزش صلح را طراحی کرد.»
نویسنده در ادامه عناصر فوق را توضیح داده است.
نویسنده: فریبرز محمدی فارسانی، دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی
کلیدواژه ها: صلح، آموزش، برنامه درسی، پیش از دبستان
ـ بایگانی فصلنامه رشد آموزش پیش دبستانی