برنامه درسی های اسکوپ با هدف کمک به کودکان مناطق محروم برای کسب موفقیت های بیشتر در مدرسه و جامعه طرح ریزی شده است. فصلنامه رشد آموزش پیشدبستانی در مقالهای مؤلفههای اصلی این رویکرد را بررسی کرده است.
در بخشی از مقاله میخوانیم: «هایاسکوپ ۵۲ تجربه کلیدی را در دوره پیشاز دبستان و همچنین طیف وسیعی از راهبردهای عملی را برای ارتقای این تجارب کلیدی مشخص کرده است.
تجارب کلیدی در پنج طبقه اصلی قرار دارند:
بازنمایی خلاق (طراحی، نقاشی، بازی نقش، وانمودبازی، ساخت مدلها)
زبان و سواد (گفتوگو درباره تجارب معنادار فردی، توصیف، نوشتن، سرگرمی با زبان)
ارتباطات خودجوش و اجتماعی (ساخت طرحها، تصمیمها، حل مسائل، مواجهه در هنگام بازی، بیان احساسات، حساس بودن نسبت به دیگران)
حرکت و موسیقی (حرکت به روشهای گوناگون و با اشیاء بررسی صدای آوازها، تولید آهنگ، درک و ایجاد ریتمهای مداوم گوناگون)
استدلال منطقی (طبقهبندی، کشف و توصیف شباهتها، تفاوتها و ویژگیهای اشیا، مقایسه، طبقهبندی و جورکردن چیزها براساس ویژگیها، گسترش ریاضیات و حساب برای آگاهی از تغییرات فضایی اشکال و ...)
نویسنده بعد از اشاره به چرخه یادگیری در هایاسکوپ چنین نتیجهگیری کرده است. «رویکرد هایاسکوپ رشد سالم کودکان را ارتقا میدهد و برای آنان مزایای طولانیمدت دارد که سراسر زندگی بزرگسالیشان را هم پوشش میدهد.»
نویسنده: فریبرز محمدی فارسانی، دانشجوی دکترای مطالعات برنامه درسی