منبع: «رشد تکنولوژی آموزشی»
نشریه رشد تکنولوژی آموزشی در این شمارهی خود، با ارائهی مقالهای، 14 روش برای ایجاد و حفظ نظم در کلاس درس تبیین کرده است.
در این مقاله که به کوشش خانم سولماز نورآبادی تهیه و با عنوان: «مدیریت انضباطی کلاس درس»، چاپ شده، آمده است:
ایجاد نظم و انضباط در کلاس درس، از مهمترین دغدغههای معلمان است. در صورتی که در کلاس، نظم حاکم باشد، بیشتر وقت کلاس صرف فرایند یاددهیـ یادگیری میشود و معلم و دانشآموزان از گذراندن مفید وقت کلاسی راضی میشوند. بهعبارت دیگر، معلم از اینکه توانسته به اهداف
مورد نظر آموزشی برسد و دانشآموز از اینکه به دانستههایش افزوده شده است، احساس خرسندی میکنند. البته منظور از نظم، حاکمکردن سکوت اجباری بر کلاس درس و تبدیل محیط آموزشی به محیطی خشک و سختگیرانه نیست، بلکه منظور ایجاد محیطی است که در آن دانشآموز فعالانه
یاد میگیرد و تمام فعالیتها حول محور آموزش میچرخد.
این مقاله در ادامه 14 روش برای ایجاد و حفظ نظم در کلاس درس به شرح زیر آورده است:
1. هنگام ورود دانشآموزان به کلاس درس، از آنها استقبال کنید.
2. فعالیتهای خاص «پیش از شروع کلاس» را در کلاسهای درس ممکن سازید تا دانشآموزان را به کارهای مثبت و خلاق تشویق کنید.
3. محل خاصی را در کلاس درس مشخص کنید تا دانشآموزان هنگام ورود به کلاس، تکالیفشان را آنجا قرار دهند.
4. تعدادی (سه تا پنج) قانون فراگیر برای تسهیل کنترل رفتار دانشآموزان در کلاس درس وضع کنید.
5. از درک و فهم قوانین توسط دانشآموزان اطمینان یابید.
6. انتظار خود را از رفتارهایی که با مجموعهای از پیامدهای منصفانه و قابل اجرا پشتیبانی میشوند، افزایش دهید.
7. تا حد ممکن از کمک دانشآموزان در تدوین و تعیین حدود قوانین بهرهمند شوید.
8. اطمینان یابید که والدین، قوانین شما را درک کردهاند و پیامدهای آن را میدانند.
9. با دانشآموزانی که خودسرانه و خودمحورانه کاری انجام دادهاند، جداگانه صحبت کنید و تا جایی که ممکن باشد از تنبیه آنها در مقابل دوستان و همکلاسیهایشان بپرهیزید.
10. مدیر مدرسه را از قوانین و نتایج پیامدهای قوانین کاملاً آگاه سازید تا از تلاشهای شما حمایت کند.
11. اسامی دانشآموزان را در کمترین زمان (در سه روز اول شروع مدرسه) یاد بگیرید.
12. روشهای کلاسداری را تا آنجا که ممکن است ساده و روان سازید.
13. تفاوت رفتارهای ناشی از اختلال کمبود توجه و سایر عوامل اختلال و بینظمی را جستوجو و درک کنید.
14. با قوانین و سیاستهای برخورد انضباطی با رفتارهای مخرب و خشونتآمیز دانشآموزان استثنایی آشنا شوید.
متن کامل این مقاله را میتوانید در ماهنامهی رشد تکنولوژی آموزشی، شمارهی 8، اردیبهشت 1390 مطالعه کنید.