در این دستورالعمل اهداف برگزاری جشنواره، شیوه اجرا، گروههای شرکتکننده، قالبهای مورد پذیرش، شرایط آثار ارسالی، نحوه داوری، سیاستهای تشویقی، شرح وظایف استانها و تقویم اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره تبیین شده است.
به گزارش واحد خبر و رسانه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نظر دارد در راستای اجرای سیاستهای برنامه درسی ملی و اجرای مفاد اسناد بالا دستی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، «دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد» را برگزار کند.
این جشنواره به منظور شناسایی تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی و تأمین بخشی از محتواهای مناسب به منظور انتشار بر بستر رمزینههای پاسخ سریع (تعبیه شده در کتابهای درسی) و دیگر درگاههای محتوایی سازمان و ایجاد بستری برای نقشآفرینی همه ظرفیتها، به ویژه سرمایه ارزشمند معلمان، دانشآموزان، شرکتهای دانشبنیان و مؤسسات علمی و آموزشی، مجموعههای دولتی و غیردولتی و به ویژه ظرفیتهای مردمی در امر تعلیم و تربیت برگزار میشود.
مهمترین اهداف جشنواره در دوره دوازدهم
«ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی، ترغیب، پرورش و نیز حمایت مالی و معنوی از توانمندیها، ابتکارات و خلاقیتهای معلمان، دانشآموزان، دانشجومعلمان، اساتید دانشگاه در امر طراحی و تولید منابع و رسانههای یادگیری الکترونیکی»؛ «شناسایی مؤسسات علمی و آموزشی و شرکتهای دانشبنیان توانمند در طراحی و تولید منابع و رسانههای یادگیری الکترونیکی جهت تعامل در تولید و تأمین محتواهای مرتبط با بستههای تربیت و یادگیری»؛ «تولید و تأمین محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) مورد نیاز بستههای تربیت و یادگیری متناسب با نیاز دانشآموزان و معلمان»؛ «توسعه و تعمیق فرهنگ طراحی و تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و یادگیری»؛ «تقویت نهاد مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری خود با تولید و بهرهبرداری از منابع و رسانههای یادگیری الکترونیکی» و «ایجاد زمینه مناسب برای استفاده از هوش مصنوعی مولد در طراحی و تولید چندرسانههای آموزشی و تربیتی» به عنوان اهداف اساسی این دوره از جشنواره اعلام شده است.
شیوه اجرا و قالبهای مورد پذیرش در جشنواره دوازدهم
«محتوای صوتی و پادپخش»؛ «تصاویر متحرک (موشن گرافیک)»؛ «پویانمایی (انیمیشن)»؛ «ویدئوی آموزشی»؛ «برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه»؛ «بازیهای تعاملی آموزشی»؛ «تصاویر سه بعدی دیجیتال»؛ «واقعیت افزوده»؛ «واقعیت مجازی»؛ «هوش مصنوعی مولد در طراحی و تولید چند رسانههای آموزشی و تربیتی (تصویر و ویدئو)»؛ «دادهنگاشت (اینفوگرافیک) آموزشی و تربیتی» و «بسته چندرسانهای تربیت و یادگیری (استفاده همزمان از چند قالب جهت ارائه یک ماده درسی)» از قالبهای مورد پذیرش در دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد میباشند.
این جشنواره برای گروههای معلمان (شامل آموزگاران دوره ابتدایی و دبیران دورههای متوسطه اول و دوم؛ هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش؛ معلمان مدارس استثنایی؛ مربیان پرورشی؛ اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی؛ کارشناسان و کارکنان شاغل در ستاد و ادارات آموزش و پرورش و کارکنان اداری مدارس و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)؛ دانشآموزان (شامل دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی و تمامی پایههای دورههای متوسطه اول و دوم و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش)؛ دانشجویان (شامل دانشجومعلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان؛ و دانشجویان علاقهمند سایر دانشگاههای کشور)؛ شرکتهای دانشبنیان و مؤسسات علمی و آموزشی و مجموعههای دولتی و غیر دولتی فعال در تولید محتوای الکترونیکی و انجمنهای مردمنهاد، تشکلهای مردمی و فعالان عرصه تعلیم و تربیت برگزار میشود.
این جشنواره در یک مرحله و به صورت کشوری برگزار میشود و آثار برگزیده از مجموعه آثار دریافتی انتخاب خواهند شد.
فرایند داوری جشنواره دوازدهم
داوری در این دوره از جشنواره به صورت برخط و در چند مرحله انجام میشود. در مرحله اول انتخاب آثار بر اساس رعایت چهار شاخص اصلی (شامل اصول فرهنگی و ارزشی، اصول فنی و هنری، اصول محتوایی و قوانین حق انتشار) انجام خواهد شد. در مرحله دوم آثار در کمیتههای انطباق و انتخاب ارزیابی شده و در نهایت کمیتههای علمی و داوری آثار برتر کشوری را انتخاب خواهند کرد.
شرح وظایف استانها در دوازدهمین دوره جشنواره تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد
«ارسال دستورالعمل برای مناطق و مدارس استان و پردیسهای دانشگاه فرهنگیان، برای اطلاع کلیه معلمان، دانشآموزان، اساتید دانشگاه، دانشجومعلمان»؛ «معرفی نماینده تامالاختیار استان جهت هماهنگی و همکاری با دبیرخانه جشنواره»؛ «معرفی افراد صاحبنظر برای همکاری با دبیرخانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار» و «اطلاعرسانی مناسب و مطلوب به شرکتهای دانشبنیان و مؤسسات علمی و آموزشی دولتی و غیردولتی، انجمنهای مردمنهاد، تشکلهای مردمی و فعالان عرصه تعلیم و تربیت» از جمله وظایف ادارات کل آموزش و پرورش استانها در این دوره از جشنواره تعریف شده است.
زمان ثبتنام و مهلت ارسال آثار
بر اساس اعلام دبیرخانه دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد، علاقهمندان برای ثبتنام و بارگذاری آثار میتوانند از تاریخ اول آبانماه 1403 لغایت اول دیماه 1403 به نشانی الکترونیکی http://www.ecf.roshd.ir مراجعه نمایند.
گفتنی است، دوازدهمین دوره جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی و تربیتی (الکترونیکی) رشد با همکاری و مشارکت معاونت آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه (شاخه نظری، شاخه فنیوحرفهای و کاردانش)، معاونت پرورشی و فرهنگی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فضای مجازی سازمان صدا و سیما اجرا میشود.