نگاهی به پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد
جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد با شعار دانش در آینه تصویر درطول عمر 58 سالة خود (1342 تا 1400) تا کنون 51 دوره برگزار شده و تا کنون سعی نموده در راستای تحقق اهداف نظام آموزش و پرورش و به منظور بهرهگیری از تکنولوژی آموزشی در فرآیند یاددهی - یادگیری ضمن استفاده از توان فیلمسازان داخلی و خارجی، با ایجاد ارتباط و تبادل فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و سایرکشورها در راستای ارتقاء سطح دانش علمی و هنری شرکت کنندگان گام بردارد، بطوری که سازندگان فیلمهای علمی و آموزشی کشورمان با تولیدات خارجی آشنا میشوند و میتوان ادعا نمود با هر دوره از برگزاری جشنوارهای با این خصوصیات، صنعت فیلم آموزشی گامی به جلو بر میدارد. در این رهگذر، معلمان، دانشجومعلمان و نیز دانشآموزان که سرمایههای علمی و عملی کشور در ساختن فردایی بهتر میباشند، از این خیزش فرهنگی و هنری بینصیب نمیمانند و با ادب و فرهنگ، تحولات و پیشرفتهای هنر فیلمسازی در عرصههای علمی، آموزشی و تربیتی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها آشنا میشوند.
در سال 1400 نیز همچون سالهای گذشته سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در اجرای مفاد سند بالا دستی و غنابخشی به محتوای شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بهعنوان شبکه اصلی پشتیبان برنامه درسی، پنجاه و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد را با هدف غنیسازی محتواهای الکترونیکی و رمزینه پاسخ سریع (QR Code) بر اساس ضرورتهای زیر برگزار نمود:
• ضرورت توجه به تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری در فضاهای آموزشی و پرورشی
• ضرورت توجه به رسانه فیلم و بهرهبرداری از آن برای آموزش، حفظ و انتقال دانش
• ضرورت شناسایی، جذب و معرفی تازهترین فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی
اهداف برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم رشد
1. شناسایی، انتخاب و معرفی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی از سراسر جهان.
2. توسعه فرهنگ بهکارگیری فیلم آموزشی در فرآیند برنامهدرسی برای تحقق بسته آموزشی به جای کتاب درسی
3. کاهش دغدغههای نظام تعلیم و تربیت کشور را از طریق آموزش غیر مستقیم
4. کمک به فرایند یاددهی و یادگیری، تسهیل و جذابیتهای آن در کلاسهای درس از پیش دبستانی تا دانشگاه
5. ترغیب هنرمندان عرصة فیلمسازی برای فعالیت در زمینههای تعلیم و تربیت
6. تبادل فرهنگی و هنری با سایر کشورهای جهان
7. مدیریت اوقات فراغت، ساعتهای آموزشی و غیر رسمی دانشآموزان، مربیان و حتی والدین را با محتواهای علمی، آموزشی و تربیتی
حوزهها و موضوعات جشنواره بینالمللی فیلم رشد
شرکت کنندگان در جشنواره بینالمللی فیلم رشد
شرکت کنندگان جشنواره بینالمللی فیلم رشد به دو بخش تقسیم میشوند. بخش بینالملل و بخش ملی. در بخش بینالمللی همه فیلمسازان حرفهای و نیمه حرفهای داخل و خارج از ایران را شامل میشود. در بخش ملی همه فیلمسازان غیرحرفهای (تجربی) اعم از معلمان، دانشجومعلمان و دانشآموزان دوره دوم متوسطه را شامل میشود.
قالبهای پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد
1. فیلمهای داستانی کوتاه
2. فیلمهای داستانی بلند
3. فیلمهای مستند کوتاه
4. فیلمهای مستند بلند
5. فیلمهای پویانمایی
بخش ارزیابی آثار پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد
ارزیابی آثار واصله به دبیرخانه پنجاهویکمین جشنواره فیلم رشد در دو مرحله مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت:
الف) هیئت انتخاب (بخش ملی/ بخش بینالملل)
ب) هیئت داوران (بخش ملی/ بخش بینالملل)
الف) هیئت انتخاب
ب) هیئت داوران
روند جذب آثار در پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد
دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد نهم شهریورماه 1400 فعالیت جذب آثار ایرانی و خارجی را با انتشار فراخوان به زبانهای فارسی، انگلیسی، فرانسوی و عربی در داخل و خارج از کشور آغاز نمود و در فراخوان نخست مهلت ارسال آثار به دبیرخانه را تا دهم مهرماه اعلام نمود. اما به دلایل محدودیتها و شرایط سخت شیوع بیماری کوئید19 و درخواستهایی که فیلمسازان ایرانی و خارجی برای تمدید مهلت داشتند، این مهلت تا سیام مهرماه 1400 تمدید شد. پس از پایان فرصت تمدید شده 1980 فیلم خارجی از کشورهای مختلف و 1175 فیلم ایرانی از داخل ایران دریافت نمود.
در این دوره از جشنواره 3155 فیلم از ایران و 105 کشور جهان دریافت شد که نام کشورها و تعداد آثار آنها عبارتند از :
جمهوری اسلامی ایران (1175)؛ هندوستان (324)؛ آمریکا (126)؛ ایتالیا (111)؛ ترکیه (107)؛ روسیه (96)؛ اسپانیا (74)؛ برزیل (69)؛ کشورهای نامشخص (69)؛ فرانسه (65)؛ مصر (55)؛ انگلستان(38)؛ آلمان (37)؛ بنگلادش (37)؛ چین (36)؛ آرژانتین (35)؛ مکزیک (33)؛ جمهوری کره (32)؛ اوکراین (28)؛ یونان (25)؛ کانادا (25)؛ تایوان(21)؛ پرتقال (21)؛ لهستان (21)؛ استرالیا (21)؛ پاکستان (17)؛ اندونزی (17)؛ فیلیپین (16)؛ صربستان (14)؛ نیجریه (12)؛ قزاقستان (12)؛ ژاپن (12)؛ عراق (12)؛ مغرب (11)؛ بلژیک (11)؛ اتریش (11)؛ازبکستان (10)؛ آفریقای جنوبی (10)؛ مالزی (10)؛ کرواسی (10)؛ شیلی (10)؛ ترینیداد و توباگو (9)؛ سوئد (9)؛ رومانی (9)؛نروژ (9)؛ لبنان (9)؛ بلاروس (9)؛ افغانستان (9)؛ تایلند (8)؛ سریلانکا (8)؛ کلمبیا (8)؛ کامرون (8)؛ آذربایجان (8)؛ نپال (7)؛ کنیا (7)؛ بلغارستان (7)؛ ارمنستان (7)؛ اوگاندا (6)؛ سوریه (6)؛ مجارستان (6)؛ امارات متحده عربی (5)؛ تونس (5)؛ توگو (5)؛ سوئیس (5)؛ هلند (5)؛ مونتهنگرو (5)؛ هنگکن (5)؛ جمهوری چک (5)؛ فنلاند(4)؛ استونی (4)؛ دانمارک (4)؛ ونزوئلا، جمهوری بولیوار (3)؛ تاجیکستان (3)؛ اسلوونی (3)؛ پرو(3)؛ مالت (3)؛ اردن (3)؛ گرجستان (3)؛ کامبوج (3)؛ بوسنی و هرزگوین (3)؛ الجزایر (3)؛ عربستان سعودی (2)؛ پورتوریکو (2)؛ فلسطین (2)؛ عمان (2)؛ مولداوی، جمهوری (2)؛ ماکائو (2)؛ لتونی (2)؛ قرقیزستان (2)؛ کوزوو (2)؛ ایرلند (2)؛ کوبا (2)؛ کنگو (2)؛ بحرین (2)؛ زامبیا (2)؛ یمن (2)؛ سنگاپور (2)؛ رواندا (2)- مالاوی (2)؛ مقدونیه، جمهوری یوگسلاوی سابق (2)؛ گواتمالا (2)؛ اتیوپی(2)؛ اکوادور (2)؛ جمهوری دومینیکن (1)؛ کاستاریکا (1)؛ بنین (1)؛ آلبانی (1)
• کشورهای خارجی که رتبه اول تا هفتم را در ارسال بیشترین فیلم به پنجاهویکمین جشنواره فیلم رشد داشتهاند عبارتند از:
1. هندوستان (324 فیلم)
2. آمریکا (126 فیلم)
3. ایتالیا (111 فیلم)
4. ترکیه (107 فیلم)
5. روسیه (96 فیلم)
6. اسپانیا (74فیلم)
7. برزیل (69 فیلم)
• کمترین آثار دریافتی از کشورهای: جمهوری دومینیکن؛ کاستاریکا؛ بنین؛ آلبانی (هر کدام یک فیلم)
• 29 کشور اسلامی در مجموع 371 اثر برای جشنواره پنجاه و یکم رشد ارسال کردهاند. بیشترین آثار از کشورهای اسلامی به ترتیب عبارتند از: ترکیه؛ مصر؛ بنگلادش؛ پاکستان؛ اندونزی؛ قزاقستان؛ مراکش؛ ازبکستان؛ مالزی؛ لبنان؛ افغانستان
• از میان 15 کشور که با ایران مرز مشترک خاکی یا آبی دارند ، 12 کشور با ارسال اثر در پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد شرکت کردهاند. بیشترین تعداد آثار ارسالی در این گروه متعلق به ترکیه و روسیه و کمترین تعداد متعلق به بحرین و عربستان میباشد.
• 14 کشور عربی برای شرکت در پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد ارسال کردهاند. بیشترین آثار از کشور مصر و کمترین آثار از عربستان، بحرین، یمن و فلسطین میباشد.
• 16 کشور آفریقایی با 134 فیلم در پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد شرکت کردهاند. بیشترین آثار متعلق به کشور مصر، نیجریه و مراکش و کمترین آثار متعلق به کشورهای بنین، اتیوپی، کنیا، مالاوی، رواندا و زامبیا بوده است.
گزارشی آماری پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد در یک نگاه
در نتیجه:
تعداد فیلمهای ایرانی دریافت شده : 1175
تعداد فیلمهای خارجی دریافت شده : 1980
تعداد فیلمهای راه یافته به مسابقه در بخش ملی: 35
تعداد فیلمهای راه یافته به مسابقه در بخش بینالملل: 111
تعداد فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه ملی و بینالملل : 146
در بخش بینالملل 59 فیلم از کشور ایران و 52 فیلم از 24 کشور خارجی به بخش مسابقه پنجاهمین جشنواره فیلم رشد راه یافته است. این کشورها عبارت است از :
ایران (59 فیلم)؛ هندوستان (11 فیلم)؛ فرانسه (5 فیلم)؛ روسیه(5 فیلم)؛ ترکیه (3 فیلم)؛ اوکراین (2فیلم)؛ مکزیک (2فیلم)؛ ازبکستان(2فیلم)؛ کانادا (2فیلم)؛ بلاروس (2فیلم)؛ چین(2فیلم)؛ برزیل (2فیلم)؛ بلژیک (2فیلم)؛ ایتالیا (1 فیلم)؛ آمریکا (1 فیلم)؛ اسپانیا (1فیلم)؛ آلمان(1فیلم)؛ فنلاند (1فیلم)؛ پرتغال(1فیلم)؛ صربستان(1فیلم)؛ سوئیس(1فیلم)؛ اردن (1فیلم)؛کرواسی(1فیلم)؛ قزاقستان (1فیلم)؛ رومانی(1فیلم)
نمایش برخط گزیده فیلمهای پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد
به دلیل دومین سال شیوع ویروس کوئید 19 و تعطیلی بیش از نیمی از مدارس سراسر کشور، در پنجاهویکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد فرصت اکران فیلمهای برگزیده برای دانشآموزان و علاقهمندان به صورت حضوری امکانپذیر نشد اما بر اساس برنامهریزیها و پیگیریهای به عمل آمده از تاریخ 21 لغایت 24 آذرماه حدود 55 فیلم از آثار راهیافته به بخش مسابقه به صورت مجازی برای علاقمندان به نمایش درآمد. همچنین فیلم سینمایی مرد نقرهای به صورت حضوری در تاریخ 25 آذرماه برای تعدادی از مسئولان، اصحاب رسانه و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور کارگردان، تهیه کننده و تعدادی از عوامل فیلم در سینما فلسطین به نمایش درآمد.