عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۲۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۵۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۸۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۳۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۶۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۷۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۲۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۲۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۲۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۷۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۳۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۶۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۲۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۵۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۶۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۵۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۶۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۱۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۹۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۰۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۷۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۲۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۳۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۲۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۸۶۰
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۴۳ نفر
۲۷,۳۱۸,۲۹۲ نفر
۸۸۹ نفر
۱۶,۳۹۶ نفر
۴,۳۳۳ نفر