عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۳۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۶۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۲۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۶۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۹۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۵۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۸۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۲۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۰۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۳۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۱۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۷۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۳۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۰۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۶۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۴۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۴۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۱۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۳۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۸۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۷۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۸۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۷۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۳۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۵۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۴۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۱۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۹۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۷۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۷۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۱۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۶۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۵۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۶۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۹۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۰۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۹۵۷
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »
۲۵۰ نفر
۲۹,۰۴۹,۲۵۹ نفر
۱۰,۸۰۴ نفر
۱۲,۷۱۰ نفر
۴,۳۸۰ نفر