عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آشنایی با مجله رشد آموزش زبان

مقدمه
«رشد آموزش زبان» با 27 سال سابقه انتشار، یکی از قدیمی‌ترین مجلات تخصصی کشوراست. این مجله از سال 1374 رتبه علمی ـ ترویجی دریافت کرد و مقالات چاپ شده در آن از امتیاز مربوطه بهره‌مند می‌شوند. مخاطبان مجله طیف وسیعی از مدرسان مراکز تربیت معلم و دبیران شاغل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی را شامل می‌شوند.

اهداف
مجله رشد آموزش زبان  (Roshd FLT) به زبان فارسی و سه زبان خارجی انگلیسی، آلمانی و فرانسه، هر سال در چهار شماره، زیر نظر «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی» وزارت آموزش و پرورش در «دفتر انتشارت و تکنولوژی آموزشی» چاپ می‌شود. برخی از اهداف اصلی مورد نظر مجله به شرح زیر هستند:
1. نقد و بررسی برنامه درسی زبان‌های خارجی؛
2. ارتقای سطح دانش و مهارت‌های دبیران و ایجاد و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در آن‌ها؛
3. معرفی و بررسی روش‌های تدریس و آموزش زبان؛
4. ارائه یافته‌های پژوهش‌های کاربردی آموزش زبان؛
5. تأکید بر رویکرد فرهنگی و تربیتی حاکم بر برنامه درسی.

تاریخچه انتشار
رشد آموزش زبان‌های خارجی (انگلیسی، آلمانی و فرانیه)، از سال 1363 به سردبیر آقای دکتر جلیل صادقیان و هیئت تحریریه، زیر نظر گروه زبان انگلیسی «دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تا سال 1365 به مدت دو سال منتشر شد. پس از آن، از سال 1366 تا تابستان سال 1388 (از شماره 11 تا 91) به طور مستمر به سردبیری دکتر سیداکبر میرحسنی و زیر نظر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به چاپ رسید. در حال حاضر نیز، به سردبیری دکتر محمدرضا عنانی‌سراب منتشر می‌شود.
هیئت تحریریه مجله، با بهره‌مندی از همکاری استادان باتجربه و با تشکیل جلسات منظم در طول سالیان انتشار مجله، توانسته است با انتشاربه موقع و اعمال سیاست‌های بلندمدت، جایگاه ویژه‌ای برای مجله، بین نشریات علمی ـ ترویجی کسب کند. کسب رتبه علمی ـ ترویجی از سال 1374 تاکنون، نشان می‌دهد که رشد آموزش زبان در جهت تحقق اهداف خود پیشرفت مستمری داشته است.

محتوای مجله شامل بخشی‌هایی به این شرح است:

الف) رشد و معلم
1. گفت‌وگو با صاحب‌نظران و معلمان باتجربه.
2. درج ایده‌ها، پیشنهادات و نظریات دبیران و مدرسان زبان.
3. معرفی کتاب‌های موجود در بازار.
4. (English Through Fun) (این مطلب با استفاده از طنز، نکته‌های آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد.)

ب) بخش علمی ـ ترویجی
1. مقالات دانش‌افزایی که آخرین یافته‌ها را در مورد مقولات آموزشی به زبان ساده معرفی می‌کنند.
2. مقالات معرفی تکنیک‌ها و روش های تدریس در کلاس درس.

ج) نحوه بررسی مقالات
مقالات دریافتی، ابتدا بر اساس معیارهای زیر و هم‌چنین نحوه نگارش مشخص شده، توسط دو داور بررسی می‌شوند:
1. تازگی موضوع؛
2. تناسب موضوع با نیازهای آموزش و پرورش؛
3. وجود ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف مقاله؛
4. تناسب بین فرضیه، داده‌ها و تنایج (در مورد مقالات پژوهشی)؛
5. نتیجه‌گیری مبتنی بر تحلیل داده‌ها و ارائه پیشنهادهای عملی (در مورد مقالات مروری، نتیجه‌گیری به همراه توصیه برای دبیران آورده شود)؛
6. رعایت سبک نگارش متناسب با نوع مقاله؛
7. استفاده از منابع معتبر و پیروی از قواعد ثبت ارجاعات درونی متن؛
8. رعایت محدودیت حجم مقاله در بیان مطلب.

مقالاتی که از حداقل معیار برخوردار باشند پذیرفته می‌شوند و اصلاحات لازم در آن‌ها به عمل می‌آید. در مواردی نیز پیشنهادهایی به مؤلف ارائه می‌شود تا در مقاله اعمال کند. فرایند داوری معمولا پنج هفته طول می‌کشد و نتیجه به صورت کتبی یا از طریق تلفن، به مؤلفان اطلاع داده می‌شود.

 

۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۷,۱۷۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۴۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۲۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۰۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۹۱۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۹۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۱۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۹۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۷۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۳۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۷۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۷۴
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۷۹
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۳۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۵۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۱۰۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۵۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۶۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۴۵
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۸۰۰
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۴۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۳
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۵,۰۸۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۹۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۸
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۸۷
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۸۱
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۵۲
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۵۶
۱۸ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۳۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۶۵۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۸۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۵۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۰۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۱۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۸۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۳۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۹۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۹۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۴۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۵۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۳۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۰۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۵۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۲۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۹۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۷۷
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۳۶
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۰۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۳۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۴۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۴۷۹
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۳۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۲۲۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۳۴۱
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۹۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۷۴
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۷۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۰۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۵۵
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۸۰۲
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۳,۹۱۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۰۱۳
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۱۱۰
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۴,۷۱۸
۱۳ آذر ۱۳۹۱ بازدید: ۶,۸۴۲
« قبلی صفحه ۱ از ۱ بعدی »