بد
نیست یادآوری کنیم که در فرایند تولید هر مجله فعالیت هایی در امور فنی، مالی، بازرگانی،
حروفچینی، طراحی، عکاسی، گرافیکی، تهیه ماکت، صحافی، چاپ، تکثیر، مالی و سپس توزیع
در سطح کشور صورت میگیرد تا مجله در اختیار
نمایندگان مجلات رشد در استانها و بالاخره دبیران محترم قرار گیرد.
در
حالیکه علاوه بر اینها، برای تهیه و تدوین محتوا، از مدتها قبل، علاوه بر جلسات متعدد شورای
برنامهریزی و کارشناسی، بهمنظور تهیه و سفارش مقالات براساس اهداف
و خطمشیهای مصوب مجله، مقالات در اختیار
کارشناسان موضوعی قرار داده میشوند. مجموعه این مقالات، مطالب
واصل شده از دبیران محترم، سؤالات، نظرات و تجربیات از گوشه و کنار جمعآوری، پالایش و دستهبندی محتوایی میشوند.
بدیهی
است حاصل این فرایند که به انتشار ماهانه مجله رشد معلم منتهی میشود، ضرورت دارد هر از گاهی بازنگری شود و بازخورد مخاطبان مشخص شود تا
مجله در مسیر تعالی، کارایی و مشکلگشایی به راه خود ادامه دهد.
امروزه
این ارزیابی به شکلهای متنوعی صورت گرفته است و میگیرد. یکی از این موارد، ارزیابی توسط
خود اعضای شورای برنامهریزی و کارشناسی مجله است. این
عزیزان بهشکل تطبیقی، هر شماره از مجلات
را از ابعاد محتوایی، کاربردی، طراحی، صفحه آرایی، ژورنالیستی و ... مورد توجه و اظهارنظر قرار میدهند.
از
آنجا که خود اعضای شورای برنامهریزی از طبقه فرهنگی و آموزشی
کشور هستند و با دبیران در ارتباطاند، بازخورد حاصل از نظرات
همکارانشان، خود بخش دیگری از ارزیابی این تولیدات فرهنگی را شامل میشود.
علاوه
براینها، دفتر انتشارات و تکنولوژی
آموزشی و(واحد ارزیابی) نیز هر از گاهی، با توزیع پرسشنامه، نظرخواهی از نمایندگان مجلات در
سراسر کشور، بررسی سایت مجلات رشد، پایش میزان درخواستها و شمارگان سالانه مجلات، یعنی سازوکارهای مختص خود، از بروندادها، بازخوردهایی دریافت میکند.
با
هماهنگی قبلی با ادارات کل و نمایندگان مجلات در هر استان و یا شهرستان، سردبیر
مجله بههمراه یک یا دو نفر از اعضای
شورای برنامهریزی، طی سفرهای استانی، در مدت
دو تا سه روز، در جمع معلمان حضور بههم
میرسانند و از نزدیک با دیدگاههای مخاطبان آشنا میشوند.
بیان
امکانات یا محدودیتهای مجله از یکسو و طرح انتظارات و تقاضاها از سوی
دیگر، زمینه مناسبی را برای ارتقای کیفی سطح مجله پدید آورده است. برای نمونه، طرح
موضوعات و مقالاتی با عنوان «حقوق معلم»،
همواره از مطالبات معلمان محسوب میشد
و امروزه این بخش بهصورت مشخص در مجلات وارد شده
است.
در
پایان، در سفرهای استانی یک نکته قابل ذکر را شاهد بودیم که جز با این روش و مدل
«رو در رو» کمتر به آن توجه میشد. در این رفت و آمدها و حضور
در استانها، به روشنی معلوم گردید که مسائل و موضوعات هر
بخش از کشور پهناور ما با مسائل و موضوعات سایر بخشها متفاوت است. در هر گوشه با نوعی
فرهنگ، آداب و رسوم، توان و یا کمبود خاص منطقه آشنا شدیم که تاکنون
به این وضوح درک نکرده بودیم.
منتظر
نظرات شما همکاران محترم هستیم.