عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

الزامات اجرای نظام آموزش و تربیت هنرآموزان متناسب با برنامه‌ های درسی فنی‌ و حرفه ای

  فایلهای مرتبط
الزامات اجرای نظام آموزش و تربیت هنرآموزان متناسب با برنامه‌ های درسی فنی‌ و حرفه ای
پس از ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در اواخر سال ۱۳۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، همچنین ابلاغ یکی از شش زیرنظام های آن به نام برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، نظام آموزشی به لحاظ ساختاری به نظام 6ـ3ـ3 تغییر وضعیت داد. بر همین اساس، آموزش های فنی و حرفه ای رسمی نیز با اضافه شدن یک سال به این آموزش ها در دوره دوم متوسطه، برنامه های درسی خود را باز طراحی کرد. پس از مطالعه دقیق اسناد بالادستی درون دستگاهی وزارت آموزش و پرورش و فرادستگاهی، از جمله سیاست های کلی کشور در بخش های مرتبط و همچنین قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، مانند قانون اساسی و قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، گزاره های مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای رسمی که سهم و تکلیفی بر عهده وزارت آموزش و پرورش تعیین می کردند، استخراج و تحلیل شدند. در نهایت براساس طرح پژوهشی طراحی چارچوب و فرایند برنامه ریزی درسی آموزش های فنی و حرفه ای، برنامه های درسی بیش از ۳۰ رشته، با جهت گیری به سمت رویکرد مبتنی بر شایستگی، طراحی و محتوای آموزشی نیز در قالب بسته آموزشی بر محور شش عنوان درس ـ پودمان برای هر رشته با عنوان بندی ترکیبی شغل ـ محتوا به اجرا درآمد. این رویکرد جدید در برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای زمینه ارتقای کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای را براساس چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی و کاهش فاصله میان سطح شایستگی های مورد نیاز فعلی و آتی بازار کار و شایستگی شاغلان در کشور فراهم می کند. اما لازمه اجرای این برنامه تحولی، علاوه بر وجود برنامه های آموزشی و تربیتی، فضا و تجهیزات، منابع مالی، نیروی انسانی دارای صلاحیت و شایستگی های متناسب با این تغییرات است که باید برنامه های درسی آن در چارچوبی متناسب با این تحولات ساختاری و محتوایی و چرخش های ناشی از این تحولات، در همه فرایندهای آموزشی و تربیتی طراحی و در قالب نظام آموزش و تربیت هنرآموزان در طول برنامه های درسی آموزش فنی و حرفه ای به اجرا درآیند. در این نوشته، ابتدا تحلیلی از وضعیت موجود و مطلوب تربیت و آموزش هنرآموزان ارائه شده است. سپس براساس شاخص هایی مانند هدف ها، نقش هنرآموزان در فرایند یاددهی ـ یادگیری، زمان آموزش، سطح شایستگی هایی که باید آموزش داده شوند، سطح مورد انتظار صلاحیت حرفه ای هنرآموزان و ... با وضعیت مطلوب که ناشی از تغییرات برنامه های درسی نظام آموزش فنی و حرفه ای رسمی است، مقایسه ای انجام شده است. در پایان نیز پیشنهادی درخصوص اصلاح و تغییر وضع موجود ارائه شده است.
۱۴۹۳
کلیدواژه (keyword): نظام آموزش و تربیت هنرآموزان،برنامه‌ های درسی فنی‌ و حرفه ای،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید