عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رویایی که تحقق یافت

  فایلهای مرتبط
رویایی که تحقق یافت

از آنجا که برای نخستین‌‌بار در آبان ۱۳۸۶ قدم در راه اجرای المپیاد برداشتم و دوازده سال با عشق و امید برای تولد آن تلاش کردم، اجازه می‌خواهم نام این گزارش و دوره‌ای را که گذشت، «رؤیایی که تحقق یافت» نام‌گذاری کنم. سپاس از پروردگار مهربان که توان اجرای این دوره را به من و همکارانم عطا کرد تا بتوانیم اولین دوره آموزش تابستانی المپیاد جغرافیا را به نحو احسن اجرا کنیم.

پس از سال‌ها تلاش و موافقت باشگاه دانش‌پژوهان و همکاری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، اولین مرحله المپیاد کشوری در اول بهمن ماه با حضور بیش از ۵۴۰۰ نفر از داوطلبان رشته علوم انسانی در سراسر کشور اجرا شد که از بین آن‌ها حدود ۴۴۰ نفر برگزیده شدند. مرحله دوم این المپیاد در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ رقم خورد که از برگزیدگان این مرحله ۴۰ نفر انتخاب شدند.

مراسم افتتاحیه اولین دوره آموزش تابستانی المپیاد جغرافیا در طی مراسمی باشکوه و با حضور سرپرست محترم وزارت آموزش‌‌و‌پرورش، معاونان وزارتخانه و معاونان وزارت دفاع و برگزیدگان المپیاد در سالن اجتماعات سازمان جغرافیایی برگزار شد.

بسی جای خوش‌وقتی است که برگزیدگان این المپیاد از اقصی‌نقاط ایران آمده بودند: محمد‌مهدی بی‌باک، سجاد مقدس، ساره رحمانی، فائزه رمضانی، زهرا میرپردل و ریحانه چرخی از دیار امام رئوف، حضرت رضا (ع)، ویدا احمدی و علی‌اکبر آذری از نصف جهان، اصفهان، فاطمه احمدی، امیرحسین علیمرادی و مائده زارعی  از سرزمین مادها همدان مهمان ما شدند. یاسمن خلیلی بوی عطر نرگس شیراز را با خود آورد. امیرحسین آزادی سفیر حیات مجدد دریاچه ارومیه برای ما بود. آیلین خدایاری، مهراوه سخائی و مریم اکبری از البرز سرسبز و ریحانه باجی از سرزمین رودهای خروشان و مردم دلیر خوزستان و علی عبوسی با بوی باغات ملارد به جمع ما پیوستند. ساینا محمدیان از آبشارهای زیبای لرستان و محمد حسن مرادی از لاله‌های واژگون سرزمین بختیاری برای ما گفتند. دانیال طاهرخانی از پایتخت تاریخی ایران، قزوین، دهقان‌زاده از خامنه‌ آباد، محمد توانا با بوی زعفران از خراسان جنوبی، رؤیا نیلچی از سرزمین امیرکبیر و سید اسماعیل مصطفویان از شهر باران، رشت، آمدند. لیلا طلوعیان از عجب‌شیر طلوع کرد و یلدا حدادی عطر حرم حضرت معصومه(س) را با خود آورد. پایتخت‌نشینان ایران، همسایگان دماوند، آتنا توانگری، ریحانه خاتمی، مینا عظیمی‌پناه، یاسمن فرهی، زهرا معماریان، نرگس بنی‌اردلان، کوثر نورزاده، ایمان نجفی، ابوالفضل دعاگوی و امین مهدی صحرانورد این جمع را کامل کردند. امیدوارم که در دوره‌های بعدی هم از همه استان‌های کشورمان نماینده‌های شایسته‌ای در این المپیاد حضور داشته باشند. دوره‌ای که در آن به دانش‌آموزان یاد دادیم که جغرافیا را باید در میدان یاد بگیریم. مباحث ژئومورفولوژی، مخاطرات طبیعی و جغرافیای طبیعی را در بازدید از منطقه هراز آموختیم. جغرافیای شهری و ترسیم چشم‌اندازها را در بلندای برج میلاد ترسیم کردیم.

در پارک لاله پس از آموزش جهت‌یابی، دانش‌آموزان توانستند اهداف و جهات مختلف را پیدا کنند. هر چند دریافتیم که بین آن‌ها رفاقت بیش از رقابت اهمیت دارد، چرا که به علت دمای بالای هوا و دگرگونی حال بعضی از دانش‌آموزان، بقیه مسابقه را رها کردند و نگران حال دوستان خود بودند و در آنجا ارزش والای دوستی برایمان بیشتر آشکار شد.

 

جغرافیای تاریخی و نگاه عمیق‌تر به مکان‌های پیرامون خود را در بافت قدیم تهران آموختند و با نگاهی به گذشته میدان بهارستان، سر در باغ ملی، میدان توپخانه و میدان مشق، اصول رسم کروکی و مکان‌یابی روی تصاویر ماهواره‌ای را به شکل عملی یاد گرفتند.

مبانی علم جغرافیا، جغرافیای جمعیت، اصول نقشه‌خوانی، تقسیر تصاویر ماهواره‌ای، جغرافیای سیاسی و اقتصادی، جغرافیای گردشگری، مبانی و تغییرات اقلیم و ... از مباحثی بودند که توسط دبیران توانمند و اساتید بزرگوار سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که طی چهار هفته آموزشی در دانشکده نقشه‌برداری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به برگزیدگان اولین دوره المپیاد آموزش داده شد.

دیدار با دکتر کردوانی، چهره ماندگار جغرافیا و پدر کویر‌شناسی ایران هم از برنامه‌هایی بود که با استقبال دانش‌آموزان روبه‌رو شد. این استاد عزیز از اهمیت علم جغرافیا در دنیای امروز صحبت کرد و از اهمیت حضور آن‌ها در این المپیاد به‌عنوان جغرافی‌دانان آینده رهنمودها داد.

در روز پایانی، دیدار از گنجینه جواهرات ملی که بی‌نظیرترین مجموعه جواهر جهان است باعث افتخار یکایک آنان شد.

گفتنی است که در طی دوره، با برگزاری آزمون‌های تئوری و عملی، دانش‌آموزان را ارزیابی کردیم تا بتوانیم شایسته‌ترین آن‌ها را برای المپیاد ۲۰۲۰ استانبول معرفی کنیم.

۶۲۵
کلیدواژه (keyword): گزارش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید