معلمترین معلمها
۱۴۰۰/۰۲/۲۱
ماهیت عملی درس تربیتبدنی آن را از سایر دروس متمایز کرده است. تجربههای زیسته معلم تربیتبدنی با دانشآموزان در کلاس درس تربیتبدنی و حتی هنگام اجرای فوقبرنامههای ورزشی بسیار متفاوت از سایر معلمان است.
ماهیت عملی درس تربیتبدنی آن را از سایر دروس متمایز کرده است. تجربههای زیسته معلم تربیتبدنی با دانشآموزان در کلاس درس تربیتبدنی و حتی هنگام اجرای فوقبرنامههای ورزشی بسیار متفاوت از سایر معلمان است. نحوه تعامل معلم تربیتبدنی با شاگردانش و اهداف متفاوتی که این درس دنبال میکند سبب شده است معلم تربیتبدنی در بین دانشآموزان جایگاهی متفاوت از سایر معلمان داشته باشد. تقریباً در تمام دروس ارتباط و تعامل معلم و دانشآموز، تعاملی محدود و بعضاً یکطرفه است، اما آنچه در کلاس درس تربیتبدنی تجربه میشود، ارتباطی تنگاتنگ و چندوجهی است. معلم تربیتبدنی برای درگیر کردن دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی باید تعاملی عمیق با تکتک دانشآموزانش برقرار کند. حس و حال درونی دانشآموزان در کلاس درس تربیتبدنی کاملاً قابل درک و نمایان است، چرا که دانشآموزان در میدان فعالیتهای ورزشی باید با تمام وجود حاضر باشند. از این رو معلم تربیتبدنی بسیاری از مسائل و مشکلات درونی دانشآموزان را میتواند درک کند. به همین دلیل این معلمان میتوانند بازوان مشاوران و مسئولان مدرسه قلمداد شوند.
مدیریت کلاس درس تربیتبدنی نیز بسیار متفاوت از سایر دروس است. کلاسی بدون هیچ چارچوب و حد و مرزی در گرما و سرما که برای همه نمایان و قابل رؤیت است. مدیریت کردن چنین کلاسی با هیجان و شور وصفناپذیر دانشآموزان برای فعالیت بدنی بسیار دشوار و نفسگیر است. علم به خطراتی که در کلاس درس تربیتبدنی دانشآموزان را تهدید میکند و مسئولیت سنگینی که معلم تربیتبدنی در اداره این کلاس برعهده دارد، تنها با عشق و شوق، قابل تحمل است؛ عشق به تعلیم درس زندگی در کلاس درس تربیتبدنی.
آنچه دانشآموزان در کلاس درس تربیتبدنی فرا میگیرند، در هیچ کلاس دیگری قابل آموزش و تمرین نیست. حتی میتوان ادعا کرد بخش عملی تعلیموتربیت در کلاس درس تربیتبدنی و به دست معلم تربیتبدنی محقق میشود. معلم تربیتبدنی به بهانه آموزش مهارتهای ورزشی، دانشآموزان را برای کار گروهی و مشارکت اجتماعی، مسئولیتپذیری و درک متقابل، صبر و بردباری، شجاعت و انصاف و کسب بسیاری از صفات پسندیده دیگر آماده میسازد. همچنین او راه و رسم کسب و حفظ سلامت را در طول زندگی به دانشآموزانش آموزش میدهد. معلم تربیتبدنی با دانشآموزانش همراه میشود تا آنان را به اوج لذت از فعالیت بدنی برساند و طعم شیرین تحرک، نشاط و تندرستی را به آنان هدیه دهد. هیچکس نمیتواند چنین معلمی را درک کند، مگر اینکه با او همراه شده باشد و قدم به قدم در کلاس درس تربیتبدنی، دانشآموزان را در مسیر تعالی و رشد فردی و اجتماعی همراهی کرده باشد.
۱۶۸۳
کلیدواژه (keyword):
رشد آموزش تربیتبدنی، یادداشت سردبیر،