عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

فضاپیمای جونو و مأموریت ویژه

فضاپیمای جونو و مأموریت ویژه
«فضاپیمای جونو» عکس‌های شگفت‌انگیزی از سیاره مشتری گرفته است! این فضاپیما در ۵ آگوست ۲۰۱۱، برای بررسی مشتری از پایگاه نیروی هوایی «کیپ کاناورال» ایالت فلوریدا راهی مرزهای بی‌کران فضا شد. مأموریت ویژه جونو مطالعه دقیق فعالیت‌های جو مشتری، میدان مغناطیسی و الگوهای آب‌و‌هوایی این سیاره غول‌پیکر بود.

سفر طولانی

این فضاپیمای روباتیکِ بدونِ سرنشینِ یک‌و‌نیم میلیارد دلاری، بالاخره پس از پنج سال و پیمودن مسیری حدود 8/2  میلیارد کیلومتر، در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. پس از «فضاپیمای گالیله» که از سال 1995 تا 2003 این سیاره را دور زد، جونو دومین فضاپیمایی است که در مدار مشتری قرار می‌گرفت.

 

مهندسی پیشرفته

نیروی الکتریکی جونو از سه صفحه خورشیدی که با عرض تقریبی 65/2 متر و 9/8 متر طول، بزرگ‌ترین «پانلی» است کـه تاکنون روی کاوشگرهای سیاره‌ای مستقرشده، تأمین می‌شود.

فضاپیمـای جونو و بال‌هـای خورشیدی آن مـساحتی در حـدود 20 متـر مربع دارند. هنگام چرخش در مدار، بال‌هـای خورشیدی جونو حدود450 وات الکتریسیته تولید می‌کنند که برابر با مقدار الکتریسیته‌ مورد نیاز برای راه‌اندازی یک رایانه است.

 

مأموریت پر چرخش

اولین چرخش جونو چیزی در حدود 53/5  روز طول کشید. این چرخش طولانی به فضاپیما فرصت داد که سرعتش را کاهش دهد و در محدوده گرانشی سیاره قرار گیرد. پس از آن، چرخش علمی جونو به مدت 14 روز آغاز شد. طی چرخش علمی، تمامی تجهیزات پژوهشی فضاپیمای جونو شروع به کار کردند و جمع‌آوری و ثبت اطلاعات آغاز شد. جونو با 76 مرتبه گردش در مدار مشتری، به ارتفاع 4200 کیلومتری بالای ابرهای این سیاره خواهد رفت. بعد از 76 چرخش، این فضا پیما متوقف خواهد شد و با سقوط به درون جو  (اتمسفر) مشتری، خواهد سوخت.

 

دستاوردهای جونو

فضاپیمای جونو با اندازه‌گیری مقدار آب و آمونیاک موجود در جو سیاره‌ مشتری به دانشمندان کمک می‌کند که بفهمند این سیاره‌ غول‌پیکر چگونه شکل گرفته است. همچنین، جونو جو مشتری را در قسمت‌های زیر ابـرهای عظیم آن مورد مطالعه قرار می‌دهد تا بیابد که این سیـاره از چـه چیزهایی تشکیل شـده است. با نقشه‌برداری از میدان‌های مغناطیسی و گرانشی سیاره مشتری، جونو می‌تواند جرم هسته‌ مشتری را تخمین بزند. وظیفه‌ دیگر این فضاپیما نمونه‌برداری از الکترون‌ها و یون‌های «مگنتوسفر» سیاره‌ مشتری است. نمونه‌برداری به‌منظور پاسخ‌دادن به این سؤال که چرا سیاره‌ مشتری درخشان‌ترین شفق را در منظومه خورشیدی دارد، انجام می‌گیرد.

 

سه کوتوله در مدار مشتری

در این مأموریت کاوشگر جـونو تنها نیست، بلکه سه مجسمه کوچک که با مهره‌های لگو ساخته شده‌اند، آن را همراهی می‌کنند. این سـه مجسمه، تندیس‌هایی از ژوپیتر، جونو (همسر ژوپیتر) و گالیلـه (پدر نجوم مدرن) هستند .

 

منابع:
1. http://missionjuno.swri.edu
2. https://www.nasa.gov/mission-pages/juno

 


۱۲۰
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان،راه آسمان،فضا،فضاپیمای جونو،کیپ کاناورال،سیاره مشتری،فضاپیمای گالیله،فضاپیمای روباتیک بدون سرنشین،فضاپیمای روباتیک،پانلی،ژوپیتر،جونو،گالیلـه،فضاپیمای جونو و مأموریت ویژه،خاطره بهی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید