عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نیروی آینده نگری

  فایلهای مرتبط
نیروی آینده نگری

از جمله توانمندی‌های قدرتمند که از اثربخشی ویژه‌ای در مسائل مربوط به دانش و اشتغال دانش‌آموزان در بزرگ‌سالی برخوردار است، آینده‌نگری است. به همین خاطر در این شماره در نظر داریم این توانمندی را بازتعریف و تأثیر آن را به‌عنوان نقشه راه در بهبود سبک زندگی بررسی کنیم. راهکارها و فعالیت‌هایی را نیز برای کار با دانش‌آموزان در راستای تغییرات بزرگ در مسیر زندگی تحصیلی و شغلی‌شان به شما آموزش دهیم.

پنجمین خوشه در فضایل اخلاقی را فضیلت «اعتدال» یا «خویشتن‌داری» تشکیل می‌دهد که با عنوان «توانمندی‌های محافظتی» از آن یاد می‌شود. در واقع این ‌توانمندی‌ها در مقابل زیاده‌روی و افراط از فرد محافظت می‌کنند. به عبارت دیگر، میانه‌روی به‌عنوان یک فعالیت اساسی، به ابزار مناسب و امیال و خواسته‌های معتدل اشاره دارد؛ به طوری‌که شخص میانه‌رو انگیزه‌هایش را سرکوب نمی کند، بلکه منتظر فرصت‌های مناسب برای ارضای آن‌ها می‌ماند و می‌کوشد آسیبی متوجه خود او یا دیگران نشود.

از آنجا که نیاز جامعه به آموزش و کسب مهارت، و بازآموزی مستمر و همچنین، نیاز جامعه به دانش‌آموختگانی با ظرفیت فکری و خلاقیت بالا که بتوانند به‌طور مستمر اطلاعات خود را به‌روز کنند، مهارت‌های جدیدی را فراگیرند و در دنیای متحول بازار کار کارآفرینی کنند، بیش از پیش احساس می‌شود، می‌توان گفت یکی از اساسی‌ترین توانمندی‌های مربوط به این فضیلت که بهره‌برداری درست و بهینه از منابع و فرصت‌ها را در راستای موفقیت به دانش‌آموزان می‌آموزد، آینده‌نگری یا دوراندیشی است. افراد دوراندیش، آینده‌نگر و باتأمل هستند. آن‌ها به خوبی در مقابل تکانه‌ها در مورد اهداف کوتاه‌مدت، به خاطر رسیدن به موفقیت‌های بلندمدت‌تر، مقاومت می‌کنند.

 

تعریف آینده‌نگری

آینده‌نگری یعنی دقت‌کردن در انتخاب‌ها، خطرناپذیری بیجا، نه‌گفتن یا انجام ندادن کاری که بعداً ممکن است پشیمانی به بار آورد. به عبارت دیگر، آینده‌نگری اجتناب از ریسک‌های بی‌مورد و در نظر داشتن هدف‌های بلندمدت هنگام گرفتن تصمیم و یا انجام کاری است. فرد آینده‌نگر رفتار هیجانی خود را کنترل می‌کند و پیامدهای کارهایش را مد نظر قرار می‌دهد. آینده‌نگری تلاشی نظام‌مند است که می‌کوشد
کم و کیف تغییرات یا عدم تغییرات کنونی و تأثیر آن‌ها را در به وجود آوردن واقعیت‌های آینده ترسیم کند. همچنین بر آن است که منبع، الگوها و علل تغییر و ثبات را برای تقویت پیش‌بینی و ترسیم آینده‌های جایگزین مورد تحلیل قرار دهد.

 

توانمندی آینده‌نگری چه فایده‌هایی برای ما دارد؟

- آینده‌نگری ترسیم نقشه زندگی را راحت‌ترمی‌کند.

- بر همه جنبه‌های زندگی تأثیر مثبت می‌گذارد.

- بهبود سبک زندگی را به همراه دارد.

- احتمال سختی و مشقت را کاهش می‌دهد.

 

 

- کاربران گرامی؛ برای مشاهده متن کامل این مطلب به فایل PDF پایین همین صفحه مراجعه فرمایید.

 

 

۱۰۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش مشاور مدرسه، مشاوره توانمندمحور، اعتدال، انتخاب، تغییر، فرصت، نیروی آینده نگری، منیره نسیمی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید