عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

از ایده تا تحول

  فایلهای مرتبط
از ایده تا تحول
با خبر شدیم مدرسه‌ی پسرانه‌ی شهید محمد جنیدی در شهرستان پیشوا به مدیریت آقای رضا ابراهیمی یکی از مدرسه‌های راه‌یافته به مرحله‌ی کشوری، در بخش مدرسه‌های تحول‌گرا، در رویداد بین‌المللی «الف‌تا» بوده است. رضا ابراهیمی متولد ۱۳۵۷ در شهرستان ورامین است که مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دارد. او از سال ۱۳۷۶، هم‌زمان با تحصیل در دوره‌ی کارشناسی، همکاری خود را با آموزش‌وپرورش در مدرسه‌ی راهنمایی «متقین» در روستای خیرآباد ورامین شروع کرد و پس از چهار سال همکاری، برای انجام خدمت مقدس سربازی از بخش آموزش فاصله گرفت. رضا ابراهیمی پس از پایان خدمت سربازی در شرکت ایرانسل مشغول فعالیت می‌شود تا اینکه در سال ۱۳۸۹ دوباره به آموزش‌وپرورش باز می‌گردد‌. او ابتد‌ا آموزگار پایه‌ی چهارم ابتدایی، در مدرسه‌ی حاج سیدرضا مهران، سپس معاون آموزشی مدرسه‌ی ابتدایی دخترانه‌پسرانه‌ی آزادی، در روستای یوسف‌رضا، و در سال ۱۳۹۶ مدیرآموزگار مدرسه‌ی دخترانه‌‌پسرانه‌ی شهید موسوی شعیب‌آباد، در روستای شعیب‌آباد در شهرستان پیشوا، بوده است. از سال ۱۳۹۷ تا‌کنون هم مدیریت مدرسه‌ی ابتدایی شهید محمد جنیدی را که شش پایه و حدود ۴۰۰ دانش‌آموز دارد، در شهرستان پیشوا، عهده‌دار است. جزئیات را از زبان وی می‌شنویم:

چطور شد پس از فعالیت در شرکت ایرانسل دوباره به آموزش‌وپرورش آمدید؟

علاقه‌ی زیاد بنده به فعالیت در آموزش‌وپرورش و همچنین دست تقدیر مرا به این سمت کشاند که در مهم‌ترین شغل عالم مشغول خدمت شوم.

 

چطور با رویداد «الف‌تا» آشنا شدید؟

در اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری خیلی اتفاقی از طریق فضای مجازی با الف‌تا آشنا شدم؛ اما تصمیم نهایی برای شرکت در این رویداد را نگرفته بودم. به توصیه‌ی یکی از همکارانی که از قبل با مدرسه‌ی ما آشنا بود، در این رویداد شرکت کردم و گوشه‌ای از فعالیت‌های مدرسه را برای اداره‌ی کل فرستادم. البته تمام فعالیت‌ها مربوط به زمان قبل بود و برای شرکت در هیچ رویداد یا نمایشگاهی انجام نشده بود. آن فعالیت‌ها فقط برای ایجاد حال خوب همکاران، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها صورت گرفته بود. سپس همکاران ارزیاب وزارتخانه به مدرسه‌ی ما آمدند تا با فعالیت‌ها و برنامه‌های مدرسه از نزدیک آشنا شوند که خدا را شکر از ایده‌ها و فعالیت‌ها بسیار استقبال کردند. همین بازدید باعث شد با اهداف رویداد بیشتر آشنا شدم و اوج آن هم، زمانی بود که با همکارانمان با اشتیاق و تمام توان در نمایشگاه مصلای‌ امام‌خمینی (ره) در تهران حضور داشتیم.

 

در چه بخشی از این رویداد شرکت کردید؟

ما در بخش مدرسه‌های تحول‌گرا شرکت کردیم. در این بخش، هر مدرسه‌ای که برنامه‌ یا فعالیت‌های مناسبی را بر اساس اقلیم و بوم خودش انجام داده است، برای معرفی عمومی به رویداد می‌آورد. در سطح کشور تعدادی مدرسه‌ی تحول‌گرا انتخاب شدند که مدرسه‌ی ما هم یکی از آن‌ها بود.

 

لطفاً نمونه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در مدرسه‌تان را بفرمایید.

یکی از رویکردهای مدرسه‌ی تحول‌محور ما این است که سعی می‌کنیم بدانیم بعد از اجرای هر فعالیتی در مدرسه آیا دانش‌آموز به نشاط سالم می‌رسد یا خیر؟ این فعالیت‌ها می‌توانند فعالیت‌هایی از قبیل اردو، بازی، سرود، برگزاری مراسم، جشنواره‌ها، تدریس بازی‌محور و تکالیف بازی‌محور باشند. زمانی که حرف از نشاط می‌شود شاید همه فکر کنند که حتماً باید مراسم خاصی باشد، ‌ولی ما عقیده داریم حتی بعد از روضه‌ی امام حسین(ع) و اشک بر سیدالشهدا (ع) هم می‌توان به نشاط معنوی و سالم رسید. زمانی که دانش‌آموز به نشاط سالم برسد، تازه آموزش و تربیت اثر‌بخش می‌شود و دانش‌آموز احساس رضایتمندی می‌کند و اظهار می‌دارد حالم خوب است. این دانش‌آموز حال خوبش را کجا می‌برد‌؟ به خانه نزد پدر و مادر. وقتی خانواده حال خوب فرزند را می‌بیند، آن‌ها هم حالشان خوب می‌شود. خانواده هم این حس و حال را به جامعه منتقل می‌کند. پس یک جامعه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و تحولی بزرگ درجامعه به‌وجود می‌آید. برای ایجاد تحول بزرگ همیشه نیاز به ایده‌های بزرگ نیست؛ بلکه ایده‌ای زلال و به‌ظاهر کوچک اما مستمر می‌تواند یک تحول عظیم به‌وجود آورد؛ مثل چشمه‌ای کوچک و زلال که با استمرار جریانش دریایی بزرگ را به ‌وجود می‌آورد. مدرسه باید در جامعه تحول ایجاد کند و دانش‌آموز با افتخار بگوید این مدرسه‌ی من است.

 

تا چه حد همکارانتان را در کسب رتبه مؤثر می‌دانید

در کسب این رتبه همکارانم را بسیار مؤثر می‌دانم. به‌طور‌کلی در مدرسه‌ی ما همه مکمل یکدیگرند. چون در موفقیت‌ها هر کدام نقش ویژه‌ی خودشان را صحیح ایفا می‌کنند.

 

ارتباط شما با همکارانتان چطور است؟

به گفته‌ی همکارانم وقتی مدرسه تعطیل است، دلشان برای حضور در مدرسه تنگ‌ می‌شود.

 

در حوزه‌ی مدیریت بیشتر با چه مشکلی مواجه شده‌اید و چگونه آن را رفع کرده‌اید؟

بیشترین مشکل، اجرای بعضی از بخشنامه‌هایی است که با بوم و اقلیم مدرسه سازگار نیست. در هر مدرسه باید فعالیت‌هایی انجام شود که با اجرای صحیح آن به اهدافمان برسیم و بازخوردهای خوبی دریافت کنیم. ما سعی کردیم فعالیت‌هایمان را بر اساس ساحت‌های شش‌گانه‌ای که در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وجود دارد انجام دهیم. خوشبختانه در همین زمینه ایده‌ا‌ی ساده اما تحول‌ساز انجام داده‌ایم که مورد تحسین هم قرار گرفت؛ یک برنوشته (بنر) تهیه کردیم و بر اساس ساحت‌ها، فعالیت‌هایی را که در برنامه‌ی سالانه در نظر داشتیم، با مشورت همکاران، در ساحت‌های مورد نظر قرار دادیم. البته هر برنامه‌ یا فعالیت پس از اجراشدن در آن نوشته می‌شد نه قبل از اجرا. این نوع اجرا از چند جهت اهمیت دارد:

نکته‌ی اول: وقتی موضوعی در معرض دید دائمی قرار می‌گیرد با دقت و تمرکز بیشتری به آن توجه می‌شود. با این کار، در یک نگاه متوجه می‌شویم که در کدام ساحت فعالیت کمتر یا بیشتری داشته‌ایم.

نکته‌ی دوم: هر روز با دیدن این برنوشته و در گفت‌وگوهای دوستانه به نتیجه می‌رسیم که آیا اجرای فلان فعالیت اثر مثبتی داشته است یا خیر؟

نکته‌ی سوم: تمام فعالیت‌هایی که در آن نوشته می‌شود باید واقعاً انجام گرفته باشد؛ چون در معرض دید اولیا، همکاران، بازدید‌کنندگان اداری و... قرار دارد. پس می‌شود همان اتاق شیشه‌ای مدرسه که قرار است شفافیت داشته باشد.

نکته‌ی جذاب دیگر این طرح این بود که دیگران هم در مدت زمانی اندک، به کلیات فعالیت‌های مدرسه واقف می‌شدند و به‌راحتی راجع به اهداف و بازخورد اجرای فعالیت‌ها سؤال می‌کردند.

 

آیا خودتان را مدیر موفقی می‌دانید؟

در مقابل سیل عظیم مدیران موفق کشورم ایران، سخت است خودم را مدیر موفقی بدانم؛ اما بودنم کنار بچه‌ها و انرژی‌ای که از آن‌ها دریافت می‌کنم بهترین موفقیت برای بنده است.

 

و در آخر برای همکارانتان که در سمت مدیریت فعالیت دارند چه پیشنهادی دارید؟

در انجام هر کاری خداوند را در نظر بگیریم. دانش‌آموزان بنده‌های پاک خدا هستند که هم در دست پدر و مادرشان و هم در دست ما امانت‌اند. خداوند برای مدتی رسالت آموزش و تربیت آن‌ها را به ما سپرده است. در قیامت باید برای هر کاری که انجام داده‌ایم و برای لحظه‌لحظه‌ی وقتی که پیش ما بوده‌اند، به درگاه الهی پاسخگو باشیم.


۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، گپ و گفت، از ایده تا تحول، مریم شهرآبادی،رضا ابراهیمی، مدرسه‌ شهید محمد جنیدی،شهرستان پیشوا،مدرسه تحول آفرین
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید