عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

از الف تا تا

  فایلهای مرتبط
از الف تا تا
«روحِ آموزش‌وپرورش معلمان هستند؛ بنابراین مشعل قدرت ایران در دست معلمان است.» این جملات پیام رویداد بین‌المللی «الف‌تا» است. رویداد «الف‌تا» رویدادی است که با هدف گردآوری ایده‌ها و تجربه‌های معلمان فعال، پیشرو و تحول‌آفرین طراحی و برگزار شده است. در این رویداد، گوشه‌ای از آنچه در مدرسه‌ها برای تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، در نمایشگاهی با عنوان «عصر جدید یاددهی‌یادگیری»، از ۱۸ تا ۲۲ تیرماه سال جاری، در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته شد. حضور مناطق محروم در این نمایشگاه یکی از ویژگی‌های مثبت و بارز این رویداد بود. خانم روشنک رضائی، متولد ۱۳۵۸، با مدرک کارشناسی علوم‌تربیتی و پانزده سال سابقه‌ی آموزگاری، یکی از مـدیرآمـوزگاران خلاقی اسـت کـه رتبـه‌ی اول استانی این رویداد را در بخش عصرجدید یاددهی‌یادگـیری کسب کرده است. وی در مدرسه‌ای چندپایه در منطقه‌ی حُمیل استان کرمانشاه مشغول به فعالیت است. مدرسـه‌ی دخترانه‌پسرانه‌ی شهید رجایـی سیـزده دانش‌آمــوز دارد. خانم رضائی هـر روز حـدود ســی کیلومتر را از منزل تا این روستا برای آموزش به دانش‌آموزانش طی می‌کند. او معتقد است معلمی فقط یک شغل نیست؛ چرا که با وجود فشار روانی و مسئولیت زیاد این شغل، کمتر کسی حاضر است معلمی را انتخاب کند و فقط در صورتی که عاشق یاددادن و کارکردن با بچه‌ها باشیم می‌توانیم این مسئولیت را بپذیریم. ایشان کسب تجربه و تلاش برای موفقیت بیشتر در حوزه‌ی آموزش‌وپرورش را در برنامه‌های آینده‌ی خود در نظر دارد. در ادامه گفت‌گوی ما با ایشان از نظرتان می‌گذرد.

بفرمایید چطور شد در رویداد «الف‌تا» شرکت کردید؟

در ابتدای سال 1402 متوجه شدم افرادی که در حوزه‌ی تعلیم‌وتربیت فعالیت دارند می‌توانند، در این رویداد، تجربه‌ها و خلاقیت‌ها و نوآوری‌های آموزشی خود را با همکاران دیگر به اشتراک بگذارند. من هم که برای تدریس درس علوم، در بخش گیاهان که درسی مشترک برای پایه‌ی سوم و چهارم ابتدایی هست، برای دانش‌آموزانم فیلم آموزشی کوتاهی تهیه کرده بودم و نتیجه‌ی خوبی را از آن گرفته بودم، با توکل به خدا تصمیم گرفتم همین آموزش را برای همکارانم به اشتراک بگذارم و در این رویداد شرکت کنم. این نحو آموزش هم موجب یادگیری بیشتر و بهتر دانش‌آموزان می‌شود و هم فضای آموزشی را برای معلمان لذت‌بخش می‌کند.

 

شما در بخش عصر یاددهی‌یادگیری رویداد «الف‌تا» رتبه آورده‌اید. با توجه به بازدیدتان از نمایشگاه، نظرتان را در مورد کارهای همکارانتان در استان‌های دیگر بفرمایید.

بازدید از نمایشگاه، از طرف آموزش‌و‌پرورش استان کرمانشاه هماهنگ شده بود که تعداد زیادی از همکاران استان نیز شرکت داشتند. متأسفانه با توجه به طولانی‌بودن راه و حضور تعداد زیادی از همکاران، فرصت خیلی کمی برای بازدید از نمایشگاه فراهم شد. در این فرصت کوتاه شاهد دستاوردهای خوبی از همکاران دیگر استان‌ها بودم؛ اما آن دستاوردها بیشتر برای استفاده در کلاس‌های درس مناطقی مناسب بودند که مجهز به اینترنت باشند؛ مثلاً بازی قرآنی یا آموزش ضرب که نیاز به نصب نرم‌افزار بود. دوست داشتم فرصت بیشتری ‌بود تا بازدید بهتری انجام می‌شد.

 

بـرای تـدریس از چـه روشـی استفاده می‌کنید؟

سعی می‌کنم بیشتر از روش‌های تلفیقی، روش‌های پرسش و پاسخ و بازی‌های آموزشی استفاده ‌کنم. معمولاً در آموزش‌هایی که به شکل عملی هستند یادگیری عمیق‌ و ماندگارتر است. سعی کردم در کلاس‌هایم فقط گوینده نباشم و از دانش‌آموزانم می‌خواهم در کلاس مشارکت کنند. ما در منطقه‌ی روستایی هستیم و بچه‌ها دسترسی کمتری به اینترنت و رایانه دارند. یکی از کلاس‌ها مجهز به دستگاه فراتاب (ویدئو پروژکتور) است که در بهترین حالت ممکن تنها معلم می‌تواند پس از تولید محتوا از آن برای آموزش استفاده کند. در کلاس‌های چندپایه که کلاس‌ها و درس‌ها با هم مرتبط هستند، درس‌ها را با هم تلفیق می‌کنم یا بازی طراحی می‌کنیم؛ مثلاً در آموزش سانتی‌متر و میلی‌متر از تلفیق دو درس ریاضی و علوم برای مراحل رشد گیاهان استفاده کرده‌ام.

 

آیا علاوه بر تولید محتوا، از رمـزینـه‌هـای پاسخ‌سریع کتاب‌های درسی هم استفاده می‌کنید؟

متأسفانه دسترسی کم به اینترنت و گوشی همراه، استفاده‌ی ما را از این رمزینه‌ها محدود کرده است. در صورتی هم که اینترنت باشد، بعضی از رمزینه‌ها باز نمی‌شوند.

 

با مجلات رشد آشنایی دارید؟ چقدر از مطالب مجلات در کلاس درستان‌ استفاده می‌کنید؟

بله. البته هر ماه این مجلات به دستمان نمی‌رسد. هر چند وقت یک بار در بین دانش‌آموزان توزیع می‌شود که از مطالبش استفاده می‌کنیم. دانش‌آموزان پایه‌ی اول که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌اند علاقه‌ی بیشتری دارند. البته هدف مجلات رشد هم بیشتر پرورش خلاقیت و هنر برای معلمان و دانش‌آموزان است که هدفمان یکی است.

 

لطفاً از مشکلات تدریس در کلاس‌های چندپایه برایمان بگویید؟

یکی از مشکلات این کلاس‌ها افزایش وظایف و تعدد نقش‌های معلم است. در کلاس‌های تک‌پایه، خود معلم یک بار طرح درس، برنامه‌ریزی‌درسی، ارزشیابی و ابزارها را آماده می‌کند؛ ولی در کلاس‌های چندپایه، این کارها برای هر پایه و هر دانش‌آموز جداگانه انجام می‌شود. به‌دلیل محدودیت زمان، بعضی از درس‌ها مثل ورزش و هنر از برنامه‌ی هفتگی حذف می‌شوند و زمان اختصاصی آن‌ها به‌مرور برای جبران عقب‌افتادگی درس‌های دیگر استفاده می‌شود. از طرفی اکثر این کلاس‌ها را معلمان غیرمرتبط با آموزش ابتدایی اداره می‌‌کنند که تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

 

برای رفع این مشکل چه پیشنهادی دارید؟

بهتر است دوره‌های آموزشی مناسب و کافی برای آموزگاران کلاس‌های چندپایه برگزار شود. حجم کتاب درسی زیاد است. در بعضی از مناطقی که ییلاق و قشلاق هم دارند، این مشکلات بیشتر است که اگر از حجم کتاب‌ها کم شود، بهتر است. نیروی همکار بیشتر گذاشته شود و چقدر خوب است که آموزگارانی که تازه‌ وارد بخش آموزش شده‌اند، به‌خصوص کلاس‌های چندپایه، حداقل یک ‌سال در کنار آموزگار باسابقه‌ی چندپایه آموزش ببیند.

 

از دوران تدریستان خاطره‌ای دارید؟

در سال تحصیلی گذشته هنگام تدریس متوجه شدم یکی از دانش‌آموزان پایه‌ی اول، در نوشتن تکالیفش مشکل دارد و به‌خوبی آن را انجام نمی‌دهد. پس از بررسی متوجه شدم او مشکل بینایی دارد. از طریق خانواده پیگیر شدم و او را به چشم‌‌پزشک معرفی کردم که خدا را شکر مشکلش برطرف شد.

 

از کسب رتبه‌ی اول استانی در رویداد «الف‌تا» چه احساسی دارید؟

خدا را شکر می‌کنم که مقام برتر استان شدم. به توانایی‌های خودم بیشتر پی بردم و به خودم اعتماد دارم که با امید به خدا در آینده به موفقیت‌های بهتری می‌رسم.


 

ما هم آرزوی موفقیت برای همه‌ی آموزگاران میهن عزیزمان داریم.

 


۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی، گپ و گفت، از الف تا تا، مریم شهرآبادی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید