عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

داستان نویسان کوچک

  فایلهای مرتبط
داستان نویسان کوچک
در دنیای ما داستان‌ها و قصّه‌های زیادی وجود دارند که از نسل‌های گذشته و پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به ما رسیده‌اند و معلوم نیست اوّلین بار چه‌کسانی آن‌ها را ساخته‌اند.

در زمان‌های قدیم، بیشتر داستان‌ها برای بزرگ‌سالان نوشته می‌شد، امّا در گذشته‌ای نه‌چندان دور، نویسندگانی که بچّه‌ها را خیلی‌خیلی دوست داشتند، شروع به نوشتن داستان‌هایی برای آن‌ها کردند؛ یکی از نویسندگانی که کتاب‌های زیادی برای بچّه‌ها نوشت، «مهدی آذریزدی» نام داشت. بچّه‌ها و بزرگ‌ترها، ایشان را با مجموعه کتاب‌های «قصّه‌های خوب برای بچّه‌های خوب» می‌شناسند. دوستان عزیز! خوب است بدانید به خاطر زحمت‌های زیادی که آقای آذریزدی برای ادبیات کودکان و نوجوانان کشیدند، ایشان را با عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان» می‌شناسند.

مهدی آذر‌یزدی در تیرماه سال 1388 آسمانی شد.

 
بچّه‌های عزیز! باید بدانیم نوشتن یک داستان جذّاب که همه از خواندنش لذّت ببرند، مراحلی دارد که، به امید خدا، از این شماره‌ی مجلّه به بعد، با یکی از آن‌ها آشنا خواهیم شد و کمی با هم تمرین خواهیم کرد.

 

 

موضوع داستان

اوّلین مرحله در داستان نویسی، انتخاب یک موضوع جذّاب است. برای پیدا کردن موضوعی جذّاب برای داستان، ابتدا باید خوب فکر کنیم؛ موضوع داستان می‌تواند خاطراتمان با خانواده، با دوستان، در مدرسه، در محلّه، یا اتّفاقی باشد که میان همسایه‌ها رخ داده است. یا ماجرایی باشد که در یک کتاب خوانده‌ایم یا در قصّه‌ای شنیده‌ایم یا حتّی ماجراهایی که در فیلم‌ها و پویانمایی‌ها دیده‌ایم. همه‌ی این‌ها می‌توانند منبع خوبی برای انتخاب موضوعی جذّاب باشند.

مثلاً یادم می‌آید وقتی کودک بودم، در هنگام توپ‌بازی، با یکی از بهترین دوستانم قهر کردم. یا در داستانی خواندم که چطور بچّه‌جغدی گم‌شده، مادرش را پیدا کرد. یا در فیلمی دیدم که پسرکی برای سالم پس‌دادن امانتی که از دوست خود گرفته بود، چقدر سختی کشید.

قهر دو تا دوست صمیمی یا بازی در شهربازی نیز همگی موضوع‌هایی هستند که می‌توانیم با استفاده از آن‌‌ها داستانمان را بنویسیم.

 

حالا با هم تمرین کنیم:

خاطراتتان را مرور ‌کنید. به کتاب‌هایی که قبلاً خوانده‌اید نگاهی بیندازید. به فیلم‌ها و پویانمایی‌هایی که تا حالا دیده‌اید فکر ‌کنید و سعی ‌کنید از دل آن‌ها موضوعی مناسب برای داستان بیرون بیاورید. سعی کنید حدّاقل پنج موضوع جذّاب پیدا کنید و بنویسید.

حالا نوبت فرستادن موضوع‌های داستان برای مجلّه است.

داستان‌نویسان کوچک! منتظر مرحله‌ها‌ی بعد داستان‌نویسی در شماره‌های بعدی مجلّه باشید.

 

 

منبع:

کتاب «بیایید داستان بنویسیم»؛ مهدی میرکیایی

 


۲۱
کلیدواژه (keyword): رشد نوآموز، داستان بنویسیم، داستان نویسان کوچک، محمدرضا رشیدی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید