عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

خوزستان به روایت اطلاع نگاشت

  فایلهای مرتبط
خوزستان به روایت اطلاع نگاشت
خوزستان استانی در جنوب غرب ایران و مرکز تولید نفت و گاز و خرمای کشور است.

این استان آب و هوای بیابانی و گرم دارد. خوزستان به دو منطقه‌ی جلگه ای و کوهستانی تقسیم می‌شود. بزرگ‌ترین رودخانه‌ی ایران، کارون، در این استان جاری است.

مساحت استان خوزستان 64057 کیلومتر مربّع است و با جمعیّتی برابر با 4710509 نفر (برابر با سرشماری 1395) پنجمین استان پرجمعیّت ایران محسوب می‌شود.

مرکز استان خوزستان، اهواز است.

سدّ دز در سال 1341 در 23 کیلومتری شمال شرقی اندیمشک و روی رودخانه‌ی دز ساخته شد. منطقه سدّ دز را با عنوان «شیهون» می‌شناسند. این سد حدود 203 متر ارتفاع دارد. ارتفاع این سد از سطح دریا حدود 345 متر است. این سد حدود 65 کیلومتر طول و 225000 کیلومتر مربع مساحت دارد. گنجایش نهایی این سد حدود 3/3 میلیارد متر مکعب است.

دانشگاه شهید چمران در سال 1334 در اهواز تأسیس شد. از آنجا که در زمان جنگ تحمیلی، دکتر مصطفی چمران بخش‌هایی از این دانشگاه را پایگاه فرماندهی خود قرار داده بود، پس از شهادت وی، به پاس خدماتش دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه شهید چمران اهواز تغییر نام یافت.

در حال حاضر، این دانشگاه یکی از چهار دانشگاه بزرگ کشور و بزرگ‌ترین دانشگاه در جنوب غرب کشورمان به شمار می‌رود.

رود کارون طولانی‌ترین رود ایران است.

طول آن به 950 کیلومتر می‌رسد. این رود از استان چهار محال و بختیاری شروع می‌شود و به جلگه‌ی خوزستان در منطقه‌ی گتوند می‌رسد.

شهر اهواز بیشترین و معروف‌ترین پل‌ها را روی رودخانه‌ی کارون دارد.

از جمله پل‌های کارون می‌توان پل سیاه و پل سفید را نام برد.

آرامگاه یکی از پیامبران بزرگ الهی در کشور ما جای گرفته است.

آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش، با گنبد زیبایش،  سال‌هاست گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

این آرامگاه در دوره‌ی سلجوقی ساخته شده است.

صادق آهنگران زاده‌ی اهواز و اصالتاً دزفولی است. ایشان در سال 1336 دیده به جهان گشود. از سنین نوجوانی در هیئت‌ها مداحی می‌کرد و بعد از انقلاب اسلامی در سپاه پاسداران مشغول به کار شد. هم‌اکنون بازنشسته‌ی سپاه است.

نوحه‌ی معروف «ای شهیدان به خون غلتان خوزستان درود» اولین نوحه‌ای بود که از آهنگران منتشر شد. او این نوحه را در حضور امام خمینی(ره) خواند.  با انتشار این نوحه به او لقب بلبل امام خمینی(ره) داده بودند. «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش» از دیگر کارهای اوست.

قیصر امین‌پور در سال 1338 در شهرستان گُتوند خوزستان متولّد شد. همگام با سایر شاعران فعّال حوزه‌ی هنری در بسیاری از شب‌های شعر جبهه‌های دفاع مقدّس شرکت و در مناطق عملیاتی  شعرخوانی کرد. اوّلین مجموعه‌ی او  یعنی«در کوچه آفتاب»، دفتری از رباعی و دوبیتی بود. به دنبال آن «تنفس صبح» تعدادی از غزل‌ها و شعرهای سپید او را دربر می‌گرفت .

 


۱۲
کلیدواژه (keyword): رشد دانش آموز، ایران شناسی، خوزستان به روایت اطلاع نگاشت، نادر پادروند،استان خوزستان،سد دز،رود کارون،دانشگاه شهید چمران اهواز،صادق آهنگران،قیصر امین پور،آرامگاه دانیال نبی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید