عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

رویدادهای شصت ثانیه‌ای

رویدادهای شصت ثانیه‌ای

آیا تا به حال درباره لحظه‌های بسیار کوتاه فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید در مدت شصت ثانیه یا همان یک دقیقه چه اتفاقاتی در جهان روی می‌دهند؟ آیا می‌دانید هنگام وقوع زمین لرزه، همین ثانیه‌ها هستند که آمار تلفات را رقم می‌زنند؟ آیا می‌دانید یک دقیقه فیلم‌برداری چه هزینه هنگفتی دارد؟ حتی درون بدن ما در مدت یک دقیقه خیلی اتفاقات روی می‌دهند که حیاتی هستند. ممکن است در صحبت‌های روزانه‌مان هر از گاهی بگوییم: «لطفاً یک دقیقه صبر کنید.» اما این‌گونه جمله‌ها تکراری هستند و گفتنشان به عادت تبدیل شده است. در اینجا می‌خواهیم درباره این مدت کوتاه یا همان شصت ثانیه چیزهایی بگوییم که تأمل برانگیزند:

 

1. «مار زنگی» یا «مار زنگوله‌دار»، هنگام احساس خطر و تهدید دشمن، فلس‌های انتهای دمش را 6000 بار در دقیقه تکان می‌دهد که بر اثر این سرعت زیاد، صدایی شبیه زنگوله را می‌شنویم.

 

2. درباره پشه‌ها چه فکر می‌کنید؟ شب‌ها وزوزشان بیخ گوشمان آزاردهنده است. این صدای وزوز ناشی از بال زدنشان است. آن‌ها 36000 بار در دقیقه بال‌هایشان را حرکت می‌دهند؛ یعنی 600 بار در ثانیه!

 

3. «سنجاقک» را در کنار مرداب‌ها  یا رودها دیده‌اید. با آن بال‌های رنگینش مانند بالگرد پرواز می‌کند. بال‌زدن سنجاقک چنان سریع است که گویی بال‌هایش هیچ حرکتی ندارند و آن‌ها را تیره و تار می‌بینیم. این حشره بال‌هایش را 3000 بار در دقیقه حرکت می‌دهد.

 

4. «مرغ مگس‌خوار»، کوچک‌ترین پرنده جهان،  بیش از دو گرم وزن ندارد. بزرگ‌ترین گونه آن فقط 5 سانتی‌متر طول دارد و اندازه کوچک‌ترین گونه آن هم دو یا سه سانتی‌متر بیشتر نیست. این پرنده که یکی از شگفتی‌های آفرینش است، در حالی که بال‌زنان در جا در آسمان و مانند یک بالگرد می‌ایستد، به وسیله منقار نوک تیز سوزنی شکلش، از شهد گل‌ها تغذیه می‌کند. مرغ مگس‌خوار بال‌هایش را 4800 بار در دقیقه حرکت می دهد؛ یعنی هشتاد بار در ثانیه.

 

5. حتماً «مورچه‌خوار» را می‌شناسید؟ با آن زبان دراز و چسبناکش آشیانه‌های مورچه‌ها و موریانه‌ها را در هم می‌کوبد و سپس تندتند زبانش را بیرون می‌آورد و تو می‌برد و هر بار ده‌ها مورچه به زبانش می‌چسبند و آن‌ها را می‌خورد. رژیم غذایی مورچه‌خوار در روز بالغ بر 30000 مورچه و سایر حشره‌هاست. این جانور زبانش را 150 بار در دقیقه از دهانش خارج می‌کند و تو می‌برد.

 

 

منبع: The Seconds Encycto Pedia By michael.J.Rosen

 

 


۱۷
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان، ثانیه ها، رویدادهای شصت ثانیه ای، مجید عمیق
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید